Var köpa "ställ" för att rikta vevhalverna?

passbitar de missa ja visst, får väl kolla upp vad såna betingar nästa gång jag e i järnaffärn. tack för svar o fler tips mottages tacksamt :)

hehe ne de tror ja inte :P. sen e de rikta ja ska inte balansera.
Fast min fråga nu e hur jag ska kunna få upp vlagerbockarna 5cm högre, vettefan om de bara e o lägga under två lika höga järnbitar eller om man måste ha nåt mer exakt typ granit eller om jag helt enkelt måste köpa högre vlagerbockar?(vilka dom billigaste jag hitttat e i granit för 5lök) dom ja har nu kostade 270 spänn av gjutgods men känns bra dom e bara för låga...

Är pallningen stadigare än friggolit så blir det bra. Det behöver inte vara granit, bara det inte står vingligt. Det ser man direkt på indikatorklockan om det rör sig.

Men jag skulle inte använda så breda V-bockar. Dom förlåter för mycket pga sin bredd. 4-5mm breda v-bockar så får du mer vobbel i mätningen.

En svarv är inte tillräckligt rak för att rikta en vevaxel i. Totalkast på 2/100mm är rimlig nivå på en bra vevaxel. Det klarar inte en svarvchuck av.
Detta medför också att man inte kan rulla veven på kullager för att få det tillräckligt runt.

Jag skulle ha kapat av ett grovt fyrkantsrör. Så veven lagom går ner tills ramtapparna ställer sig på kanten. Så skulle jag såga ur ett V på varje sida, fila till så det inte är några vassa grader. Har man då en magnetfot på mätstativet så sätter man den direkt på fyrkantsprofilen. Då kan man sitta ute i en snödriva och rikta veven, utan granitskiva.

Mats

:huvet :va :rolleyes: Menar du allvar med ditt inlägg?
Det är lagerbockarna jag menade att han ska använda! Att han sen KAN ballansera hjulen med den är en bonus.
:fatta! :tomten

Givetvis är jag seriös.....

Men vad skall han med biltemaljunket till om man redan har köpt V-bockarna? Frågan är ju vad han skall använda för distanser till sina v-bockar så att de hamnar högre upp och veven går fri.....

Nalla lämpligt material, sätt upp i fräsen och planfräs?

typ en 80 x80 eller 100 x 100 fyrkantsrör med tjockt gods typ 8 mm.

Planfräs runt om så har du nåt bra?

Eller något massivt är ju det bästa.

Plattjärn typ 60 brett 30 tjockt? Planfräs av bara så borde det bli stadigt!

tack för tipsen, jag hade en ide att man kunde kapa vblocken med en metallkapsåg så man får 4 st, så blir dom lite smalare och så kan man ställa dom på varandra så kommer dom upp dubbelt så mkt..
Men är det bara o glömma eftersom vblocken är alldeles för hårda? (e nåt gjutgods inte granit)

Vet inte om dom är härdade, men skulle nästan tro det!

Är dom ohärdade är det ju inga problem alls.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!