Var köper man dessa slangklämmor i Sverige?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Har fått rekommenderade dessa slangklämmor och funderar på var man kan köpa dem i Sverige. Har sökt på Google, men hittar inget. Hamnar bara på utländska sidor. Får väl beställa dem från USA i värsta fall.

http://www.breezeclamps.com/ct.htm

Det är CT-250 modellen jag är ute efter.

Tack, jag ser att företaget finns i Helsingborg. Har t om handlat av dem förr, men det var många år sedan. Ska köra förbi och höra mig för.

Tools hade dem inte. Inte heller Swedol hade något. Av sortimentet de hade var det inget som jag fastnade för. Antingen för klent eller för klumpigt. Var även förbi en firma som heter EMC. Verkade oerhört kunniga och hade robusta grejer för industrin, men det var för klumpigt.

Blir att beställa från USA eller något EU land om ingen har andra tips.

En kille på en bilverkstad föreslog att Biltema kunde ha bra grejer eller någon form av bilstyling firma. Men jag är inte intresserad av färggrant "bling". Är bara ute efter funktion.

Vad är det till om man får fråga? Måste dom vara fjädrande eller är det bara att dom aldrig ska släppa som är det viktiga?

//Tapper

Om du går in på http://www.normagroup.com/kunden/norma/ttw.nsf/id/EN_NORMAGroup_Worldwide?OpenDocument
Så finns det en distributör i Anderstorp, Norma Sweden AB

0371-58 88 00
Men om dom säljer till privatpersoner vet jag inte...

Edit:
The company was founded in 1948 and is based in Saltsburg, Pennsylvania. It also has facilities in Auburn Hills, Michigan; and Frittlingen, Germany. As of November 14, 2007, Breeze Industrial Products Corporation operates as a subsidiary of NORMA Germany GmbH

Last edited:
Vad är det till om man får fråga? Måste dom vara fjädrande eller är det bara att dom aldrig ska släppa som är det viktiga?

//Tapper

De ska sitta i var sin ända av mellan intercooler och turbo på min bil. Det är bi-turbo så det handlar alltså om fyra klämmor. Två har jag fått gratis av en vänlig skäl som skickade dem från utlandet. Det är de som sitter i intercooler ändan. Men jag behöver även två som ska sitta i den andra ändan mot turbo.

Original slangklämmor håller inte vid t ex bankörning. Det är bara en tidsfråga innan en slang lossnar. Visserligen har det "bara" hänt två gånger på fem år. Men det är två gånger för mycket. Ena gången vid intercooler ändan och nu sist nere vid turbon, där det är omöjligt att komma åt utan tillgång till lyft där man får plocka av bakhjulet och skruva av en del annat för att komma åt. Efter första avbrottet bytte jag båda slangarna mot nya och nya slangklämmor. Men det höll som sagt inte. Lossnar slangen är bilen inte körbar och inträffar det på sämsta tänkbara ställe en bit från civilisationen blir det extra jobbigt. Så nu tänker jag sätta dit rejälare slangklämmor och se om det hjälper. Just dessa har jag fått tips på har folk satt dit och det har hållit. Så jag är angelägen att få dit rätt grejer. Ska även låta kolla bypass ventilerna att de fungerar 100%.

Om du går in på http://www.normagroup.com/kunden/norma/ttw.nsf/id/EN_NORMAGroup_Worldwide?OpenDocument
Så finns det en distributör i Anderstorp, Norma Sweden AB

0371-58 88 00
Men om dom säljer till privatpersoner vet jag inte...

Edit:

Tack för hjälpen, jag ska höra mig för där på måndag om jag inte gör en beställning från utlandet om jag hittar en lämplig återförsäljare som kan skicka mig en så liten kvantitet som två stycken eller möjligtvis ett par extra som kan vara bra att ha för framtida bruk eller för att åtgälda tjänsten och skänka till någon annan behövande gratis.

Hmm, BMW K1200s har en slags fjäderklämmor för samtliga kylvattenslangar ser ut som ett stålband på slangen med små hakar på och man öppnar dom med en vanlig tång, samma vid åter montering, kan de vara ngt??

Den här typen är vanlig i turbosammanhang även om jag inte vet någon som kör med Biltemas klammor. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...ion/Slangar/Slangar-ovrigt/Slangklamma-33212/

Problemet med turboslangar som lossnar är oftast inte att klammorna inte kan dras tillräckligt hårt utan t.ex. att det saknas en stoppkant på röret eller att det blir oljigt med tiden och slangen också ger efter lite. Jag kör själv med 20 PSI laddtryck med vanliga klammor och det håller bra men har du betydligt högre laddtryck ökar påfrestningarna.

Här är en annan tillverkare av "Constant Torque heavy duty clamps" TreCarn UK Dom har även en webbshop och jag kan inte finna någon minimum gräns för beställningar?

Den här typen är vanlig i turbosammanhang även om jag inte vet någon som kör med Biltemas klammor. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...ion/Slangar/Slangar-ovrigt/Slangklamma-33212/

Problemet med turboslangar som lossnar är oftast inte att klammorna inte kan dras tillräckligt hårt utan t.ex. att det saknas en stoppkant på röret eller att det blir oljigt med tiden och slangen också ger efter lite. Jag kör själv med 20 PSI laddtryck med vanliga klammor och det håller bra men har du betydligt högre laddtryck ökar påfrestningarna.

Känner till den problematiken också med att olja kan göra att slangen glider av med tiden. Det är också något jag beaktar. Men faktum är att de med samma bil som bytt ut slangklämmorna mot de föreslagna har inte råkat ut för fler "haverier" på bana där intercoolerslangarna lossnat. Men jag ska även låta kontrollera passformen och annat som kan tänkas bidra till att slangen kan lossna under extrema omständigheter. Under landsvägskörning är detta inte något problem, bilen kommer inte upp i samma temperaturer och det är inte plötsliga gaspådrag och gasavdrag som på en bandag.

Att klämman fjädrar gör nog inte mycket nytta.
Sätt en svetsloppa på anslutningen i stället.

Här är en annan tillverkare av "Constant Torque heavy duty clamps" TreCarn UK Dom har även en webbshop och jag kan inte finna någon minimum gräns för beställningar?

Tack, jag ska hålla dem på minnet. Det ser ut att vara samma typ av klämma. Den får som sagt inte vara för klumpig för utrymmet är inte särskilt stort där de ska sitta. Men det är värt ett försök. Det är inte jag som skruvar utan jag kommer att lämna iväg det till någon mer kompetent. Däremot tänkte jag skicka med klämmorna och då tänkte jag gå på något som andra lyckats få dit.

Känner till den problematiken också med att olja kan göra att slangen glider av med tiden. Det är också något jag beaktar. Men faktum är att de med samma bil som bytt ut slangklämmorna mot de föreslagna har inte råkat ut för fler "haverier" på bana där intercoolerslangarna lossnat. Men jag ska även låta kontrollera passformen och annat som kan tänkas bidra till att slangen kan lossna under extrema omständigheter. Under landsvägskörning är detta inte något problem, bilen kommer inte upp i samma temperaturer och det är inte plötsliga gaspådrag och gasavdrag som på en bandag.

Antar att du leder ut vevhusgaserna i atmosfären. Men om du kör med ett slutet system och vill ha en oljefälla som fungerar extremt bra så är det här en sådan. http://www.burgertuning.com/BMW_335_oil_catch_can.html

Om en slang tenderar att glida av är det då rätta medicinen att fästa den med en klämma som kan tillåta det? Om det är okej med dina sportbilkompisar kan du ju ev byta nipplarna till nån modell med hullingar eller stoppkant.

Där trycket överstiger utandningen hos en sovande person eller på kritiska platser använder man hydraulkopplingar.

Som många andra tror jag att du bör attackera nipplarna. Sett flertalet tryckluftsanslutningar fastsatta med biltema-slangklämmor. Utsätts för upprepade belastningar samt ett högre tryck än i en turbokonfiguration.

Prova Pari klämmor dom andvänder vi till industridammsugare.
Finns hos Slanggrossisten Ekonil AB i Helsingborg

Tack för alla förslagen. Jag kommer att låta göra det som krävs för att få slangarna att sitta så bra det går. Bättre slangklämmor är bara en del av lösningen. Kommer även att se över övriga saker som kan orsaka problemet. Passform på slangar, bypassventiler att de öppnar och stänger som de ska etc. Men det överlåter jag till någon som kan dessa bitarna. Om eventuella modifieringar krävs får han göra det.

Efter vidare Googlande tidigare i kväll hittade jag slangklämman jag eftersökte via amerikanska Amazon, så jag skickade efter en beställning därifrån.

Som sagt, tack för hjälpen med idéer och tips.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT