Var kan jag finna orginalbilden?

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
RSV1000R
Var kan jag finna bilden?

Jag har hittat en bild på nyllboken som jag fastnade för och nu vill jag hitta den i högre upplösning. Är det någon som vet var man kanske skulle kunna göra det?

Last edited:
Riktigt snygg bild. Vill också ha den i högupplöst :)

Inspirationen till bilden har nog fotografen tagit från den originalbild som amerikanerna tog på Iwo Jima i Japan under andra världskriget där en amerikansk flagga restes av ett par soldater.

Att folk orkar påpeka 456 gånger att bilden är arrangerad och taget från någon annan bild. Sinnes.

Grym bild dock!

Jo, om man vill ha den trötta varianten från 40-isch med amerikanska flaggan men nu vill jag ha den här bilden i större format och har inte riktigt speciellt nära till gärdets tbanestation.

Nej, det står väl vid vilken tunnelbanestation fotografen har/haft en utställning?

denna bild är dock inte fejk, flera av fotografens bilder sitter i utgången av gärdets tunnelbanestation.

fotot togs i Afghanistan i höstas under FS17. Så ja,

Originalet sitter uppe i gången vid Gärdets tunnelbanestation. Fotografen heter Dan Norrå.

Uppdatering:Vissa av bilderna finns till försäljning på Galleri & Metallinramningar AB, Sveavägen 82-84 i Stockholm. :)

Last edited:
Jag tycker den är smaklös.

Dels att kopiera något som har så starkt symbolvärde för amerikanerna (vilket IOFS kan vara skitsamma för min del)

Dels låtsas som om vi har några krigshjältar i stil med killarna från Iwo...

Det hade gått att göra en annan bild som visade stolta svenskar resa sin flagga (fast varför, den har aldrig fallit och vi har aldrig tagit land i krig) istället för att kopiera en klassiker.

Men det är min åsikt, den lär reta forumets stridspittar och "nationalister", men det skiter jag i.

b_rosen.gif

As Flag Day 2008 approaches, and I reach the end of the Flag a Day project, I realize that this commentary would not be complete with out mentioning the most iconic American flag image of all time, Joe Rosenthal’s Pulitzer Prize winning, Raising the Flag over Iowa Jima. This image, taken in 1945 on the Pacific Island of Iowa Jima, after a long, heated battle by the Marines, was distributed by AP and ran in newspapers all over the world. It symbolized perseverance, strength, victory and patriotism for American people in the midst of a brutal war.

The photograph became so popular that it appeared on 3.5 million posters for the 7th war bond drive. The Marines appearing in the photo were brought home and taken on a whirlwind publicity tour. The photo was made into a stamp in 1945 another stamp 1995 and a commemorative silver dollar in 2005.

http://flagaday.wordpress.com/category/american-culture/

Nej, det står väl vid vilken tunnelbanestation fotografen har/haft en utställning?
Huvudet på spiken min kära vän. Från Jonsered som ligger utanför Göteborg är det rätt långt till Gärdet som ligger i Stockholm. Det var lite det som var mitt bekymmer. Annars hade jag åkt och tittat på den omedelbart.

Originalet sitter uppe i gången vid Gärdets tunnelbanestation. Fotografen heter Dan Norrå.

Uppdatering:Vissa av bilderna finns till försäljning på Galleri & Metallinramningar AB, Sveavägen 82-84 i Stockholm. :)
Tack och bock.

Fast det är en annan bild han har tagit som ser snarlik ut, inte samma klipp i riktigt.
Flagga.jpg

Last edited:
Inspirationen till bilden har nog fotografen tagit från den originalbild som amerikanerna tog på Iwo Jima i Japan under andra världskriget där en amerikansk flagga restes av ett par soldater.

Man kan titta på "Flags of Our Fathers" och där få man en inblick i hur verkligheten tedde sig för de som var med och arrangemanget kring bilden. Förklarar också varför det krävdes så många för att resa stången.

Att folk orkar påpeka 456 gånger att bilden är arrangerad och taget från någon annan bild. Sinnes.

Underskatta aldrig folks dumhet :brinnerup

Last edited:
Sett båda Clint Eastwoods filmer. Väldigt bra. Den gamle mannen går från klarhet till klarhet. Respekt.

Man kan titta på "Flags of Our Fathers" och där få man en inblick i hur verkligheten tedde sig för de som var med och arrangemanget kring bilden. Förklarar också varför det krävdes så många för att resa stången.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025