Var kan man testa hojens prestanda?

Ålänningen

Carpe Diem
Gick med
27 May 2006
Hoj
Honda CBR 600 F
Börjar nu bli varm i tröjan när det gäller att köra hoj. Skaffade lappen + hoj i juni och kör så ofta man kan. Men nu när man börjar lära känna sin hoj så vill man ju testa resurserna lite, se vad den går för. Men här på åland så fins det inga banor att testa på. Visst har man provat lite högre hastigheter på landsväg, men det är ju förknippat med vissa faror, medtrafikanterna e ju sällan beredda på en hoj i +150km/h pluss att det kryllar av rådjur på kobben som hoppar fram i tid och otid. Och sen har ju purken en ful förmåga att kunna mäta hastigheten på mötande trafik.
Bor ju som sagt på åland, men det är ju enkelt att hoppa på ålandsdfärjan en morgon och köra till ngn bana i upplandsregionen. Vad finns det för banor där som man kan besöka?
//Micke

tyvär ligger i princip alla banor söder i landet, drygtt 20 mil söderut från stockholm sett. rörken finns i uppsala men det är endast en gocartbana.
Så är du sugen på en längre tur kolla på bandagar i forumet.

De va synd :( . Man vill ju inte köra sig slut bara för att komma till en bana, köra några varv och sedan köra tillbaka för att hinna med färjan. Blir nog svettigt med +400km på en dag. Sku va skönt å bara få göra en liten korttur och få konsentrera sig på bankörning. Blir lite mer planerande nu, evt övernattning = $$$.

//Micke

HönaPower skrev:
2330323 Ett litet tips...du är inte varm i kläderna om du haft lappen en dryg månad...

De har du nog helt rätt i. Men sku va kul ändå å få prova på under tryggare (lagligare) omständigheter.

//Micke

Tar du båten till kapellskär så har du E18 från norrtälje mot stockholm. Första biten är tvåfilig bred och fin motorväg (med viltstängsel så förhoppningsvis inte rådjur). Den inbjuder helt klart till toppfartskontroll. :rolleyes:

Fast ska det svängas så är det väl rörken som ligger "närmast till hands".

Ålänningen skrev:
2330331 De har du nog helt rätt i. Men sku va kul ändå å få prova på under tryggare (lagligare) omständigheter.

//Micke

Om du ska köra på bana kan jag starkt rekommendera att du går en kurs först. Att "testa resurserna" på bana är inte helt enkelt, speciellt inte efter att ha kört bara en månad. Jag trodde oxå att jag var hyfsad på att köra (har haft kort i 9 år) men fick mycket klart för mig att så inte är fallet efter 2-dagars SMC kurs på Knutstorp. Så jäkla fort gick det inte heller. Max 180-190 på rakan (instruktören kom upp i 220) och då får man bromsa rätt hårt in i första sväng. På resten av banan kör man inte speciellt fort eftersom det svänger hela tiden. Svårt som f-n men kul.

Har funderat på att gå på någon av de kurser som SMC ordnar. Kan man va med i SMC även om man är "finne" (dit vi ålänningar hör, men ej kan språket:huvet )?
Har en svägerska i Täby, så man får väl ta hojen å "hälsa" på henne någon helg. Slipper ju rådjuren på E18, men medtrafikanterna och farbror blå får man leva med.

//Micke

HönaPower skrev:
2330323 Ett litet tips...du är inte varm i kläderna om du haft lappen en dryg månad...

Håller helt med.
Jag kunde knappt hålla ögonen på alla saker, skyltar m m i stan första året (16 år). Inte är jag så bra nu heller efter nästan 20 år (fan är det sant?). Åkt hoj mer eller mindre under 15 år. Men jag tror jag är mer förståndigare nu och har lite mer säkerhetsmarginaler.

Det farligaste är när man tror man är bra på att köra.
Lär dig först att bromsa, förutse faror och ha respekt för prestandan och din förmåga.

