Var köper man skarvrör till avgas..

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Ska meka på ett slip-on på tösens båge men funderar hur jag ska göra i skarven mellan avgasröret och själva slip-on:et.

Avgasröret (närmast motorn) är 65mm tjockt (ytterdiameter) Slip-on röret är bara 63,5 (ytter diameter) Hur ska jag göra i övergången? Har funderat på något sånt här http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1154&iItemId=92496 men biltema har inte någon som passar på 65mm. Sedan får man väl lägga någon liten rörbit som fyller ut.

Vad tror ni om lösningen? Och var kan jag hitta skarvrör som passar på ett 65mm-rör?

Bifogat

Last edited:
Jag vet inte vad tösen din har för hoj, men där du ska stoppa in mellanröret i det större röret (på min stoppar man in det precis innan grenrörets kollektor) bör det ju finnas en sk. muff,
alltså att ändbiten på röret från motorn är slitsad.
Den drar du lämpligen drar åt en snygg och rejäl rörklämma om. Innan den drages åt appliceras antingen packningsmaterial eller monteringspasta (avsett för just detta ändamål) runt mynningen på sliponnets mellanrör, som ska in i muffen på stora röret/kollektorns mynning (nu blev det lite snusk också, men det bjuder jag på!).

Ett skarvrör, som det du länkade till på biltema, blir nog inte så värst snyggt är min åsikt iallafall.

Sen finns ju alltid raggarlösningen, att fetta på med monteringspasta på mellanröret, sen in med det med detta i stora röret och stryk av eventuell pasta som smiter ut. Sen kan man gucka i lite pasta till, så att man kan vara trygg om att det blir tätt. Sen när du/tjejen varmkör hojen så härdar pastan, och då är det tätt sen.

Ska tilläggas att jag tillämpade "raggarlösningen" nyligen på min bandit, men då främst för att den berömda muffen bestämt sig för att rosta av på min kollektor, varvid mellanröret plötsligt fann sig glappandes avsevärt mot den nyblivna jättemynningen vid kollektorn (ca 5mm glapp..). Ordentligt med pasta applicerades, och sen gav sig undertecknad herre ut att varmköra (och för att undersöka om det skulle säga bang och flyga pasta över hela nejden :rock )

Hur det gick? Snorfint! det håller väldigt tätt, dock hann pastan börja kika ut innan den härdade, pga det ansenliga hållet jag tvingades fylla igen = massa pasta. Med ett så litet glapp som du beskriver kommer det inte att synas ett dugg, och fungera minst lika bra.

Den ordentliga lösningen är naturligtvis att använda muff och rörklämma, finnes ingen kan du själv slipa en liten skåra i ändan på det större röret och på så sätt göra din egen "muff".

Lycka till!

PS. Jag ska svetsa dit en vettig anslutning senare i år då man kanske kan hålla sig från att åka varje ledig minut :crash

Last edited:
t-röd skrev:
2111637 där du ska stoppa i mellanröret i grenrörets kollektor (det du benämnde avgasröret från motorn) ska det ju finnas en sk muff (jag säger så!), alltså en ändbit som är slitsad som du lämpligen drar åt en snygg och rejäl rörklämma om. Innan den drages åt appliceras antingen packningsmaterial eller monteringspasta (avsett för just detta ändamål) runt mynningen på sliponnets mellanrör, som ska in i muffen på grenröret (nu blev det lite snusk också, men det bjuder jag på!).

röret som sitter på nu är svetsat och i ett stycke. Det finns alltså ingen muff. Jag vill gärna kunna skarvapå orginal avgaset när det ska besiktigas, så jag vill inte slitsa i röret.

Var köper man skarvrör som passar på 65mm?

Testa Biltema, Meca & Mekonomen...

Dom har skarvrör i olika diametrar, vissa t.o.m. stegvis avsmalnande.
Var nyss och kollade på såna.

Last edited:
War-psycho skrev:
2111952 Testa Biltema, Meca & Mekonomen...

Dom har skarvrör i olika diametrar, vissa t.o.m. stegvis avsmalnande.
Var nyss och kollade på såna.

Och även biltema, har själv köpt där.

Kolla Mekonomen,Micro osv dom brukar ha lösa avgasdelar i olika dimesoner.

Kolla också på www.ferrita.se

Om det finns rör nog så kan man kanske kona upp det inre röret en bit och sedan på med en avgasklämma.

Edit 63,5 mm motsvarar 2 1/2 tums avgasrör (ytterdiameter)

Får tacka för alla svar och idéer. Det hela löste sig riktigt bra. Efter en närmare koll på avgassystemet såg jag att det fanns en delning av systemet under motorn. Jag slapp därför att såga, och behövde bara köpa skarvrör http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=98981 och passa i dom. Allt gick som smort och passade riktigt bra. Hojen blev ju något mer högljud, nu återstår det bara att se om ägaren blir nöjd.

Bifogat

• Picture 130.JPG
    Picture 130.JPG
    45.1 KB · Visningar: 138
Last edited:
ola_sandin skrev:
2114512 Får tacka för alla svar och idéer. Det hela löste sig riktigt bra. Efter en närmare koll på avgassystemet såg jag att det fanns en delning av systemet under motorn. Jag slapp därför att såga, och behövde bara köpa skarvrör http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=98981 och passa i dom. Allt gick som smort och passade riktigt bra. Hojen blev ju något mer högljud, nu återstår det bara att se om ägaren blir nöjd.
Jo, precis dom rören jag syftade på. :tummenupp

Bra att det löste sig iallafall. :)

ola_sandin skrev:
2114512 Får tacka för alla svar och idéer. Det hela löste sig riktigt bra. Efter en närmare koll på avgassystemet såg jag att det fanns en delning av systemet under motorn. Jag slapp därför att såga, och behövde bara köpa skarvrör http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=98981 och passa i dom. Allt gick som smort och passade riktigt bra. Hojen blev ju något mer högljud, nu återstår det bara att se om ägaren blir nöjd.

Ägarinnan blir säkert nöjd! Annars får du inget på en månad... :lol

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back