Var kan man köpa sandningssand?

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
utan motor, med vanliga trampor anno 1994
Ja precis som frågan lyder, var kan jag som privatperson köpa sand/grus för halkbekämpning? Lite svårt att beställa ett flak från nå'n firma :)

Ok Jin Chun skrev:
Ja precis som frågan lyder, var kan jag som privatperson köpa sand/grus för halkbekämpning? Lite svårt att beställa ett flak från nå'n firma :)

Åk ut till Riksten och åk in på grustaget där.. ta med dig släpvagn...
http://www.jehander.se/WebSites/Jehander/Start/Stockholm

....annars är det väl bara att ta med dig en hink och gå till närmaste "sand-låda"(alltså inte sån som barnen leker i utan sån där blå glasfiberlåda som står här och där)..

Jehanders har sandningssand.. Kör in, stanna till och betala i receptionen. kör till till väntplatsen så kommer det nån gubbe med hjullastare och leder dig rätt å fyller din vagn...

Edit2:
Jag tror du får betala 200kr för en hel släpvagn med sand!

Last edited:
Annars åker du och köper aska istället som är mycket bättre/miljövänligare samt att det försvinner när det töar, vilket sand inte gör...

Jag kan inte släpa runt på så mycket sand som behövs. Det är ingen lite villa i ett villaområde.

tack för tipsen!
Jehanders tittade jag faktiskt på häromdagen, jag hann inte ringa och det såg så mycket "företagskunder enbart" ut.

Ok Jin Chun skrev:
Jag kan inte släpa runt på så mycket sand som behövs. Det är ingen lite villa i ett villaområde.

tack för tipsen!
Jehanders tittade jag faktiskt på häromdagen, jag hann inte ringa och det såg så mycket "företagskunder enbart" ut.

jag köpte singel och sand hos dem när jag gjorde om i trädgården i höstas. Det är inga problem att handla från dem som privatperson. bara till att åka dit med släpkärra. In och ut på tio minuter. Enda nackdelen är att minsta debitering är på 200kr så du får betala 200kr även om du bara har ett halvt ton sand...

Valfri Ballast (Ncc Roads) eller Jehander anläggning kan du braka in på med ett släp och köpa halkstopp hos, brukar kosta nån hundralapp per släp. Ska du handla imorgon fredag så stänger Ballast 13.00 och Jehander 15.15 har jag för mig

Last edited:
starclassic skrev:
Valfri Ballast (Ncc Roads) eller Jehander anläggning kan du braka in på med ett släå och köpa halkstopp hos, brukar kosta nån hundralapp per släp.

Två hundralappar! :mattias

.....Nått som däremot var surt hos Jehanders var att jag fick betala 400 när jag kom med två släpp trots att det viktmässigt inte vägde mer än knappa tonet..(och alltså borde kostat max 200kr)

korvgubbe skrev:
Två hundralappar! :mattias

.....Nått som däremot var surt hos Jehanders var att jag fick betala 400 när jag kom med två släpp trots att det viktmässigt inte vägde mer än knappa tonet..(och alltså borde kostat max 200kr)

Det beror ju på vilken sort det var, är det grus blir det dyrt. Är det kross blir det billigare.....hmmmm. Skit i jehanders och dra till Ballast i Solna eller Rydbo istället.

Dee_cati skrev:
Annars åker du och köper aska istället som är mycket bättre/miljövänligare samt att det försvinner när det töar, vilket sand inte gör...

Ja, det är frågan det. Tycker de känns ganska lika i miljöfrågan faktiskt.

Gustav1 skrev:
Ja, det är frågan det. Tycker de känns ganska lika i miljöfrågan faktiskt.

Jasså? Sanden har en massa skräp i sig, askan är snuskigt ren och en renligare framtagnings-process. Men det kanske inte gäller all sorts aska :va

Dee_cati skrev:
Jasså? Sanden har en massa skräp i sig, askan är snuskigt ren och en renligare framtagnings-process. Men det kanske inte gäller all sorts aska :va

Aska tillkommer genom förbränning om jag förstått det rätt. Nu beror det förstås på om du får aska av en villaägare med en gammal vedeldad panna, eller från ett modernt värmeverk. Hursom så eldar man träd eller liknande för att få fram aska.

Sand, grus eller kross? Nu för tiden är det nog mest kross då de flesta rullstensåsar är skyddade.
Brytningen av kross sker med sprängämnen och dieseldrivna maskiner. Såklart inte helt miljövänligt heller. Sen kanske man vill räkna med naturförstöringen i att bryta berget också, om man tycker att det är så.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back