/försöker bara hjälpa inte trycka ned

Ålänningen skrev:
2330584 Har funderat på att gå på någon av de kurser som SMC ordnar. Kan man va med i SMC även om man är "finne" (dit vi ålänningar hör, men ej kan språket:huvet )?
Har en svägerska i Täby, så man får väl ta hojen å "hälsa" på henne någon helg. Slipper ju rådjuren på E18, men medtrafikanterna och farbror blå får man leva med.

//Micke

Vet ej men du behöver inte va medlem för att få gå kurserna.

Nu tycker jag inte att vi ska hacka på en kille som faktiskt har tänkt efter lite och vill prova sin hoj där det är säkert.
Klart bättre än när blåbären ska smiska Bulten innan trycksvärtan på kortet har torkat.

Ålänningen skrev:
2330292 Börjar nu bli varm i tröjan när det gäller att köra hoj. Skaffade lappen + hoj i juni och kör så ofta man kan. Men nu när man börjar lära känna sin hoj så vill man ju testa resurserna lite, se vad den går för. Men här på åland så fins det inga banor att testa på. Visst har man provat lite högre hastigheter på landsväg, men det är ju förknippat med vissa faror, medtrafikanterna e ju sällan beredda på en hoj i +150km/h pluss att det kryllar av rådjur på kobben som hoppar fram i tid och otid. Och sen har ju purken en ful förmåga att kunna mäta hastigheten på mötande trafik.
Bor ju som sagt på åland, men det är ju enkelt att hoppa på ålandsdfärjan en morgon och köra till ngn bana i upplandsregionen. Vad finns det för banor där som man kan besöka?
//Micke

Hej!
Bättre vägar än ni har på Åland får man leta efter, hittills bara kört bil där, men så snart jag får tid blir det en tur med hojjen. :tummenupp Medtrafikanterna är dock farligare, blinkar inte när man svänger, alla kör under hastighetsbegränsningen och de är definitivt inte vana vid att nån kör över den. Men polisen bör du väl kunna undvika, helt klart värt att investera i laservarnare och störare om man bor på den ön. Har bara träffat på dem en gång av de 100 tal gånger jag åkt vägarna från Mariehamn till Dånö, då satt de bakom ett träd inne i mariehamn med lasern. Men rådjur kan ju vara ett bekymmer, men det finns det nästan lika mycket av på fastlandet. Gå en SMC kurs.. det går bra att vara med på en oavsett om du är finne..

Ju snabbare du kör, desto mindre tid spenderar du på vägen, desto färre rådjur att träffa på.. :rolleyes:

blackis skrev:
2330587 Håller helt med.
Jag kunde knappt hålla ögonen på alla saker, skyltar m m i stan första året (16 år). Inte är jag så bra nu heller efter nästan 20 år (fan är det sant?). Åkt hoj mer eller mindre under 15 år. Men jag tror jag är mer förståndigare nu och har lite mer säkerhetsmarginaler.

Det farligaste är när man tror man är bra på att köra.
Lär dig först att bromsa, förutse faror och ha respekt för prestandan och din förmåga.

/försöker bara hjälpa inte trycka ned

No offence :) . Tacksam för åsikter å tankar. Är ju ny i gamet så att säga. E ju inte längre purung, kört bil sedan man va 18, så lite "trafikvett" har man med i bagaget, men visst e de stor skillnad på att köra bil versus hoj. Man måste vara på hugget hela tiden å läsa av trafiken på ett helt annat sätt.
Bara det att farten har sin tjusning :banana .

Gick in på www.bankorning.com. Hur kommer det sig att det e så få banor i mellan sverige?

SISU skrev:
2330639 Hej!
Bättre vägar än ni har på Åland får man leta efter, hittills bara kört bil där, men så snart jag får tid blir det en tur med hojjen. :tummenupp Medtrafikanterna är dock farligare, blinkar inte när man svänger, alla kör under hastighetsbegränsningen och de är definitivt inte vana vid att nån kör över den. Men polisen bör du väl kunna undvika, helt klart värt att investera i laservarnare och störare om man bor på den ön. Har bara träffat på dem en gång av de 100 tal gånger jag åkt vägarna från Mariehamn till Dånö, då satt de bakom ett träd inne i mariehamn med lasern. Men rådjur kan ju vara ett bekymmer, men det finns det nästan lika mycket av på fastlandet. Gå en SMC kurs.. det går bra att vara med på en oavsett om du är finne..

Ju snabbare du kör, desto mindre tid spenderar du på vägen, desto färre rådjur att träffa på.. :rolleyes:

Sant att ålänningar generellt kör som arslen :arsele. Bygger hus söder om mariehamn och håller på å bli tokig på alla de bilster som puttrar på i 50 på 70 väg, samtidigt som de ska spana på vad alla har för sig runt om vilket gör att de som regel ligger mitt på vägen :mad: .

//Micke

Last edited:
Om det endast är prestanda rakt fram så kan du tex. köpa dig en GTEC eller liknande.

burner skrev:
2330659 Om det endast är prestanda rakt fram så kan du tex. köpa dig en GTEC eller liknande.
Äh.. fan är det något problem att vilja maxa ur hojjen.. killen har väl inte sagt att det enda han vill är att bränna på en raksträcka i all oändlighet.. nån jävla gång måste man väl se om hojjen är stypt eller inte.. :7peta

SISU skrev:
2330674 Äh.. fan är det något problem att vilja maxa ur hojjen.. killen har väl inte sagt att det enda han vill är att bränna på en raksträcka i all oändlighet.. nån jävla gång måste man väl se om hojjen är stypt eller inte.. :7peta

Med ovan utrustning så är det alltså möjligt att tex. mäta
0-100
0-200
100-0
402m
osv....

SISU skrev:
2330674 Äh.. fan är det något problem att vilja maxa ur hojjen.. killen har väl inte sagt att det enda han vill är att bränna på en raksträcka i all oändlighet.. nån jävla gång måste man väl se om hojjen är stypt eller inte.. :7peta

Huvudet på spiken så att säga :yoparty

Ett tips från en annan Ålänning är att leta efter bandagar på Alastaro som är vår närmaste bana (ca 80km från Åbo). Skärgårdsfärjorna dit och hem är klart smidigast med hoj. Som bonus får du åka tokroliga småvägar till färjorna, särskilt på Finska sidan.

Håll ett öga på www.motorportalen.net efter tillfällen när vi bokar Alastaro eller släng en egen tråd i forumet för att pejla intresset.

Och till sist - att åka +400km för att åka bana är inga problem. Vi är ju ändå några från Åland som sträckkört Ringen t/r "bara för att köra bana". (Ringen = Nürburgring, ca 1450km enkel från Kapellskär) :yoparty

---jmorn---

jmorn skrev:
2330691 Ett tips från en annan Ålänning är att leta efter bandagar på Alastaro som är vår närmaste bana (ca 80km från Åbo). Skärgårdsfärjorna dit och hem är klart smidigast med hoj. Som bonus får du åka tokroliga småvägar till färjorna, särskilt på Finska sidan.

Håll ett öga på www.motorportalen.net efter tillfällen när vi bokar Alastaro eller släng en egen tråd i forumet för att pejla intresset.

Och till sist - att åka +400km för att åka bana är inga problem. Vi är ju ändå några från Åland som sträckkört Ringen t/r "bara för att köra bana". (Ringen = Nürburgring, ca 1450km enkel från Kapellskär) :yoparty

---jmorn---

Tack för tipset om motorportalen. Visste inte att den fanns. Ska hålla ett öga på den. Var det inte jobbigt att köra till ringen nonstop?

//Micke

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...