Var lägger jag pengarna för att vässa gathojen för bana?

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Körde en bandag med klubben på Gelleråsen, första gången på storbana och slutar dagen på 1:22 tider med min totalt standard ninja 636 på gatdäck. En sak jag lade märke till var att bromsarna tappade "bettet" efter ca 5-10 minuters körning. Nu jagar jag egentligen inga varvtider utan vill bara ge ett exempel på tempot, kör bara för att det är kul. Om jag skulle lägga lite pengar på att fixa bromsarna som jag upplevde som svampiga vad skulle jag göra? och vad skulle ni lägga 10-15 tkr om ni ville "vässa" en gathoj för lite bandagar?

600:a är snabba på bana,,, det hänger mer på dig än hojen. kolla på Amigoo iller nått så ser du riktigt bra varv tider.
Bromsa mindre och gasa mer det blir billigare än att trimma....

Stålomspunna slangar och snäppet vassare belägg (offra lite livslängd till förmån för bett) är nog en bra start på bromsfronten. Däck med lite roligare profil än gatdäck ger det hela lite mer sting! Jag upplever också att jag får mer förtroende för grejer (däck) jag vet är anpassade för ändamålet.

Jag körde förövrigt också med MCE i onsdags, mattsvart gsxr. Aldrig varit med om en så tom bana i snabb grupp, jävligt najs var det! :)

Välkommen till bandags-träsket, 1:22 är en respektabel tid första gången man kör storbana :banana
Dem tiderna brukar ge mersmak :tuttar:musik

Stålomspunna bromsslangar med en bra bromsolja tar hand om svampigheten. (Jag kör med Racing Blue olja)
Däck avsedda för bana och däckvärmare som tar dem upp till rätt temp, ger en bra väghållning & grepp.
(eller fälgar med däck på, så slipper du köra gata med bandäck.. vilket iofs fungerar bra, men lite halt i blött)

Ovan räcker långt på en 636:a...

Men hade jag en 2013´s 636:a i bra skick, och 15.000:- att kitta med. Skulle jag köpa detta :D....
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=77738
Så slipper du oroa dig för vurpor & repor på "snygghojen"

Saknas gör depåstöd och däckvärmare, men det har han säkert också.... och kanske ett sett extra fälgar, sedan är du färdigkittad för många timmars härligt åkande :rock:rock

(OBS... vet inget om just den hojen, men är den i maskinellt bra skick.... är det mycket "bang for the buck")

Ja bandagsträsket bet mig i röven kan man säga... Bike körde hojen på 1:15 i orginalutförande och samma däck som jag har så det finns mycket mer att hämta ur hojen som den är men just orginalbromsarna upplevde jag som en svag punkt. Hultqvist, tack för en trevlig dag och välkommen åter!

Ja bandagsträsket bet mig i röven kan man säga... Bike körde hojen på 1:15 i orginalutförande och samma däck som jag har så det finns mycket mer att hämta ur hojen som den är men just orginalbromsarna upplevde jag som en svag punkt. Hultqvist, tack för en trevlig dag och välkommen åter!

Välkommen in i banknarkargemenskapen. :hihi
Som andra redan sagt så är väl det lättaste att göra med bromsarna att byta belägg, sedan till stålomspunnet och annan vätska. Med tanke på att de tappade bettet efter en stunds nötande så skulle jag säga att lite rejsigare belägg antagligen gör stor skillnad. Du kan ju testa att byta det till nästa dag på banan, om du vill ha ännu bättre bromsar är det ju bara att fortsätta med byte av slangar och vätskan.

Bromsvätska (slangarna kan du skippa), belägg och däck sen (om man är smart....) ger man sig där och skaffar färdig banhoj istället, ska du ta det hela vägen så kommer du ändå behöva byta för 636 klassar inte in i 600-klassen........

Min är en R6-08 jag köpte ny i april 2008, "skulle bara åka och fika på helgerna" sen åkte jag på en smc-kurs, den har kostat Mycket nu.......
En modern 600 räcker långt, riktigt långt, orörd men ska du absolut kasta pengar på den så kolla över om fjädern är rätt för din vikt och ställ hänget, det är inte så dyrt och gör massor för körningen.

Förvånar mig att så många tycker man ska byta belägg?

Har kört Honda & kawa originalbelägg flertalet ERF, då vi ansåg att dem funkade lika bra men med längre livslängd. Hade bra deal på SBS, men vid regn fick vi byta efter 4-5timmar:confused:
Tappade kanske nån 10:del med original, så sprintrace körde jag SBS..

He rik: är det stålomspunna slangar original på Kawan?

