Var köper man vänsterborr?

sporti

mannen utan vidare
Gick med
7 Jan 2008
Hoj
Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX
Jag har länge velat skaffa ett par vänsterborrar för jag kan tänka mig att det är precis så fiffigt som det sägs, om man behöver få bort en avdragen bult eller nåt. Men var i hela världen köper man dem? Jag har aldrig sett någon. Ibland undrar jag (nästan) om det är ett rookieskämt, ungefär som när man ber pryon hämta en synvinkel och ett ögonmått :rolleyes:

Observera att jag inte menar svinpittar. Och jag ber om konkreta tips på där du VET att de finns att köpa.

Finns i närmaste industributik. Dock kan det krävas "vänsterchuck" på maskinen?

va innebär vänsterborr:va

Lite osäker egentligen. Titta på den där sidag jag länkade till så påminner det om en griskuk.

Hittade den här förklaringen också:
Grispitt" (konisk vänstergängad pinne som ska dra ut den då man gängar in)

Då måste jag säga att jag föredrar att slå i de där torxliknande sakerna man slår i ett borrat hål.För att dru ur borr och bult.

Dem på biltema funkar...

Kolla denna annonsen kanske?

http://www.blocket.se/stockholm/Parti_vansterborr_Wedevag_5_200st___Fynd_20448178.htm

Last edited:
I Stockholm brukar jag handla sånt på Sjöborgs på Åsögatan på Söder. Men det är väl bara en tidsfråga innan det ligger ett gym, kaffelatte-runk, solarie, fitnessbutik eller nåt annat livstilsmög där med.

I Stockholm brukar jag handla sånt på Sjöborgs på Söder. Men det är väl bara en tidsfråga innan det ligger ett gym, kaffelatte-runk, solarie eller nåt annat livstilsmög där med.

Jögge!!!

Är dem koniska och påminner om grispitt? Hittar inte skillnaden. Hittar däremot många som påstår att det är samma sak:

Vänstergängat borr är väl den korrekta benämningen. Ruggigt effektivt hursom helst, fått bort många slaktade skruvar med grispitt

Jag menar ett alldeles vanligt borr, fast som är spegelvänt så att maskinen måste snurra motsols. Abra Tech verkar ju ha nån grispittsvariant.

Ja det är vänstergängad eller vänstergående borr som är det korrekta namnet. De ser ut som en vanlig borr men är slagna åt andra hållet bara.

Jögge!!!

Är dem koniska och påminner om grispitt? Hittar inte skillnaden. Hittar däremot många som påstår att det är samma sak:

Vänstergängat borr är väl den korrekta benämningen. Ruggigt effektivt hursom helst, fått bort många slaktade skruvar med grispitt

Det här är ett vänsterborr liggandes brevid ett högerborr.

Fördelen är när man borrar ur avdragna skruv att när borret tar tag i matrialet så vill den gänga ur skruven istället för ner skruven
borr.jpg

Last edited:
Vänsterborr är precis som det låter, en borr som borrar åt fel håll :va
Man måste alltså köra borrmaskinen på back för att det ska funka.
Väldans effektivt till avdragna bultar då det oftast hugger i när man kommit en bit ner och resterna av bulten helt enkelt gängar ur sig.
Tools Momentum har såna.

Ja det är vänstergängad eller vänstergående borr som är det korrekta namnet. De ser ut som en vanlig borr men är slagna åt andra hållet bara.

Hmm ok. Växer ju inte på trän precis. De flesta träffar jag får är dem koniska, dvs grispittar... Hittar väldigt få vättiga träffar på "raka" vanliga borr som är vänsterdragna...

Last edited:
Väldans effektivt till avdragna bultar då det oftast hugger i när man kommit en bit ner och resterna av bulten helt enkelt gängar ur sig.
Tools Momentum har såna.

edit:Fan vad seg man var att svara

Ok tools momentum kan ta hem dem alltså. Dvs "Sjögrens"

Dem är hyffsat seriösa och ligger på många platser. Synd dem är lite dyra bara...

Tools Momentum har såna.

Fin bild. Jag har haft raka borr också.

Borren var egentligen vanliga borr men billiga och köpta på Jula. När man borrade med dem så rätades dem ur så spiralen blev rak. Riktigt skojigt fenomen ;)

Det här är ett vänsterborr liggandes brevid ett högerborr.

Fördelen är när man borrar ur avdragna skruv att när borret tar tag i matrialet så vill den gänga ur skruven istället för ner skruven
View attachment 307324

Last edited:
När jag läste rubriken undrade jag vad i helvete man vill ha en vänsterslagen borr. Men sedan svarades det så bra att jag genast såg att det var det som saknades för att fullända min tillvaro.

Wedevåg är bara ett bland flera etablerade märken som har vänsterborr:) Joran ett annat varumärke:tummenupp

Hmm ok. Växer ju inte på trän precis. De flesta träffar jag får är dem koniska, dvs grispittar... Hittar väldigt få vättiga träffar på "raka" vanliga borr som är vänsterdragna...
Det du länkade till var ju vänstergående borr. De hade ett kit med 3.0-9.5 borr. Frågan är priset och om de säljer till privatperson.

Det är väl vissa snabbchuckar eller att chucken sitter gängad då i vanliga gängor som det kan bli problem.

Vilket de flesta chuckar gör:) Men det finns "vänster" chuckar att köpa.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back