Var köper man fysiskt guld billigast?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Ja..topic säger det mesta.

Är det billigast hos Guldcentralen, Libertysilver eller Tavex i slutänden, eller finns det annan pålitlig aktör med bättre priser på ocirkulerat 24 karat?

Nu startar väl säsongen för guldhandlarna som håller till längs våra större vägar.
Titta efter fordon med öppen motorhuv och ett gäng zigenare ikring.

Generellt sett är guld överlag dyrt just n, och skulle jag gissa vilt så tror jag att guldpriset kommer sjunka framöver.

Låter som att det är en prognos baserat på teknisk analys?
Beaktat att vi har 10% inflation för närvarande så undrar jag om du menar reelt eller nominellt?
Reellt, lite som är brukligt när alla förmögna redan köpt på sig guld, och sedan när de känner att krisen är över säljer av det igen.
Jag hade iofs gärna köpt lite Krugerrand i Sydafrika ändå.

Reellt, lite som är brukligt när alla förmögna redan köpt på sig guld, och sedan när de känner att krisen är över säljer av det igen.
Jag hade iofs gärna köpt lite Krugerrand i Sydafrika ändå.

Problemet med kriser är att man sällan vet i förväg när dom kommer och går. Jag tycker inte ens att vi haft någon kris sedan pandemin.

Min känsla är att AI-tekniken är extremt oreglerad/osäker och kommer ha en överraskande stor inverkan på allt som innebär risker förknippade med mjuka tillgångar som värdepapper.

Last edited:
- Jo, det är tanken. Men jag menade pantbankernas avgift för deras egna hantering och lagerhållning.

Den kostnaden har väl landat på kunden som lånade pengar. Pantbanken har knappast någon möjlighet att ta betalt för det när dom säljer guldet vidare.

Men är det för dyrt kilopris så kvarstår nog bara att handla på blocket av privatpersoner med alla risker som det innebär.

Eller är hela den här tråden en slags dold köpesannons?

Den kostnaden har väl landat på kunden som lånade pengar. Pantbanken har knappast någon möjlighet att ta betalt för det när dom säljer guldet vidare.

Men är det för dyrt kilopris så kvarstår nog bara att handla på blocket av privatpersoner med alla risker som det innebär.

Eller är hela den här tråden en slags dold köpesannons?
- De tar betalt både av inlåningskunden och köpare.
Ja visst är det en köpesannons så tillvida att jag vill köpa guld av ett pålitligt renommerat och billigast möjliga företag. Precis som rubriken vagt antyder.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa