Var ligger strypningarna på en RS?

kajlyl skrev:
Citerar mig själv:
"om det är helt strypt (11kw) så märker du det direkt, den är helt enkelt inte kul att köra, går konstigt och toppar max 120 på mätaren.

För att få den från 11kw till 18kw så måste du ta bort ett throttle stop i förgasaren och koppla in den variabla avgasporten.. (låter svårare än det är).

om den är stryp till 18kw märker du det lättast igenom att köra i ettan(utan att kört den hårt precis innan) och sedan helt enkelt gasa, varvar den upp till 11-12tusen jämnt o fint är den inte strypt men om den börjar sega vid 5-6tusen så är cdi boxen strypt. med 18kw toppar den normalt 160-170(kanske går att pressa lite till) på mätaren.

För att få den från 18kw till ca25kw så ska man anntingen byta cdi boxen eller klippa av en metallbrygga som man får gräva sig in till på baksidan av boxen. Sen ska motorn gå rent o fint samt topp iaf 180.

Cdi spärren sitter där för att den ska klara EUs buller krav... och finns därför på alla europeiska exemplar."

detta gäller iaf nyare än -99
på äldre är jag inte lika säker men jag har för mig att det är avgasporten och förgasaren!

hur sitter strypningen i förgasaren??? bild kanske ???
eller kan man kanske få en detaljbeskrivning??? :confused: :confused: :confused: :confused:
 
pojkar pojkar... vad tror ni händer om man höjer effekten på vevaxeln? ni tror inte att den höjs med samma procentsats på bakhjulet kanske???? :fakta
 
har inte liknande tråd varit uppe typ minst 5-6 ggr??

EDIT: kom på att sporthoj har varit nere o att allt gammalt försvunnit för ett tag sen....så...glöm va ja sa :rolleyes:
 
kajlyl skrev:
Citerar mig själv:
"om det är helt strypt (11kw) så märker du det direkt, den är helt enkelt inte kul att köra, går konstigt och toppar max 120 på mätaren.

För att få den från 11kw till 18kw så måste du ta bort ett throttle stop i förgasaren och koppla in den variabla avgasporten.. (låter svårare än det är).

om den är stryp till 18kw märker du det lättast igenom att köra i ettan(utan att kört den hårt precis innan) och sedan helt enkelt gasa, varvar den upp till 11-12tusen jämnt o fint är den inte strypt men om den börjar sega vid 5-6tusen så är cdi boxen strypt. med 18kw toppar den normalt 160-170(kanske går att pressa lite till) på mätaren.

För att få den från 18kw till ca25kw så ska man anntingen byta cdi boxen eller klippa av en metallbrygga som man får gräva sig in till på baksidan av boxen. Sen ska motorn gå rent o fint samt topp iaf 180.

Cdi spärren sitter där för att den ska klara EUs buller krav... och finns därför på alla europeiska exemplar."

detta gäller iaf nyare än -99
på äldre är jag inte lika säker men jag har för mig att det är avgasporten och förgasaren!

Hur går det till när man tar väck throttle stoppen, och kopplar in den variabla. Lite mer detaljerat är du snäll :)
 
Myzze skrev:
Hur går det till när man tar väck throttle stoppen, och kopplar in den variabla. Lite mer detaljerat är du snäll :)

för att få bort throttle stoppet så får man först lyfta tanken så man kommer åt förgasaren, sen skruvar man av "toppen" av förgasaren där gasvajerna går ner... sen ser man ganska snabbt ett litet stålrör eller en slangbit som sitter på gas vajern och hindrar den från att gasa fullt.... Den ska bara bort o sen ska allt ihop igen.

Den variabla avgasporten kopplarn man oxxå lättast in igenom att först lyfta tanken, då ser man rätt snabbt på höger sidan, två sladd kopplingar som ser ut att passa ihop fast dom är isärdragna.... sätt bara ihop dem så har du kopplat in porten...
 
kajlyl skrev:
för att få bort throttle stoppet så får man först lyfta tanken så man kommer åt förgasaren, sen skruvar man av "toppen" av förgasaren där gasvajerna går ner... sen ser man ganska snabbt ett litet stålrör eller en slangbit som sitter på gas vajern och hindrar den från att gasa fullt.... Den ska bara bort o sen ska allt ihop igen.

Den variabla avgasporten kopplarn man oxxå lättast in igenom att först lyfta tanken, då ser man rätt snabbt på höger sidan, två sladd kopplingar som ser ut att passa ihop fast dom är isärdragna.... sätt bara ihop dem så har du kopplat in porten...

okej!!
tack så jättemycke.. det var precis va ja ville veta. :)
du är haj som fan på det där med strypning osv, på 125. :D
tack tack för svaret! :bow
 
kajlyl skrev:
Citerar mig själv:
"om det är helt strypt (11kw) så märker du det direkt, den är helt enkelt inte kul att köra, går konstigt och toppar max 120 på mätaren.

För att få den från 11kw till 18kw så måste du ta bort ett throttle stop i förgasaren och koppla in den variabla avgasporten.. (låter svårare än det är).

om den är stryp till 18kw märker du det lättast igenom att köra i ettan(utan att kört den hårt precis innan) och sedan helt enkelt gasa, varvar den upp till 11-12tusen jämnt o fint är den inte strypt men om den börjar sega vid 5-6tusen så är cdi boxen strypt. med 18kw toppar den normalt 160-170(kanske går att pressa lite till) på mätaren.

För att få den från 18kw till ca25kw så ska man anntingen byta cdi boxen eller klippa av en metallbrygga som man får gräva sig in till på baksidan av boxen. Sen ska motorn gå rent o fint samt topp iaf 180.

Cdi spärren sitter där för att den ska klara EUs buller krav... och finns därför på alla europeiska exemplar."

detta gäller iaf nyare än -99
på äldre är jag inte lika säker men jag har för mig att det är avgasporten och förgasaren!


Har läst på flera sidor, tyska sidor, om "blackbox" är det något som bara finns på tyska hojar eller?
 
*/ ?>
Nyheter
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Back
Top