var mäta ventilspelet?

Du ska mäta där du ritade din vita pil och ingen annan stans. Jag fick även byta en del vippor på min gamla GSXR vid ca 5000 mil, dom var helt nernötta och det yttersta hårdkromet (eller vad f-n det är) på den ytan som är mot kammnocken hade släppt och börjat flagna.
 
Last edited:
Där du mäter är nog rätt. Det man kan tänka på vid justering av ventiler på en hoj där en kamnock trycker ner två ventiler är att man helst ska justera bägge samtidigt. Alltså, det blir ju en aning svårt men jag fick lära mig att man ska ha två bladmått och ha kvar en mellan det andra spelet när man justerar den första å vice versa.

Går det att förstå hur jag menar? Detta för att lagringen på vipporna, särskilt på äldre hojar, låter hela vippbryggan luta lite - vilket innebär att du kan få fel spel om du bara mäter en åt gången.

kör hårt
/lastu
 
Triggerhappy skrev:
ÄHUM !!!
Man mäter väl ändå spelet vid kammen va !!! röd pil !!!


ja håller med trigger iaf... så mäter jag på bilmotorer iaf.. ventilspelet finns ju för att inte "kammen" ska hålla ventilen "öppen" hela tiden..


Anders :fyllisar
 
Glöm för guds skull inte att man skall mäta ventilspelet med KALL motor!!! Och som svar på din fråga om vad som är bäst om man inte gör rätt. Klart "bättre" med för stort spel än för litet, men det slamrar så du skäms att köra runt i byn.....
 
lastu skrev:
Detta för att lagringen på vipporna, särskilt på äldre hojar, låter hela vippbryggan luta lite - vilket innebär att du kan få fel spel om du bara mäter en åt gången.

Fast det brukar jämna ut sig eftersom "träffytan" på ventilskaftänden oftast har fått en liten grop som inte kommer med i mätningen. Plus, ifall vippan och axeln är sliten så att det är ett 0.05 mm glapp kommer det över 3 cm (vippans längd) att bara få en "vickcknings-mån" på 0.033 mm (cirka, matematik är inte min starka sida). Dvs i princip försumbart.
 
Micke_Lindstrom skrev:
Edit: Glöm inte att dra åt låsmuttrarna till justerskruvarna med angivet moment sen, det kan hända spännande saker med motorn om dom lossnar när du kör.
Kolla även så att ventilspelet inte ändrades när du drog åt låsmuttern, man kan få dra åt och lossa ett par gånger innan både muttern är rätt åtdragen och ventilspelet är rätt.

i boken står det inget om att man ska dra åt dom muttrarna med ett visst moment. det står bara att man ska dra åt dom. jag har ingen momentnyckel. har försökt köpa en på biltema vid kanske 5 tillfällen men dom har alltid varit slut. tror du inte att det är ok ifall jag bara drar åt dom lite lagom hårt utan momentnyckel? jag menar, jag vet ju ändå inte hur hårt jag skulle dra dom även ifall jag hade en.
 
bmwjohan skrev:
i boken står det inget om att man ska dra åt dom muttrarna med ett visst moment. det står bara att man ska dra åt dom. jag har ingen momentnyckel. har försökt köpa en på biltema vid kanske 5 tillfällen men dom har alltid varit slut. tror du inte att det är ok ifall jag bara drar åt dom lite lagom hårt utan momentnyckel? jag menar, jag vet ju ändå inte hur hårt jag skulle dra dom även ifall jag hade en.

Ifall du inte har nån uppgift på vilket moment som dom ska dras med så har du ju ingen nytta av en momentnyckel. :hihi
Jag brukar alltid dra åt dom med momentnyckel men det funkar naturligtvis att bara dra åt dom med känsla.
 
jaha nu upptäckte jag en liten sak. jag hade mätt på rätt ställe, men det som hade hänt var följande. på mitt bladmått skrev ju jag att jag bara hade en 0.05, 0.10 och 0.20 MEN.. det visade sig att det fanns en 0.15 också som hade fastnat ihop med 0.10. det var nästan omöjligt att se att det var två. så när jag försökte få in 0.10 tidigare så var det 0.25 jag försökte pressa in. inte så konstigt att det inte gick att få in det någonstans.

nu har jag hur som helst ställt alla ventiler och det var 4 som hade för litet spel på insugssidan och två som hade för stort spel på avgassidan. det var verkligen skitenkelt att ställa/kontrollera ventilspel på min hoj måste jag säga.
 
bmwjohan skrev:
det var 4 som hade för litet spel på insugssidan och två som hade för stort spel på avgassidan.

Det tyder på att hojen har körts lite lite hårdare och vid ett högre varvtal än vad en touringnisse brukar göra. En touringnisse sliter ned kammarna med för lågt tomgångsvarvtal och får alltid ett för stort spel när de kollar ventilspelet. :D
 
andersbrink skrev:
Det tyder på att hojen har körts lite lite hårdare och vid ett högre varvtal än vad en touringnisse brukar göra. En touringnisse sliter ned kammarna med för lågt tomgångsvarvtal och får alltid ett för stort spel när de kollar ventilspelet. :D

Jag tror inte att Bmwjohan är en touringnisse. :hihi
Kul att det fixade sig! :tummenupp
 
andersbrink skrev:
Det tyder på att hojen har körts lite lite hårdare och vid ett högre varvtal än vad en touringnisse brukar göra. En touringnisse sliter ned kammarna med för lågt tomgångsvarvtal och får alltid ett för stort spel när de kollar ventilspelet. :D

:banana
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top