Var kan man köpa "special"muttrar?

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Lite trasig
Har en mutter som helt plötsligt tvärvägrar att passa där den ska pga av helt totalslut gängor, så nu måste jag försöka få tag på en ny. Yamaha center kan fixa fram, men då tar det några dagar och är dessutom svindyrt(40 dinarer för EN mutter!:3freak ) så om någon skulle kunna tipsa om en butik i sthlmsområdet skulle det underlätta stort! Muttern i fråga är en M12 med stigning 1,25 till en rd125lc.

Hmm, en mutter på Biltema (finns i rostfritt, elförzinkat, rostfritt syrafast) kostar typ 2 spänn.

Sifverts är inte många kronor billigare än orginal.

P.S. kollade precis upp Biltema: Mutter elförzinkad M12, 10 st/11.90 :- Art.nr 19-896. Låsmutter elförzinkad M12, 10st/12.90 :- Art.nr 19-915. Mutter rostfri syrafast M12, 10st/35.90 :- Art.nr 19-276. Låsmutter rostfri syrafast M12, 10 st/37.90 :- Art.nr 19-275.

Gängan ska vara den samma på typ allt ( bortsett från tum/engelska/usa hojar ) förutsett att det inte är en fingängad typ hjulaxel eller nått.

Ska muttern passa på en tillhörande bult så är det enklaste att bara byta bult också.

Last edited:
Tänk vilket smart trick att välja gängstigning 1,25 till Japanhojar.
BMW skulle aldrig nedlåta sig till något sådant :tungan

40 kronor är billigt för en specialmutter, speciellt när du nu vet var den finns någonstans. Ta bilen och slösa 4 liter bensin och jaga runt halva stan och du har gått med förlust på den "billiga" muttern.

Trashcan skrev:
2062769 Har en mutter som helt plötsligt tvärvägrar att passa där den ska pga av helt totalslut gängor, så nu måste jag försöka få tag på en ny. Yamaha center kan fixa fram, men då tar det några dagar och är dessutom svindyrt(40 dinarer för EN mutter!:3freak ) så om någon skulle kunna tipsa om en butik i sthlmsområdet skulle det underlätta stort! Muttern i fråga är en M12 med stigning 1,25 till en rd125lc.

Vart sitter muttern?

Maax skrev:
2066288 Vart sitter muttern?

Svänghjulsmuttern.

andersbrink skrev:
2065847 40 kronor är billigt för en specialmutter, speciellt när du nu vet var den finns någonstans. Ta bilen och slösa 4 liter bensin och jaga runt halva stan och du har gått med förlust på den "billiga" muttern.

Jag har ingen bil. Stack till Sifverts med T-banan, har ändå inget bättre för mig. Kostade en tia. :tummenupp

Edit: Yamaha center ligger ändå ca 1.5 mil bort härifrån, det blir 3 mil fram och tillbaka, den resan måste man dessutom göra två gånger eftersom dom inte beställer något utan handpenning.. Då blire 6 mil. :tomten

Ghost skrev:
2062858 Kolla med Sifverts-skruv, dom har det mesta i skruv- & mutterväg. (ligger på Lindhagensgatan)

http://www.sifvert-skruv.se/

Tack! :Bugar Muttern löste problemet!

Skönt att det fixade sig........svänghjulsmutter är ju lite speciellt, utgick hela tiden från att det var någon typ av rambult alt. motorfäste eller nått. Inte för att M12 är nått man fäster en sadel el. liknande med :brinnerup :huvet

Last edited:
Muttrar

Tjena! :hej
Annars så brukar jag kunna hjälpa med sådana bekymmer.
MVH
VRM Roffe :tummenupp

Mutter

Trashcan skrev:
2062769 Har en mutter som helt plötsligt tvärvägrar att passa där den ska pga av helt totalslut gängor, så nu måste jag försöka få tag på en ny. Yamaha center kan fixa fram, men då tar det några dagar och är dessutom svindyrt(40 dinarer för EN mutter!:3freak ) så om någon skulle kunna tipsa om en butik i sthlmsområdet skulle det underlätta stort! Muttern i fråga är en M12 med stigning 1,25 till en rd125lc.

Prova närmasta järnhandel :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...