Var köpa "ställ" för att rikta vevhalverna?

mc177

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Hoj
cross
Hej hej
Tänkte byta vevstaklager bl.a. på min cross framöver och behöver veta var man kan köpa ett sånt ställ med 2lager på var sida som man riktar vevhalverna på.
Bygg själv kanske nån svarar men det vill jag inte göra lär ju aldrig bli tillräckligt exakt..
Lämna in veven, kostar inte mkt kanske nån svarar men då får jag ju inte göre de roliga själv ;)
tack för svar

ok, jag hittar inget på deras sida..
får väl ringa o fråga annars, dom hade hyfsat pris på indikatorklocka o magnetstativ iaf :tummenupp

ok, ja kan tänka mig hur en v-lagerbock ser ut, men jag provade o googla o hittade det inte nånstans tyvärr.. :/

ja kan man använda den här modellen V-block 127x51x78 mm OTDTools 175 kr så kommer jag ju vääldigt billigt undan. :) kan de funkar bra att bara ställa på en rak o fin bänk o köra på? Hur kan de kosta runt 6000 på verktygsboden :S dom priserna ligger ju i en helt annan liga..
2rddfn4.jpg

ja kan man använda den här modellen V-block 127x51x78 mm OTDTools 175 kr så kommer jag ju vääldigt billigt undan. :) kan de funkar bra att bara ställa på en rak o fin bänk o köra på? Hur kan de kosta runt 6000 på verktygsboden :S dom priserna ligger ju i en helt annan liga..
2rddfn4.jpg

Det är solida grantiblock istället för lite simpelt gjutgods......

2rddfn4.jpg

Bara ställa på en rak bänk så kan du känna med fingrarna om det är bra eller inte...

Behöver skruvas fast i en ordentligt metallklump så du även kan fästa indikatorklockan någonstans. Om din rigg rör sig så blir riktningen fel :näsblod

hehe ok..., dock provade jag på o rikta en vev för två år sen ungefär o då hade jag för mig att man bara ställde vblocken på en tung metallklump o sen hade 2 magnetställ o 2 indikatorklockor på de. alltså att vblocken inte var ditskruvade... men jag kan ha fel minns inte riktigt..
Var kan man köpa ett sånt verktyg man trycker/skruvar ut skinkerna lite om dom hamnat lite snett lodrätt, man tvingar ut skinkerna, tvärtom som man kan bli tvungen o tvinga in dom i ett skruvstäd för att få dom lodräta, om ni förstår va jag menar lite otydlig kanske :P

Borde man inte kunna göra det i en svarv ?

Jag gjorde det med en moppevevaxel en gång för länge sen, bytte vevstake. Det funkade på moppen i alla fall kanske större krav på en mc.

de har ja inte tänkt på de borde ju gå alldeles utmärkt, dock kan de väl va lite segt o rigga fast veven gång på gång när man tar väck den o smackar till den..

(postar detta igen för de va ingen som svara;))
Var kan man köpa ett sånt verktyg man trycker/skruvar ut skinkerna lite om dom hamnat lite snett lodrätt, man tvingar ut skinkerna, tvärtom som man kan bli tvungen o tvinga in dom i ett skruvstäd för att få dom lodräta, så att dom inte slår.

(postar detta igen för de va ingen som svara;))
Var kan man köpa ett sånt verktyg man trycker/skruvar ut skinkerna lite om dom hamnat lite snett lodrätt, man tvingar ut skinkerna, tvärtom som man kan bli tvungen o tvinga in dom i ett skruvstäd för att få dom lodräta, så att dom inte slår.

Kopparslägga, stor metallkil och skruvstäd är då verktygen jag blivit upplärd med att använda för riktning.

Är dock urkass på att rikta, men har ett ställ hemma med lager som jag har tillverkat själv. Finns bild på't i min byggtråd! =)

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=241245&d=1214950567

Last edited:
har inhandlat två vlagerbockar o indikatorklockor, tänkte sätta fast de på fräsbordet när ja ska använda det.
1 problem bara! vlagerbockarna blir ju alldeles för låga nån som har ett tips hur man kan få upp dom? så veven får plats.. som nu så e det bara 5cm höjd på dom i mitten.. lär ju inte räcka..
lägger upp en kass mobilbild på det me
x43i3n.jpg

Du borde kunna använda denna tingest för ballanseringen.

Hjulbalanserare MC
Statisk balansering av MC-hjul.
5 g noggrannhet, tillräckligt för hastigheter upp till 250 km/h.
Enkel förvaring; tar så liten plats att den kan förvaras i en verktygslåda.
Enkel användning; man får alltså själv ställa upp de båda kullagerhållarna på var sida om hjulet, på två lika höga föremål med jämnt underlag, ex. två stolar.
OBS: Det medföljer EJ någon ställning eller hållare.
Setet består av följande:
1. 2 st. CNC-frästa konor (distanser) av aluminium som håller hjulet på plats. Spannet på de båda konorna är från 16 till 34 mm.
2. 1 st. centreringsstång av stål. Längd: 400 mm. Ø 12 mm.
3. 2 st. kullagerhållare.
Används lämpligen tillsammans med balanseringsvikt (5 g) 82-352.
Skriv utVisa stor bild
Art nr Pris Antal
82-351 269,00 kr

Bifogat

• hjulbalans.jpg
    hjulbalans.jpg
    43.7 KB · Visningar: 325
Du borde kunna använda denna tingest för ballanseringen.

Hjulbalanserare MC
Statisk balansering av MC-hjul.
5 g noggrannhet, tillräckligt för hastigheter upp till 250 km/h.
Enkel förvaring; tar så liten plats att den kan förvaras i en verktygslåda.
Enkel användning; man får alltså själv ställa upp de båda kullagerhållarna på var sida om hjulet, på två lika höga föremål med jämnt underlag, ex. två stolar.
OBS: Det medföljer EJ någon ställning eller hållare.
Setet består av följande:
1. 2 st. CNC-frästa konor (distanser) av aluminium som håller hjulet på plats. Spannet på de båda konorna är från 16 till 34 mm.
2. 1 st. centreringsstång av stål. Längd: 400 mm. Ø 12 mm.
3. 2 st. kullagerhållare.
Används lämpligen tillsammans med balanseringsvikt (5 g) 82-352.
Skriv utVisa stor bild
Art nr Pris Antal
82-351 269,00 kr

Och hur tänkte du nu?

Det är en vev vi skall rikta inte ett hjul...

hehe ne de tror ja inte :P. sen e de rikta ja ska inte balansera.
Fast min fråga nu e hur jag ska kunna få upp vlagerbockarna 5cm högre, vettefan om de bara e o lägga under två lika höga järnbitar eller om man måste ha nåt mer exakt typ granit eller om jag helt enkelt måste köpa högre vlagerbockar?(vilka dom billigaste jag hitttat e i granit för 5lök) dom ja har nu kostade 270 spänn av gjutgods men känns bra dom e bara för låga...

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!