Har kört Honda & kawa originalbelägg flertalet ERF, då vi ansåg att dem funkade lika bra men med längre livslängd. Hade bra deal på SBS, men vid regn fick vi byta efter 4-5timmar:confused:

Ingen aning, tror inte det men originalslangarna på hojar idag är så bra att ett byte inte är motiverat, har mina kvar sen hojen var ny. Beläggen vet jag inte på kawan men på min, när jag fixade gaffeln så jag kunde bromsa, överhettade jag dom, spännande i slutet på rakan. . . .:D

För min del var det främst att han sa att bromsverkan blev sämre efter 5-10 minuter, så misstänker att de blir lite för varma. Kan ju vara vätskan med, men om det är det så har han ju om han byter beläggen först bara ett par extra belägg att bränna upp i framtiden. ;)

Ja bytte till stålomspunna slangar plus ny bromsvätska och vassare belägg det gjorde en jävla skillnad.
Körde en heldag på Sviestad och det fungerade perfekt.Så det kan ja rekomendera att du gör.:tummenupp

Har haft svampiga bromsar på några av de senaste "nyare" hojar jag haft.
ZX10 och CBR1000RR båda 2010:or som har en version av stålomspunnet från fabrik.

Svampigheten kom efter 10-12min hård bankörning och "kan" kanske lika gärna varit broms "VÄTSKAN" :hihi
Men jag har ju kört hoj sedan hedenhös-tiden och ALLTID bytt till eftermarknadsslangar, då original före modern tid bara var skit.

Snålade till Hondan & åkte till Hydroscand med original och bad dom kapade till i exakt samma längd.. har för mig det gick på 8-900:- och köpte via Bo-Ove märkesslangar till kawan för 11-1200:-

Båda funkade likvärdigt bra. Enda visuella skillnaden är att båda var grövre än original..

Har haft svampiga bromsar på några av de senaste "nyare" hojar jag haft.
ZX10 och CBR1000RR båda 2010:or som har en version av stålomspunnet från fabrik.

Svampigheten kom efter 10-12min hård bankörning och "kan" kanske lika gärna varit broms "VÄTSKAN" :hihi
Men jag har ju kört hoj sedan hedenhös-tiden och ALLTID bytt till eftermarknadsslangar, då original före modern tid bara var skit.

Snålade till Hondan & åkte till Hydroscand med original och bad dom kapade till i exakt samma längd.. har för mig det gick på 8-900:- och köpte via Bo-Ove märkesslangar till kawan för 11-1200:-

Båda funkade likvärdigt bra. Enda visuella skillnaden är att båda var grövre än original..

R6an slipper man på iaf., har hoppat mellan original och stålspunna, dyra saker men märkte absolut ingen skillnad, bägge med fräscha belägg och ny vätska.

Stor skillnad i känsla märker jag däremot om jag slarvat med bytena av vätska, går från "svamp" till exakt bett, beläggen bestämmer sen hur hårt jag får trycka, nya så smeker jag bara greppet och när de börjar bli tunna så är det lite mer tryck för att få stopp men med samma exakthet i greppet.

Mina bromsar är, förutom beläggen, orörda original sen april -08 men jag har däremot bytt vätska minst 3gånger/säsong.
Har en komplett, dyr original, repsats liggande men har ju inga problem så den ligger........varför byta något som funkar. :)

en liten kostnad som ingen nämner är justerbara broms & kopplingshandtag

varför detta ? jo...

original kopplingshandtag = enbart justering på längden av vire
eftermarknads har flera olika justeringar, samt finns i 3 + 5 fingers (även justerbar längd finns)

original bromshandtag = justerbar i 4 lägen (kanske olika på beroende av märke)
eftermarknads, har 5-6 lägen samt olika längder

kör man snabbare med dessa ? kanske, kanske inte. men iaf skönare & bättre känsla

Det jag skulle prioritera är:
Stompgrips eller motsv.
Fasta fotpinnar med raceväxlat.
Depåstöd och däckvärmare.

Resten av pengarna på däck.

Ställ in fjädringen efter din vikt om det inte är gjort, justera bort glappet i gasrullen.

Lycka till!

Paddan och Sporthoj.com har inte varit kompatibelt senaste dygnet. Tanken är inte att bygga om hojen till banhoj (famous last words...). Hojen är potent, inget snack om saken men bromsarna var inte roliga efter 10 min. Inför trösen fick jag i omgångar flytta bromspunkten från 100 m till 175 m så det vart inga konsekventa bromspunkter att jobba med. Stålomspunna slangar och slintrade belägg verkar lite lagom att börja med. Om bromsvätskan ska uppdateras från DOT 4, vad ska det vara då och behöver packningar bytas då? :)

När det gäller bromsningen. Var noga med att bromsa hårt men under en så kort sträcka som möjligt.

Jag fick samma problem med att bromsarna svampade mer och mer efter ett par varv när dom byggt värme. Bytte till "vassare" belägg och visst blev det bättre, men inte helt bra.

Efter att ha pratat med, och tittat på snabbare förare så kom jag fram till att jag bromsade typ halvhårt under en relativt "lång" sträcka vilket bygger mkt värme som sen aldrig svalnar.

Jag är fortf. ingen fantombromsare, men nu bromsar jag betydligt hårdare än förut och framförallt ligger bromsen på under myyycket kortare sträcka, och nu svampar det knappt ens med orginalbeläggen.

Bara en tanke.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing