Var köper man färgad kylslang?

Inte 100% igt. Jag rekommenderar att läsa på följande sidor om trycktestning. Dock rekommmenderar industrin att trycktesta i 8PSI, och att motorn skall hålla helt tätt i 10min. Det är i stort sett omöjligt att uppnå. Rekomendationerna jag har fått är att trycka med 3psi. Om du fortfarande har hyffsat tryck efter 2-3 min så är det helt OK. Trycktestning görs genom att du sätter för avgas porten med en bit stål av lämplig storlek som du kan skruva fast (med en bit gummi matta på så det håller tätt). Sen får man tillverka en klump som du kan trycka in i insugs gummit - t.ex. av formbar plast som stelnar. Borra ett hål i klumpen och montera i en däcks ventil - täta med gängtejp. Sen om du antingen har en pump med manometer inbyggd, eller om du bygger en anordning med tryckklocka - det är en smaksak. Kan vara svårt att hitta en pump som håller riktigt tätt.
Fyll en blomster sprayflaska med vatten och lite diskmedel. Montera bort svänghjul och koppling. Spreja runt packboxarna, runt motorblocket, runt cylinderfoten osv... Läcker det, så bubblar det!

Alt. 2 är inte 100%igt, men du borde märka om det läcker mycket någonstans. Spreja med startgas runt på samma sätt, läcker det så börjar motorn att öka i tomgång.

Se följande länkar:

http://www.macdizzy.com/1989lhopup.htm

http://www.off-road.com/atv/ptester.htm

http://www.off-road.com/dunes/products/motionpro/july_2000/

EasyRider skrev:
Finns det något annat sätt att kolla om motorn är tät än att trycktesta den med specialutrustning?
 
Last edited:
mullerhawk skrev:
Lustigt, då vet jag inte om det är alkylat bensinen som gör att det blev geggamojja eller att det var för tjockt lager. Den fick torka i ett dygn innan jag utsatte den för Apens 4T soppa. Konsistensen på Hermatiten känns väldigt lös om man gämför med dom olika produkterna som motsvarar flytande packning (loctite, plastic padding osv..). När jag märkte att packningarna / hermatiten inte höll tätt då vi trycktestade motorn så plockade jag av insuget (reedhuset). Och konsistensen på det blåa gucket som var kvar såg ut som en förvriden snorkråka. Men det är som du säger, kan ha varit för tjockt lager och det inte hade fått torka ordentligt.

Det skall bli intressant att se hur den röda PP instant gasket artar sig vid en trycktestning. Byggde ihop BZM motorn igår och tätade upp cylinderfoten och alla delar på insuget (bild kommer).

Hej igen,
Jag fattade fel när jag skrev om hermetite, det som vi använde/er är ju Loctites blå Silikon, fel av mig.
Den har också 24 tim innan full styrka och den blir aldrig helt hård och därför lätt att avlägsna.
Den klarar all bensin och olja.

Jörgen , Vobbla Racing
 
Ok,

Då förklarar det saken. Hermetite som jag använde är också i och för sig blå silikon, men den som sagt löstes upp även fast den skall tåla bensin. Loctite har jag inte provat, jag körde denna: http://www.loctite.se/int_henkel/lo...stätning (silikon)|Flytande packning Gasket - dom tillverkas av samma företag. Så det är nog relativt likvärdig produkt. DMR rekommenderade någonting som heter Hylomaar. Har letat efter den, men kan inte uppbringa den någonstans här i svedala. Men då finns det åtminstående två produkter vi vet som fungerar.

Så här blev resultatet efter motorn blev ihopsatt med PP instant gasket. (att cylindern är röd beror på att Scott Finlay spraymålar cylindrarna han har preppat - sitter inte så bra dock!)

Kolla också på DMR hur han gör: Dominant Monkey Racing
bzmmotor.jpg
 
Last edited:
Inte vackert men bara det blir bra så...... :D

Nu får du trycktesta den och se så att det är OK. :tummenupp Meddela resultatet sedan.
 
Haha,

Det är ju skiiiitfint! Syns ändå inte - hellre lite klägg än motorras. Min cylinder har jag inte lust att köpa ny - lär kosta en del att beställa en ny ifrån England som är preppad och klar (det tidigare inköpet drabbade inte mig direkt som tur var) :banana

Måste fixa en apparatur för trycktestning, kollade igår efter manometrar. Men för att komma ner i 3psi så måste den var jäkligt känslig. Vill inte trycka ut alla packningar genom att dra i för mycket tryck. Hittade en billig blodtrycks manchett som jag funderar på att köpa och modifiera!

Blodtrycks manschett
 
Last edited:
mullerhawk skrev:
Ok,

Då förklarar det saken. Hermetite som jag använde är också i och för sig blå silikon, men den som sagt löstes upp även fast den skall tåla bensin. Loctite har jag inte provat, jag körde denna: http://www.loctite.se/int_henkel/lo...stätning (silikon)|Flytande packning Gasket - dom tillverkas av samma företag. Så det är nog relativt likvärdig produkt. DMR rekommenderade någonting som heter Hylomaar. Har letat efter den, men kan inte uppbringa den någonstans här i svedala. Men då finns det åtminstående två produkter vi vet som fungerar.

Så här blev resultatet efter motorn blev ihopsatt med PP instant gasket. (att cylindern är röd beror på att Scott Finlay spraymålar cylindrarna han har preppat - sitter inte så bra dock!)

Kolla också på DMR hur han gör: Dominant Monkey Racing
bzmmotor.jpg

Aaah moppemotor :tomten
 
Man behöver ju inte överdosera med klet :kocko

Det blir ju likadant invändigt i t.ex spolkanalerna vilket gör att de blir mindre och
man får en effektsänkning på köpet :(
 
Alltså,

Packningsmassan sitter på yttre delen av packningslinjen. Ingenting tränger in i själva insuget. Det ser man lätt genom att lysa ner i insuget med en ficklampa. Så självklart, tar man för mycket och placerar det på fel ställe så är det klart att det tränger in i insugs kanalen = :kocko

Däremot som Meli säger att det är overkill med tätning, och att man då med andra ord inte heller behövs trycktesta motorn. Tänk igen! Om du vill få ut den sista effekten ur din motor och kunna pålitligt justera in förgasaren med rätt munstycke så är det superviktigt att motorn är tät hela vägen. Dels så riskerar du vid tjyvluft att motorn får för mycket luft kontra bränsle - sen får du överkompensera huvudmunstycket för att motorn inte är tät. Men visst, vill man vill och har gott om pengar så kan man alltid köpa en ny racepreppad motor för 15kkr när den har skurit! :tummenupp

Läs, begrunda och tänk till: Dominant Monkey Racing

Håller på att tillverka en anordning för trycktestning - återkommer med bilder när den är färdig.

Wheelie-king skrev:
Man behöver ju inte överdosera med klet :kocko

Det blir ju likadant invändigt i t.ex spolkanalerna vilket gör att de blir mindre och
man får en effektsänkning på köpet :(
 
Last edited:
Men som du säger det så skär alla motorer ifall man inte gör som du. Daniel O som kör nere hos oss hade 17 bänkade hästar hade jag för mig och den funkar fortfarande fint.. "Jösse" har den nu!
 
Nej, självklart inte..Men livslängden kan kortas ner avsevärt. Och har du rejäla läckage som jag hade så drar kolven och i värsta fall så skär allting. Sen beror det säkerligen på hur bra man är på att sätta ihop grejerna. Har han en preppad maskin sen med 17hp i så är den nog omsorgsfullt ihopsatt av någon som har gjord det där 100ggr och vet hur man gör.

Jag har sett flertalet GRC, DM maskiner som folk helt enkelt ignorerar att det verkligen finns ett problem. Typexpemplet är folk som bestyckar upp förgasaren mer och mer, det var någon som körde 135 i huvudmunstycke på en mod. standard hoj! Den rök som faan och hade inget klipp innan den kom upp i varv :rolleyes: (i see dead bikes!)

Men som sagt, läs DMR länken jag lade upp så förstår du varför det är vettigt att testa. Du skulle väl inte riskera en maskin för 15kkr när du märker att du får bestycka om förgasaren, tomgången blir hög och dalar sakta ner. Det jag menar är - se på tecknena innan du behöver köpa en ny cylinder och kolv! Onödigt när det går att kolla för 400:- om du har läckage. Sen är det ju inte dumt att få ut det "lilla sista" i effektväg ur maskinen - eller hur? Enough said! :näsblod

Meli skrev:
Men som du säger det så skär alla motorer ifall man inte gör som du. Daniel O som kör nere hos oss hade 17 bänkade hästar hade jag för mig och den funkar fortfarande fint.. "Jösse" har den nu!
 
Last edited:
nä jag tror säkert på att det hjälper men att sköta om motorn och upptäcka när något är fel och vad som är felet så klarar man sig långt utan att täta och så... jag säger inte att det är fel det du gör, jag hade bara inte gjort det. :)
 
Meli skrev:
nä jag tror säkert på att det hjälper men att sköta om motorn och upptäcka när något är fel och vad som är felet så klarar man sig långt utan att täta och så... jag säger inte att det är fel det du gör, jag hade bara inte gjort det. :)


Att du orkar...
Vi har ju redan konstaterat att du är gasare, inte meckare! :rofl
 
Lite klegg på packningarna är ju aldrig fel, inte minst kan man utesluta
att det läcker där om inte motorn skulle gå 100. Men att trycktesta om man
har friska p-boxar samt klegg mellan packningarna och motorn gå som ett skott så måste ju en trycktestning vara onödig?

Min läckte ju som sagt som ett såll i insugsgummit, stiftet var vitt, men
som tur var hade inte cylinder/kolv tagit skada av detta. Tror bizetas nicasilcylindrar tår en hel del misshandel :) Lite känsligare är det med polinicylindrarna som inte tål lika mycket värme innan kolven värmenyper.
 
Det är ju sant men jag har inte haft några problem med min hoj änså länge och jag har ändå hållt på med minimoto i 2 år.

Filip RSR skrev:
Att du orkar...
Vi har ju redan konstaterat att du är gasare, inte meckare! :rofl
 
Jag fortsätter väl på denna tråden som numera handlar om packningsgegga och tätning av 2-t motorer isf. kylslang. ;)

Jag har inte hittat Loctites RTV Blue Silicone så jag funderar lite på denna:

http://www.biltema.se/

Packningssilikon
För tillverkning av egna packningar. Motstår vatten, motor- och transmissionsolja, bromsvätska, glykol m.m. Förblir elastisk utan att spricka. Tål temp. upp till +250 °C. Färg: svart. Innehåll: 75 ml.

Art nr 36-193

Är det någon som provat den?
 

Bifogat

  • 36-193_l.jpg
    36-193_l.jpg
    5.3 KB · Visningar: 40
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top