Var köper man drivpaket billigast?

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Hoj
japansk riskokare
Ska ha ett nytt drivpaket och undrar om nån har ett bra tips på vart man handlar billigast.

Jag handlar alltid på addemoto.se, snabba, trevliga och bra priser.

Billigast?, inte vet jag.

Även jag handlar på addemoto även om jag gör det i fysisk butik (i Lund) och inte på nätet. Trevlig personal, bra priser för att vara Sverige, säkert dyrare än e-bay men jag gillar att handla i butik. Verktyg för att nita finns att låna mot deposition.

Verkar vara ungefär samma pris i USA som Sverige på drivpaket :va
Jag trodde alla reservdelar var billigare i USA men lägger man på tull, moms, frakt blir det ju t.o.m. dyrare i USA än i Sverige för drivpaket.

Är det jag som tittat på fel sidor eller är det verkligen så?

Last edited:
Verkar vara ungefär samma pris i USA som Sverige på drivpaket :va
Jag trodde alla reservdelar var billigare i USA men lägger man på tull, moms, frakt blir det ju t.o.m. dyrare i USA än i Sverige för drivpaket.

Är det jag som tittat på fel sidor eller är det verkligen så?
Ibland blir det dyrare om man handlar i USA. Lyckas du däremot få in grejerna utan tull och moms så blir det ju billigare. Annars har du fördelen med ett större utbud med delar ifall du är på jakt efter något som är svårt att få tag på här hemma.

Billigast...? Förmodligen den Kina-dynga du kan hitta överallt på ebay. No-name kedjor som förlänger sig en millimeter per mil, går av och spräcker motorblocket (om inte no-name dreven som verkar vara tillverkade av ost nöter ner sig före).

Bäst...? I Sverige utan tvekan Addemoto. Stort sortiment av kvalitetskedjor från EK, hyfsade priser och snabba leveranser. Vill du ha billigare (eller bättre) är det bara att googla på valfritt märke av kedja och drev.

Jag undrar varför frågeställningen inte är vilket drivpaket är mest prisvärt.

När det kommer till drivpaket är det viktigt att man jämför exakt samma saker då där finns skräpkvalitet av alla märken och typer av drev. X-ring eller stål/alu -drev säger inte ett skit.

Vet man exakt vad man vill ha är ebay billigast men addemoto är oslagbart om man vet att man vill ha ett bra och rimligt prisvärt drivpaket.

Om jag förtydligar mig lite.

Är ute efter vart man handlar ett KVALITETS-drivpaket billigast.
Tittade lite på web-shoppar från USA eftersom jag ska dit snart. Har handlat en hel del OEM-reservdelar billigt därifrån förut. Men just drivpaket verkar inte vara speciellt billigt där, iallafall inte i dom web-shoppar jag hittade.

Ebay känns lite osäkert eftersom jag misstänker att det cirkulerar betydligt mer kina-kopior som säljs som kvalitetsgrejor där.

Sverige: Kedjor av hög eller mycket hög kvalitet från EK kombinerat med drev av helt OK kvalitet från JT hos www.addemoto.se

USA: Kedjor av hög eller mycket hög kvalitet från DID, EK eller RK kombinerat med drev av helt OK, hög eller mycket hög kvalitet från AFAM, Driven, Renthal, Super Sprox eller Vortex hos www.motomummy.com

Vill du ha ett drivpaket som är exakt lika bra som original så väljer du "nivå 4" från Addemoto eller motsvarande från Motomummy. Vill du ha ett drivpaket som är lite bättre än original så väljer du "nivå 5" från Addemoto eller motsvarande från Motomummy. Vill du vara solklart värst så väljer du EK 3D kedja kombinerat med Renthal framdrev och Renthal eller Driven bakdrev från Motomummy.

Last edited:
Lånar denna gamla tråd lite... Håller på och letar drivpaket till en BMW F800R. Kedjan skall vara av 525-dimension, längd 120 länkar. Framdrev 20, bakdrev 47. Har kollat s-racing och addemoto som verkar ha samma leverantör och de hade inget som passade i sina prislistor (förutom själva kedjan). S-racing skulle kolla med sin leverantör om de hade något som passar - i annat fall får jag väl leta på annat håll...

Kollade louis.de som hade passande fullständiga drivpaket med kedja från D.I.D. De levereras med en ändlös kedja av rätt längd (120 länkar) fast jag vill inte lossa på svingen, så det blir att dela på kedjan och sätta ihop den med nitlås igen. Borde jag i såna fall ha en längre kedja från början för att ha lite marginal? Tänker ifall man skadar länkarna vid delningen och kedjan därför skulle bli för kort (inkl. låslänken) när man sätter ihop den igen?

Någon som kan tipsa om andra ställen som skulle kunna tänkas ha drivpaket till min hoj i lager?

Jo eBay kan förstås vara ett alternativ, även om jag ofta tycker det är svårt att hitta rätt bland allt där. Lite olika hur väl man beskriver saker och i det här fallet kompliceras det lite extra av att det finns mängder med varianter, olika bultdimension på bakdrev beroende på årsmodell osv.

Jo eBay kan förstås vara ett alternativ, även om jag ofta tycker det är svårt att hitta rätt bland allt där. Lite olika hur väl man beskriver saker och i det här fallet kompliceras det lite extra av att det finns mängder med varianter, olika bultdimension på bakdrev beroende på årsmodell osv.

Framdrev och kedja är densamma. Bakdrevet är också lika, dock har BMW har gjort nån slags soppa med att blanda bultdimension.
Finns bara två olika drev, en med 8,5mm bult och en med 10,5mm bult. Enklast är väl att lossa en bult och mäta?(....fast jag misstänker att det är bara första årsmodellen som hade 8,5?)

Jo, jag såg i JK:s produktlistor (tillverkare av drev) att de listar 10,5mm respektive 8,5mm. Misstänker att de ökade dimensionen efter just första årsmodellen. Jag provade att mata in mitt chassinummer i BMW:s reservdelssök och får då upp att drevet är för M10-bult. Själva bultarna har spec "M10X30-8.8-ZNS3". Jag mätte även den del av bulten som stack utanför muttern (utan att skruva loss den) och den var ca 9 mm. Borde väl tyda på att det är 10,5mm-varianten jag skall ha?

Problemet är att många handlare inte är så tydliga med vilken variant de säljer. I de fall de skriver årsmodell verkar det även specificeras lite synbart godtyckligt, så det är svårt att vara säker på att man hittat rätt grejer.

Var det förresten någon som hade någon tanke om det där med att kapa en 120-länkars kedja som säljs obruten från början? Behöver jag en längre kedja för att den skall bli 120 igen när jag sätter ihop den igen, eller kommer låslänken helt enkelt bara ersätta den länken som försvinner när jag bryter kedjan? (tänkte om det var risk att man förstör mer än en länk när man bryter kedjan).

Tittade lite på web-shoppar från USA eftersom jag ska dit snart. Har handlat en hel del OEM-reservdelar billigt därifrån förut. Men just drivpaket verkar inte vara speciellt billigt där, iallafall inte i dom web-shoppar jag hittade.

Ebay känns lite osäkert eftersom jag misstänker att det cirkulerar betydligt mer kina-kopior som säljs som kvalitetsgrejor där.

intobikes.co.uk
Denna firma i England köper jag allt ifrån, när det gäller mc-detaljer ! :tummenupp

intobikes.co.uk
Denna firma i England köper jag allt ifrån, när det gäller mc-detaljer ! :tummenupp

Tack för tipset! Hur brukar de vara när det gäller leveranstider? Ser att de drivpaket som passar har kommentaren "Usually despatched within 48 hours". Lite oklart om det betyder att de har dem i lager eller "borde" ha dem i lager.

Det löste sig! S-racing kunde få fram rätt drivpaket via sin leverantör som skickar direkt till mig.

*/ ?>
Back