Var köper man "avgasklämma"?

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Jag ska sätta på slipon och inser (=har fått berättat för mig) att jag behöver en avgasklämma för att få ihop det.
Sen kan man visst inte ha en som passar till bil utan det måste vara en särskild för MC.
Var köper jag sån? Touringbutiken?

vilken duells återförsäljare som hellst bör ha en hemma eller kunna ta hem en snabbt.

duckie skrev:
2242447 Jag ska sätta på slipon och inser (=har fått berättat för mig) att jag behöver en avgasklämma för att få ihop det.
Sen kan man visst inte ha en som passar till bil utan det måste vara en särskild för MC.
Var köper jag sån? Touringbutiken?

Eller så åker du på Hiflex,hydraulfirma på Islingby industriområde,du vet var det är va?Har de flesta dimensioner och är mycket billigare.
Vad har du köpt för slipon,jag satt på ett micron åt en kompis på en SV.Det finns ju ingen delning någonstans utan man måste kapa orginal mellanröret.Se bara till att kapa det på rätt ställe annars kan det bli problem.Vi klarade oss med nöd&näppe.

zx skrev:
2242774 Eller så åker du på Hiflex,hydraulfirma på Islingby industriområde,du vet var det är va?Har de flesta dimensioner och är mycket billigare.
Vad har du köpt för slipon,jag satt på ett micron åt en kompis på en SV.Det finns ju ingen delning någonstans utan man måste kapa orginal mellanröret.Se bara till att kapa det på rätt ställe annars kan det bli problem.Vi klarade oss med nöd&näppe.

Känner inte till det, men jag ska undersöka.

Å vadå - var ska jag kapa det då? *orolig*

Jag har köpt ett Viper slipon och mycket riktigt så måste jag kapa originalet.
Slipon:et och originalröret är samma dimension,, varför jag även behöver nån slags större rör att trä över de bägge, samt dra ihop skiten med en sån där avgasklämma.

Berätta gärna var jag INTE får kapa det, med andra ord VAR jag ska kapa, tack :-)

duckie skrev:
2242978 Känner inte till det, men jag ska undersöka.

Å vadå - var ska jag kapa det då? *orolig*

Jag har köpt ett Viper slipon och mycket riktigt så måste jag kapa originalet.
Slipon:et och originalröret är samma dimension,, varför jag även behöver nån slags större rör att trä över de bägge, samt dra ihop skiten med en sån där avgasklämma.

Berätta gärna var jag INTE får kapa det, med andra ord VAR jag ska kapa, tack :-)

Sliponet håller nog inte om du sätter på något med större dimesion o drar åt. Kör in på en rörfirma som kan vidga sliponet så att du kan trä det äver röret istället. OBS! Gör inga "skåror" i sliponet innan du vidgat det för då spricker det vid skårorna. Hmm... vid närmare eftertanke så är där nog redan en skåra. Då måste du ha något mothåll när du vidgar så spricker det (nog) inte.

El Garto skrev:
2244624 Sliponet håller nog inte om du sätter på något med större dimesion o drar åt. Kör in på en rörfirma som kan vidga sliponet så att du kan trä det äver röret istället. OBS! Gör inga "skåror" i sliponet innan du vidgat det för då spricker det vid skårorna. Hmm... vid närmare eftertanke så är där nog redan en skåra. Då måste du ha något mothåll när du vidgar så spricker det (nog) inte.

Men sluuuta.
Det skulle ju va enkelt att sätta på ett slipon?

:gråta

Det är enkelt att sätta på ett slipon,men just SVn har ingen delning på mellanröret därför måste man kapa det.Är sliponet till din hoj så borde mellanröret vara dimensionerat att passa över det gamla röret.Det jag menade att man inte skulle kapa på fel ställe är att orginal mellanrör har dubbla väggar en bit så det gäller att kapa rätt.Mycket enklare att förklara om man ser röret live.

Du bor ju nära Djurmo.
Där finns en leksaksaffär för äldr barn med perversion för motoriserade velocipeder... ;)

Originalröret (som jag ska såga av) och slipon-röret är samma dimension. Jag har skaffat ett lite större rör som jag tänkte trä över de båda rören och dra ihop skiten med en avgasklämma.
Kan man inte göra så?

duckie skrev:
2246126 Originalröret (som jag ska såga av) och slipon-röret är samma dimension. Jag har skaffat ett lite större rör som jag tänkte trä över de båda rören och dra ihop skiten med en avgasklämma.
Kan man inte göra så?

JOdå, så KAN man göra... men det är inte rätt!
*skoja bara*
JOdå, så kan man göra, men det större röret du talar om brukar redan finnas färdigt att köpa, blankt och fint samt med en liiiiten krympt midja på mitten där de båda rören som ska skarvas möts. Dessutom är dessa färdiga rör slitsade i bägge ändar så att de klammor (går åt två st.) kan klämma åt på ett bra sätt.
Klammorna bör helst vara helt släta breda med rullar i ändarna, det bli både snyggast och stabilast.

duckie skrev:
2246932 Åh, tack!

Snart känner jag mig mogen för sågen.
Det var så lite så,man hjälper väl alltid en :tuttar
Men kika för säkerhets skull med skjutmått på diam. en extra gång innan du kapar.Kika även så att längden passar. Påp den svn jag satte dit mellanröret på så gick det nya mellanröret precis innanför det gamla när vi kapade efter beskrivningen.

Nu har jag köpt klämmor på Hiflex! : rockafett
Nu saknas bara en sak - nåt slags skydd (gummi?) att ha mellan ljudburken och fästklämman för ljudburken så att det inte blir metall mot metall liksom. Fick tips av Groooooooooover om en firma i Romme - men de kunde ej hjälpa mig.

Andra tips?

duckie skrev:
2249909 Nu har jag köpt klämmor på Hiflex! : rockafett
Nu saknas bara en sak - nåt slags skydd (gummi?) att ha mellan ljudburken och fästklämman för ljudburken så att det inte blir metall mot metall liksom. Fick tips av Groooooooooover om en firma i Romme - men de kunde ej hjälpa mig.

Andra tips?

En bit grov smärgelduk med knottrorna utåt! (Se vår ERF-racer! den har så!)
Bäst är ju nåt värmebeständigt, varför GUMMI inte är SÅ smart.... iaf inte alla sorter.

Dr.Bike skrev:
2250097 En bit grov smärgelduk med knottrorna utåt! (Se vår ERF-racer! den har så!)
Bäst är ju nåt värmebeständigt, varför GUMMI inte är SÅ smart.... iaf inte alla sorter.

smärgelduk???? Det låter.....suspekt. Vad är det?? Var köper jag det? :blond

Jag börjar misströsta...

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back