Var köper man kemisk metall?

andersbrink skrev:
...

... Så det är bäst att träna rejält på att alu-löda med zinklegering, dvs TechnoWeld.

Baggis :) Få saker har väl högre mysfaktor än jag och en folkis i garaget när snön ligger djup utomhus. Att då sitta och löda kan man spendera många kvällar på...

Dessutom lärde jag mig att hårdlöda i yrkesskolan en gång i tiden.... för lääänge sen. Får väl se vad man kan komma ihåg..

Har jag förstått det rätt näar jag inbillar mig att man inte använder flussmedel utan bara borstar ytorna med stålborste? Tvättar av med bräkleen el dyl innan?

andersbrink skrev:
Så det är bäst att träna rejält på att alu-löda med zinklegering, dvs TechnoWeld.

Jag har tyvärr inte tid att träna rejält! Var hittar jag den där grundsatsen i närheten av Malmö?

Chrille skrev:
http://home6.swipnet.se/~w-61973/aterforsaljare.html

Ska man behöva berätta allt?!? :)

Hett tips är att träna lite ändå. Att misslyckas innebär ofta ett helsikes jobb. Lättare då att löda stål el dyl där man bara kan bränna bort lodet och köra igen....

De säljer ju bara nåt litet kit verkar det som! Jag vill ha allt man kan tänkas behöva!

Kåpan är ändå j-vligt skrapad så om det blir fult eller inte bryr jag mig inte om!

andersbrink skrev:
Köper ni grundsatsen av TechnoWeld så har ni så att det räcker för minst 10 crascher. ;-)

Det är väl det kitet han menar Oscar??? Jag har inte hittat flera olika iaf...

oscar skrev:
....

Kåpan är ändå j-vligt skrapad så om det blir fult eller inte bryr jag mig inte om!

Nja, ren generellt så kan man vid lödning och svetsning säga att "om det ser bra ut så är det bra". Visserligen en sanning med undantag men ändå något att ha i åtanke.

Nope, det ser allt rätt litet ut. Grejen med lod är ju iofs den att när man gör rätt ska det inte gå åt speciellt mycket....

Men nu spekulerar jag. Var e Brink som VET?

Chrille skrev:
Har jag förstått det rätt näar jag inbillar mig att man inte använder flussmedel utan bara borstar ytorna med stålborste?

Ju mindre oxid det finns desto bättre lödning. Aluminium har dock _alltid_ en oxidhinna på sig, mer eller mindre. Det medföljer en rostfri tråd som man ska använda sig av att bryta igenom oxidskiktet - då flyter det ut nästan av sig självt. Bräklen/avfettning gör bara att oxidhinnan blir tjockare. Rostfri stålborste (medföljer kitet) är det man ska använda.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon