Var köper man dessa slangklämmor i Sverige?

Du måste ha en kant i änden på röret.
Och kör med standard rostfria klämmor inte sådana tjocka med en bult för de är sämre än sämst.
Att en klämma med en ringfjäder skulle vara bättre förstår jag inte.
En sådan fjäder är ju till för att ta upp stötar och fungerar som en stötdämpare.

NU är det ingen lösning jag förespråkar, men permatex är suveränt på att få slangar att sitta som berget.

Du måste ha en kant i änden på röret.
Och kör med standard rostfria klämmor inte sådana tjocka med en bult för de är sämre än sämst.
Att en klämma med en ringfjäder skulle vara bättre förstår jag inte.
En sådan fjäder är ju till för att ta upp stötar och fungerar som en stötdämpare.

Det brukar räcka med en svetsloppa i stället för kant.
Går att fixa på plats.

Att klämman fjädrar gör nog inte mycket nytta.
Sätt en svetsloppa på anslutningen i stället.

Jag tror inte heller att en fjädrande slangklämma hjälper. Det blir ju liksom en tryckbegränsningsventil. Vid ett visst tryck i slangen hoppar slangen av.

Förmodligen mycket bättre att se över slangstudsens utformning och välja en slangklämsmodell som ger bra omslutning. (Har jobbat mycket med slangar i mitt liv)

Jag körde med klämmor från hydroscand, gedigna guleloxerade grejer med insexbult (t-clamp). Och givetvis flänsar på rören.

Laddade ett par kilo i en Impreza, gick hur bra som helst, hade noll problem efter att de klammorna monterades (vanliga slangklämmor göre sig icke besvär på riktiga turbobyggen).

Jag körde med klämmor från hydroscand, gedigna guleloxerade grejer med insexbult (t-clamp). Och givetvis flänsar på rören.

Laddade ett par kilo i en Impreza, gick hur bra som helst, hade noll problem efter att de klammorna monterades (vanliga slangklämmor göre sig icke besvär på riktiga turbobyggen).

Och vissa säger tvärt om :rolleyes:

Håller med. Kör själv med 1,5 bar i S4:an och vanliga slangklämmor håller inte i längden. Måste vara T-clamp.

Tron kan förflytta berg.

T-Clamp är bra grejer. Bra och jämn omslutning samt en gedigen skruv att dra. Fungerar dock inte heller säkert utan "rillor" på studsen. Ytterst lite vätska på en slät studs så kommer det att glida av förr eller senare trots T-Clamp.

Om vi antar en riktigt utformad studs och en slang som inte förvandlas till glas så fort den monterats så

Vanliga slangklämmor fungera på höga tryck om slangdimensionen år liten.

Ju större diameter och tryck desto bättre slanklämmor behövs.

Kraften som vill skjuta av slangen är p x pi x d^2/4 (har man en slät studs skall den tas upp av endast friktion och den är ytterst osäker.)

Sen är det mycket viktigt hur man drar slangen. Gör man fel kan rörelser mella slangens två infästningar skapa stora krafter.

Förmodligen hastiga tryckfall som skakar loss dem.
Hur det skulle hjälpa med fjädrande slangklämmor övergår mitt förstånd, dock.
Förmodligen magi.

Jag skulle inte heller lägga pengar på fjädrande klämmor men för vissa tillämpningar borde det göra viss nytta. Om klämkraften är hög och dessutom fortsätter att vara lika hög när slangen ger efter med tiden kan det vara till nytta. Det är kanske den egenskapen TS är ute efter.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti