Var köper man rörspackel?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Inte på K-Rauta, Clas Ohlson eller vanliga måleriaffärer. :mad:
Eller om någon annan har mirakelverktyg som man tar ner tapet med, men det är egentligen bara rörspackel jag vill ha.

Ps. Hata tapet 4-ever. :finger

Vad skall du med en rörspackel till när du skall skrapa tapet,den är ju helt skev att skrapa med då handtaget inte sitter centrerat ?

Går mupp-moderat dåligt,tro mig jag har provat.

Anza har i sitt sortiment iaf, art nr 646015.

Bifogat

• sSP_2.jpg
    sSP_2.jpg
    3.6 KB · Visningar: 117
Last edited:
Enligt han som ska måla (en målare;)) så är det det bästa man kan ha för att skrapa tapet, vad föreslår du annars?
Anza verkar dessutom ha endast postorder, jag behöver fett med rörspacklar i helgen redan...
Den jag har nu heter Alfort & Cronholm.

Markus skrev:
Enligt han som ska måla (en målare;)) så är det det bästa man kan ha för att skrapa tapet, vad föreslår du annars?
Anza verkar dessutom ha endast postorder, jag behöver fett med rörspacklar i helgen redan...
Den jag har nu heter Alfort & Cronholm.

Jag har gjort mina 6800 timmar och gesällprov jag med...även om det var några år sedan.Anza har allt annat än postorder.

Skall du ha ner allt eller bara det som är löst ?

Alfort & cronholm = grossistdelen av Alcro/Beckers.

Långa farbron skrev:
Jag har gjort mina 6800 timmar och gesällprov jag med...även om det var några år sedan.

Jojo, jag menade bara att jag fått tipset av en så kallad yrkesman.

Långa farbron skrev:
Anza har allt annat än postorder.

Vilken typ av affär ska man leta efter då, "fackhandel" gissade någon - men vilka är det?

Långa farbron skrev:
Skall du ha ner allt eller bara det som är löst ?

Allt, allt, allt - in till putset....
:gråta

EDIT:
PS. Är inte gesällprov för frisörer? :va

UrbanTiger skrev:
Kör med vanlig träskrapa och vatten eller ångmaskin.
Finns sånna med en trekant och skaft... funkar. Annars sånn platt röd med ett litet blad i ena änden. Bara bladet är styvt så kan du använda vaffan som helst.

Jag har lånat en rörspackel (numera nersliten) som kvalar in som "styvt".
Sedan lånade jag ett tortyrredskap som man river upp (alla fem lager) tapet med.
Sist - men inte minst - så använder jag den lånade vattensprutan av tysk modell. För info ska man akta el-uttag med vattenspruta, annars kan ens sambo få en stör och det är inte alldeles säkert helt populärt.

Men ursprungsfrågan kvarstår (trots värdefull yrkesmannasupport i realtid och "online"), var hittar man en ny sån där spackel?

Markus skrev:
Jojo, jag menade bara att jag fått tipset av en så kallad yrkesman.

Vilken typ av affär ska man leta efter då, "fackhandel" gissade någon - men vilka är det?

Allt, allt, allt - in till putset....
:gråta

Rörspackel säljs lika ofta som tillbehör för att hjälpa motorcyklister att hålla hastighetsbegränsningarna.

Fackhandel menas färgaffär.

Allt är lättare.

Köp billigaste tapetlimmet och en rulle plast samma fackhandel där du letar rörspackel,blanda tapetlimet och rolla på det på väggarna,täck väggarna med plast,låt verka ett par timmar till en dag.
(plasten är viktig annars dunstar vattnet utåt istället för att verka på djupet och lösa tapeten.)

Nu har vattnet i tapetlimet mjukat upp tapeterna under och du kan ganska lätt börja riva.

Upprepa vid behov.

Mitt förslag är att använda en stålspackel i 50-60mm bred istället för en rörspackel.

En rörspackel är ganska bred och kräver mycket kraft för att kunna användas på ett vettigt sätt som skrapa.

Markus skrev:
... annars kan ens sambo få en stör och det är inte alldeles säkert helt populärt....

Jaså, här hemma skiner hon upp som en sol när det är dags... :rofl

Markus skrev:
Men ursprungsfrågan kvarstår (trots värdefull yrkesmannasupport i realtid och "online"), var hittar man en ny sån där spackel?

Då får du mitt vanligaste IRL svar :hihi

-Hur svårt kan det vara ?

Hos en Anza eller Alfort & cronholm återförsäljare så klart.

:)

Last edited:
Nu jädrar ska fackhandeln få sig ett besök. :mad:
Tack för alla tips!

Långa farbron skrev:
Mitt förslag är att använda en stålspackel i 50-60mm bred istället för en rörspackel.

En rörspackel är ganska bred och kräver mycket kraft för att kunna användas på ett vettigt sätt som skrapa.

Jag har en sån oxå, den är inte tillräckligt styv som Urbana Tajgern skrev.

Trekantsspackel?

Markus skrev:
Nu jädrar ska fackhandeln få sig ett besök. :mad:
Tack för alla tips!

Jag har en sån oxå, den är inte tillräckligt styv som Urbana Tajgern skrev.

Trekantsspackel?

Trekants-skrapa !!11 men det är nog inte det ultimata.

Stålspacklar finns hårdare,men då kostar dom 100-150:-

Långa farbron skrev:
Trekants-skrapa !!11 men det är nog inte det ultimata.

Stålspacklar finns hårdare,men då kostar dom 100-150:-

Vad är den ultimata tapetskrapan då?
Problemet är på väg mot en lösning, så till vida att målaren kommer med fler trekantsspacklar.
Annars så åkte jag till "fackhandeln" och var där 0715 i morse (tydligen ska byggisar också handla grejjer tidigt):
"Nej, men det här är ju en järnaffär. Sånt har vi inte" :mad:

Markus skrev:
Vad är den ultimata tapetskrapan då?
Problemet är på väg mot en lösning, så till vida att målaren kommer med fler trekantsspacklar.
Annars så åkte jag till "fackhandeln" och var där 0715 i morse (tydligen ska byggisar också handla grejjer tidigt):
"Nej, men det här är ju en järnaffär. Sånt har vi inte" :mad:

Trekants-skrapa :fatta!

Bifogat

• bilder_114_bild1_g7-k13-3.jpg
    bilder_114_bild1_g7-k13-3.jpg
    2.9 KB · Visningar: 226
Markus skrev:
Mig veterligen het det trekants-skrapa. :fakta

Vilken trekantsmodell ska man ha då, trä- eller plasthandtag? :rofl

Du, dom där tapeterna kommer nog trilla ner av sig självt innan du är klar... :lol

Lugn skrev:
Du, dom där tapeterna kommer nog trilla ner av sig självt innan du är klar... :lol

Ja, det vore ju det bästa som kunde hända så det får vi ju verkligen hoppas.
Du har inte läst tråden va, jag ska alltså ta bort tapet - inte sätta upp tapet. ;)

Markus skrev:
Ja, det vore ju det bästa som kunde hända så det får vi ju verkligen hoppas.
Du har inte läst tråden va, jag ska alltså ta bort tapet - inte sätta upp tapet. ;)

Jodå, jag har läst tråden, den var fängslande. Tanken var väl att på den tiden du lägger ner på att hitta rätt skrapa/spackel, så kunde du rivit tapeterna med naglarna...

Men, visst, jag håller med. Det blir ju helt klart roligare/lättare med rätt verktyg. Jag brukar fukta tapeten som Långis nämnde ovan. Funkar bra. :tummenupp

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph