Var köpa servicedelar till Honda XR400R?

Diztinct

Easy rider
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Honda XR400R -98, Yamaha XZ 550 -82
Tjena! Då har man blivit lycklig ägare av en Honda XR400R 98a, och jag vill byta lite servicedelar det första jag gör.

Vad jag har hört så är Honda rätt dyra på delar, så jag undrar om någon har tips på alternativa ställen att få tag på prylar till den här hojen?

Jag är ute efter:
- Oljefilter
- Luftfilter
- Hastighetsmätar-wire.

Luftfilter finns i alla fall på Alvars.

Skulle också gärna få tag på gummi-damasker/bälgar till gaffelbenen, då dessa saknas på mitt exemplar. Några tips om var man kan hitta såna? Behöver inte vara Honda orginal, bara nåt som passar (får förstås ta mått och kolla, isåfall, men om någon vet en butik som säljer mycket sånt till vettiga priser).

Tack på förhand!

Last edited:
www.davidsilverspares.co.uk

Hittar du inte det du söker på hemsidan så frågar du dem. De fixar allt du behöver till en bråkdel av det svenska priset. Det är bara orginaldelar om de inte uttryckligen skriver något annat. Ibland kan man börja undra eftersom det är otroligt billigt många gånger.

Några prisexempel:

Framskiva VFR 800
Sverige: 3600:-/st
Davidsilvers: 1200:-/st

Stötämpare bak VFR800
Sverige: 6600:- (Öhlinare kostar 6900:- !!!)
DS : 2800:-

Ca. halva svenska priset är normalt. Har de prylarna hemma så får du dem på c.a. 1 vecka. Det brukar inte gå fortare i Sverige.

Wow! Det låter ju svinbra! Tack, jag ska genast leta runt på den sidan :)

Antar att de är "vana" att skeppa till Sverige? Får man se vad priset kommer landa på inklusive frakt på sidan?

Typiskt. Just XR400 finns inte med i deras lista, så då måste jag väl maila dem angående de delar jag behöver.

Last edited:
Jaså den är hemma nu...

...hur var det med reggning mm, går det att lösa?

Vore kul att se bild på pärlan :tummenupp :)

Jag kan tänka mig att fota den så snart jag tvättat den och så. Det är inte direkt någon putsnisse som haft den. Inte för att det är en sån hoj, men lite finish vill jag ändå ha... ;)

Papprena ser ut att vara i ordning. Jag ringde och pratade med en besiktningsingenjör och han sa att jag måste ha en hastighetsmätare som visar kmh och att lyset måste vara godkännt och inte avsett för vänstertrafik. Han sa också att om hojen är registrerad för trafik första gången efter 1a oktober 1999 så behövs något intyg som man måste få ifrån tillverkaren, eller så. Det lät krångligt och dyrt och han rekommenderade mig att inte köpa innan jag vet om den tagits i bruk före det. Det står dock i papprena att den tagits i bruk i augusti 1998, så det ska vara lugnt. Hastighetsmätaren visar kmh med "klisterlappar" ovanpå glaset för mph, men de kan jag ju bara ta bort. Lyktan är enligt farsan symmetrisk (alltså inte "avsedd" för vare sig vänster- eller höger-trafik) och alla blinkers och lyktan är e-märkta. Original ljuddämpare sitter på.

Det verkar alltså inte som om det ska vara några problem. Bara att beställa tid för regbesiktning och hålla tummarna.

Ska dock serva den först och jag behöver en ny wire för hastighetsmätaren för att kunna besiktiga.

Jo, förvisso. Men instrumenten sitter ju där. Och cykeldator med belysning verkar fett mycket dyrare :)

Har mailat dem och fått följande prisuppgifter:

"Oil filter - in stock @ 3.90 GBP.
Air filter - in stock @ 15.00 GBP.
Speedometer wire - to order from Honda @ 11.22 GBP.
Bellows for the front fork - x 1 in stock @ 12.00 GBP and x 1 to order from Honda @ 22.91 GBP.

Shipping via UPS - 26.00 GBP.

Total including VAT and shipping is 106.96 GBP."

Alltså 1410.54 SEK. Det låter ganska konkurrenskraftigt, men jag skulle väl behöva ringa runt och se vad prylarna kostar i Sverige.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra