Var köpa svinglager bra och billigt GSXR 750

Naderi

Boys just wanna have fun.
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
Suzuki GS500E (Såld), Suzuki GSXR 750 -98 (Såld), Yamaha R1 -05 (Såld), Suzuki GSXR 750 -90 Streetfighter, GSXR 750 -04, GSXR 1000 K5
Tja! Har ett (stort) problem! Har lämnat in ram och sving för lackering och letar nu efter lager till svingen. Har kollat hos suzuki i landskrona och de vill ha närmare 2000kr för 4st lager! :gnissla!!! Det är ju lite väl sjukt???

Hojen i fråga är en gsxr 750 98 årsmodell.

Frågan är nu, vart kan man hitta detta billigare? Leveranstiden är relativt viktig oxå, så de blir nog inte ebay eller så.

Känner ni till företag eller något som kan tänkas ha dessa lager så snälla skriv!

MVH/

Du kan kanske försöka med www.maxmc.se och kolla i "MC-Nyckeln". De har en hel del lager där i. Om det finns svinglager också det vet jag inte. Det skadar ju inte att kolla ivf.

Momentum i Malmö (numera Tools Momentum) köpte jag mina hjullager hos.
Stor sortering & verkar kunna sin sak, ...lagerna var iaf betydligt billigare samt bättre (iaf som man kunde tolka fnysningen när jag visade orginallagerna).

Momentum i Malmö (numera Tools Momentum) köpte jag mina hjullager hos.
Stor sortering & verkar kunna sin sak, ...lagerna var iaf betydligt billigare samt bättre (iaf som man kunde tolka fnysningen när jag visade orginallagerna).

Då måste jag alltså slå ut de gamla och ta med de till momentum o se ifall de har något i samma dimensioner? För de är väl ganska viktigt att man får precis samma storlek på de?

vad jag vet så demonterar han hojar, vet inte om han kan ordna fram nya lager. Har provat ringa men de är upptaget hela tiden. Ska återkomma med besked om detta.

Du kan kanske försöka med www.maxmc.se och kolla i "MC-Nyckeln". De har en hel del lager där i. Om det finns svinglager också det vet jag inte. Det skadar ju inte att kolla ivf.

Än Sålänge de bästa. Har dock sett att de är priser till återförsäljare, så frågan är vad priset till kund blir, samt leverans tiden. Men en helt klart bra katalog!

Last edited:
momentum säljer ju SKF. Det är ju bara gå dit med ditt lager så har dom som sämst samma kvalitet.

momentum säljer ju SKF. Det är ju bara gå dit med ditt lager så har dom som sämst samma kvalitet.

Så med andra ord så kollar de mått och allt annat skit där på plats? De enda jag behöver göra är att ha med mig lagrerna?

Då måste jag alltså slå ut de gamla och ta med de till momentum o se ifall de har något i samma dimensioner? För de är väl ganska viktigt att man får precis samma storlek på de?

Fullständig beteckning räcker, (står ju på dina lager), de har översättningstabeller.

Å andra sidan ska de ju ändå ut...

Fullständig beteckning räcker, (står ju på dina lager), de har översättningstabeller.

Å andra sidan ska de ju ändå ut...

Jag får helt enkelt prova. De är sjukt dyra annars så de är värt ett försök.

har du redan monterat ner hojen ? inte köra mer denna säsongen ? eller du hinner få ihop den innan värmen försvinner ?

som det sagts tidigare, ta med lagren till momentum, dom mäter upp & ger dig nya till en låg kostnad jämfört med orginal.

i Hbg ligger momentum nere vid willys på planteringen. (bakom)

har du redan monterat ner hojen ? inte köra mer denna säsongen ? eller du hinner få ihop den innan värmen försvinner ?

som det sagts tidigare, ta med lagren till momentum, dom mäter upp & ger dig nya till en låg kostnad jämfört med orginal.

i Hbg ligger momentum nere vid willys på planteringen. (bakom)

Nej den har varit nermonterad länge, har kört med streetfightern under tiden. Har inte haft arbete så de hade stannat upp i bygget. Men den blir nog klar innan värmen är helt borta, hoppas jag :tungan. Har tagit adresser och sådant så nu är de första jag gör imorgon bitti att åka ner o kolla.

DOCK undrar jag, vågar man ha de kvar i och lacka? Sedan bara montera ihop? Alltså kan de verkligen ta så stor skada i ugnen?

Än Sålänge de bästa. Har dock sett att de är priser till återförsäljare, så frågan är vad priset till kund blir, samt leverans tiden. Men en helt klart bra katalog!

Nja.. Jag beställde grejer från den katalogen och det var bara att hämta dem hos en av deras återförsäljare. Vad jag minns så blev det inte dyrare.

DOCK undrar jag, vågar man ha de kvar i och lacka? Sedan bara montera ihop? Alltså kan de verkligen ta så stor skada i ugnen?

Ett vanligt lager i drift börjar ta skada vid ca 120°C.
Det finns ingen anledning att ha lagren monterade vid lackering. Gissar att det är nållager. Sitter det en lös ytterhylsa eller är det lagrat direkt i svingen?

Mått på alla lager i svingen finner du här: http://fiche.ronayers.com/Index.cfm/Module/Main/TypeID/26/Type/Motorcycle/MakeID/2/Make/Suzuki/YearID/39/Year/1998/ModelID/6805/Model/GSX-R750/GroupID/290093/Group/REAR_SWINGING_ARM

Bara att gå till närmsta återförsäljare av kullager och handla. I vissa fall kan hojlager vara lite knepiga och det kan ta någon vecka att få fram. Och ja, skall du pulverlacka SKALL lagren bytas! Sitter de hårt i svingen så värm materialet runt om ordentligt med varmluftpickan så kommer de snällt.

Mått på alla lager i svingen finner du här: http://fiche.ronayers.com/Index.cfm/Module/Main/TypeID/26/Type/Motorcycle/MakeID/2/Make/Suzuki/YearID/39/Year/1998/ModelID/6805/Model/GSX-R750/GroupID/290093/Group/REAR_SWINGING_ARM

Bara att gå till närmsta återförsäljare av kullager och handla. I vissa fall kan hojlager vara lite knepiga och det kan ta någon vecka att få fram. Och ja, skall du pulverlacka SKALL lagren bytas! Sitter de hårt i svingen så värm materialet runt om ordentligt med varmluftpickan så kommer de snällt.

Det där är vad jag kallar research!! Tack som fan! Underlättar Miljoner nu! Stort Plus till dig!

Så med andra ord så kollar de mått och allt annat skit där på plats? De enda jag behöver göra är att ha med mig lagrerna?

Ja, om du dessutom ringer deras support så har dom väldigt duktigt folk. Dom kan nästan konkurrenternas artickelnr utantill :)

fanns inte de jag behövde :( men tack ändå :D

Angående Momentum kan jag säga att de sket sig. De hade inga i de måtten jag behöver. Alltså ett steg fram, två steg bak och välkommen till ruta 1!

PS. De lager jag behöver är nållager i måtten 30x40x25 (2st) samt 17x24x20 (2st) Så vet ni med er andra ställen som kan tänkas ha de får ni gärna hojta till!

Last edited:
Kollar du i Lelles katalog så tar dom 399:- per sats för nållager till svingen. Om en sats är per sida vet jag inte och kvalitén kan jag inte uttala mig om.

Nu har jag ringt och beställt från fleninge mc skrot. De är återförsäljare av mc nyckeln. 470kr skulle de gå på, kvalitet vetifan. Ang de små lagrerna sa de att man kan återanvända, så de blir till o pressa ut o se hur de ser ut, annars får de bli orginal där.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti