Var kan jag köra klasslös?

Låga 9:or är enormt tufft, speciellt eftersom det inte är drag bike. Allt under 10 skulle jag tycka vara helt OK. Det är en ren nöjesmaskin för gatan, helt standard, förutom överladdningen. Det som jag tror avgör är dom första 20-30 meterarna. Att "hoppa" iväg från linjen är tufft med all denna vikt, och det är bara där som däcket riskerar att släppa. Sen är det lungt.

Jag har faktiskt aldrig haft däcksläpp och vad värre är, den äter mindre däck nu. Jag vet det låter idiotiskt, men efter 650 överladdade mil har jag ca hälften kvar. Innan turbon var det "Hylan" redan före 300 mil. Den enda förklaring jag kan komma på är att jag nu kör med 2 hekto mindre däcktryck än orginal och när man drar på bottnar fjädringen (nya dämpare är på G) och däcket trycks ihop och får en enorm anläggningsyta. Greppet är helt otroligt!

Det finns även möjlighet att gå upp från 0,8 till 1,0 i överladdning som den är byggd för, och de borde ge ca 330hk/500Nm, men jag är tveksam om det skulle gå så mycket fortare. Effekt, vikt och axelavstånd är av ren tur perfekt balanserat som det är nu. Med min 110kg går det normalt att hålla framhjulet bara några cm ovanför marken. I alla fall från och med 3:an. Med mer effekt tror jag att det är risk för att man bara viftar med framänden och inte kommer någon stans. Inte helt ovanligt bland överladdade sportcyklar för gatbruk.

Jag tänker inte starta ett dragracing team, utan vill bara ha kul med en båge som jag är helt förälskad i och prova på något nytt. En låg 9:a vore i vilket fall ruggit ball!

Last edited:
Nussekudden skrev:
2663539 Låga 9:or är enormt tufft, speciellt eftersom det inte är drag bike. Allt under 10 skulle jag tycka vara helt OK. Det är en ren nöjesmaskin för gatan, helt standard, förutom överladdningen. Det som jag tror avgör är dom första 20-30 meterarna. Att "hoppa" iväg från linjen är tufft med all denna vikt, och det är bara där som däcket riskerar att släppa. Sen är det lungt.

Hej
Jag blir ju mer och mer nyfiken!:)
Du kan inte lägga upp några bilder på besten?

/J

Jepp, starten är det svåra. Till och med orginal R3:an lyfte hjulet direkt från linjen, såg rätt coolt ut med väskor och allt ;)
Bygg ett par wheeliebars så kan du ladda fullt när du blir trött på allt bakhjuls åkande, då kör du nog en låg 9:a

Och du ska visst starta ett dragracing team, du vet bara inte om det än :)

Häftigt bygge !

Klarar drivlinan trycket ?
Det är ju inte lite vrid vi prata om...

Med den kan man hänga av en och annan sporthoj va :D

pwillen skrev:
2662826 Jo, det var det jag gjorde. Jag har ett par formler i kalkylarket som jag använder regelbundet och som stämmer förvånansvärt bra när man jämför med dom riktiga siffrorna som körs på strippen. Fysiken runt det hela är rätt grundläggande (massa, acceleration, sträcka, effekt) men det som är kruxet i den här diskussionen är att den minst sagt saftiga vikten kräver duktigt med grepp för att det hela inte ska bli 400 meter däcksrök.

Men, absolut, "Får han allt att fungera från start till mål så är det frågan om låga nior" med den vikten och dom bakhjulshästarna.

Vad anser du själv?

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com

När jag läser mitt eget inlägg så tycker jag att: Det var en dryg jävel som skrev det där...

Ber om ursäkt för det, det var inte meningen .:Bugar

Jag tror inte att man klarar låga nior i något sånär std chassimässigt skick. Har provkört en sån där och trots den långa hjulbasen så vill det emellan åt hjula men för det mesta så spinner det.

En kompis åkte på BW och han provade metoden 6000 RPM och dumpade kopllingen, vilket resulterade i , ja en "rocket" liknande startposition :-)

Jag tror att det kanske går att åka en hög nia... Men till nästa sommar så vet vi om "Nusse" kommer ut.

Känslan blir oxå att, jaha vad häder med drivlinan om det inte spinner... :näsblod

Det där programmet är intresant var får man tag i det?

Brukar teori och praktik stämma?

Hu va seriöst det här blev!

Jörgen: Länk finns i tidigare post

Jojje: De var det där med wheeliebars var det som jag ville undvika. Då är de bara effekt som gäller. Eftersom jag lever efter devisen att "för mycket kan aldrig vara tillräckligt" och har svårt att hålla igen, så vet jag att du mycket väl skulle kunna få rätt. Då skulle man snart sitta med belånat hus och en cykel som inte går att köra på gatan och drömma våta drömmar om nitro och sponsorer. Det får inte hända!

Jösse: Efter 650 hårda turbo mil fick oljan rinna över en spegel och över en magnet. Motoroljan var som ny. Den tappade inte tryck i någon cylinder på 15 minuter. Helt tät! I slutväxeln var oljan lätt missfärgad och det fanns spår av metalldamm, så jag gissar att det kan vara här som det skulle kunna ge upp, men det ärt långt dit. Dock ger givetvis dragracing starter en helt annan påfrestning än att ge på från rull som det blir på gatan. Kopplingen är standard, förutom fjädrarna. Vi startade med 2ggr starkare men då släppte den vid ca 340Nm. Nu är det 4 ggr hårdare och jag har inte haft några problem så här långt. Rocketen är dimentionerad som en bil, så jag tror den tar mycket stryk. Väldigt mycket!

Färnbo: Jag håller med dig och som jag sagt tidigare, under 10 så är jag nöjd. Det enda "motstånd" jag haft som kan ge en fingervisning var en lätt trimmad V-Max som fick växla en gång innan jag följde efter. Det kändes som om jag passerade med 100km/h högre fart och V-Max föraren höll på att skita på sig enlig honom själv. Tror de var efter runt 200m. Jag har vägrat köra mot någon sen dess utan lånar ut den till alla som vill i stället. Det är så sjukt kul att jag inte kan neka någon upplevelsen.

Hmmm det låter som det kommer att bli dyrt för dig det här.

Jag tror inte att du kommer att bli nöjd med en låg 10 eller hög 9:a, när du har kommit dit så vill du köra snabbare och snabbare och snabbare......

Sedan har du strippat din fina originalhoj på allt som väger, bytt bakfälg och däck för bättre grepp, klassat upp dig, svetsat dit den där wheelie-baren som du inte vill ha, laddat på mer tryck, bytt stakarna som enligt rykten ger sig vid +300, pressar upp mot 400 hk, tryckluftsväxling för snabbare och enklare växlingar, modifierad växellåda, osv osv osv.

Det slutar inte förrän du är ensam bitter och utan pengar. :rolleyes:

Men jag tycker det är härligt med friska tag så kör på bara, ser fram emot information till sommaren vad du får för tider. :tummenupp

Bah!

Jag har gått och haft ågren för min förra post. Jag hatar folk som skryter över hur snabba deras bilar eller bågar är och tror dom är tuffa bara för det! Så postar jag en sån där skithistoria själv! Urk! Jag får skylla på att jag inte har något annat att jämföra med och lovar från och med nu att hålla käften med sånt tills jag har en tid att komma med!

Fakta är:
- Jag är en kass pilot, men jag vet om det och det är därför jag lever! Fram till för 3 år sedan körde jag bara veteran custom och långgafflat! Om ni ser cykeln på tävling i sommar kommer det inte vara jag som kör. Sen får vi se!

- Om vi träffas så är ni välkomna att testa. Att sitta upprätt med raka armar och benen framåt gör att accelerationen känns på ett helt annat sätt än liggandes på tanken. Mycket erfarna sporthojs åkare har inte orkat hålla sig kvar. Samma sak med wheelies. Det minsta res gör att man lutar bakåt och fötterna pekar uppåt. Det är något helt annat än att köra på bakhjulet med en sporthoj!

- Om det kommer en tid under 10 efter lite provkörningar så lovar jag att ställa upp i minst ett SGB lopp (troligen Mantorp), annars kommer jag fortsätta ha kul för mig själv på diverse glest trafikerade landvägar.

- Om jag inte har en cykel med uggla på som är körd till strippen för egen maskin så kan det kvitta. Det finns för många bra dragbikeåkare med en ett erfarenhetsförsprång på massor med år och stor budget. Så länge det är en gatcykel kan jag förlora med hedern i behåll.

Hoppas jag träffar någon av er i sommar!

Nussekudden skrev:
2664498 Hu va seriöst det här blev!

Jörgen: Länk finns i tidigare post

Tack! Det var ju onekligen en proper installation!
Vilken bärsärkhoj! :tummenupp

/J

Klart du ska köra själv !

Tänk om någon annan kör den på strippen och en vevstake eller nått går åt skogen , då e det ju inte så kul heller.

Riktigt fet hoj :tummenupp Vridet går ju inte heller av för hackor...

Nussekudden skrev:
2665011

- Om vi träffas så är ni välkomna att testa.
Jag e på! :tummenupp Vi kanske ses i sommar, kanske på Mantorp. Jag brukar sticka dit och kolla när det är dragracing. Du får gärna testa min turbohoj i utbyte, du har ju iallafall redan en överladdat hoj och är van :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back