Var köpa rostfri plåt samt rörböjar?

Intense

Medlem
Gick med
3 May 2008
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Ska ha lite delar till ett grenrörsbygge men det är ju ta mig tusan hopplöst att köpa lagom stor bit plåt för att göra avgasflänsar. Någon som haft samma dilemma och han guida mig? Tjocklek typ 8-10mm. Rörböjar i dimension 1,5" (38mm). :confused:

Om du skriver var i landet du föredrar att köpa dom så blir det fan så mycket lättare för nån att svara.

Rent generellt med plåtbitararna så är bästa tipset att leta upp nån firma som säljer plåt och tigga till sig några spillbitar mot ett par vetelängder.

Har ett par avgasfläsnar i rostfritt som sitter på ett org rör till en ZX6r 99-01. 8 mm tjocka. 38 mm är hålet i mitten, 59 mm c/c mellan bulthålen. Intresset för röret verkar vara noll så är du sugen på dem kan jag kapa loss dem och lägga dem i ett kuvert för 400.-?

Jag ska vattenskära avgasflänsar, tycker 8mm låter lagom då..

Jag tror iofs att benämningen är plattjärn med typ bredd 70 - 80 mm, men en utkapad bit ur en stor plåt fungerar också.
Plattstång* Googla lite på det så kanske du hittar nått, annars är det bara att traska ner till närmaste stål/mek/svets-bolag och fråga om en bit, får du nog för en tjuga! :)

http://www.spdexhaust.com

Obs, de har rörböjar med tunnare gods ,om du vill, så slipper det väga bly.
Superkvalle på kollektorer, de svetsar kollektorer enl ritning också om du vill.
Varning! Frakt kostar kosing!

Oj jävlar vad fina grejer det där var, jag tycker dock att en kollektor ser ut att kosta kosing också.. Tror jag får hålla mig med att bygga något eget hjälpligt.

Tror jag eventuellt lyckats lokalisera en firma rätt nära www.greinert.se de verkar sälja bitar till privatpersoner. Inte billigt skulle jag tippa på, ska kolla lite närmare på det imorgon.

Rita upp det du ska ha och kolla runt på olika ställen som kör laser och vattenskärning så hittar du nog någon som gör det för en vetig peng förr eller senare.
Så länge man inte har bråttom brukar det inte vara några problem.

Grejen är ju att jag har tillgång till vattenskärare i plugget, men jag måste ordna material själv av förklarliga skäl att det kostar en slant.. Har fått saker utskurna ur vanligt stål på mälarlaser förut men det var lite dyrt.

Grejen är ju att jag har tillgång till vattenskärare i plugget, men jag måste ordna material själv av förklarliga skäl att det kostar en slant.. Har fått saker utskurna ur vanligt stål på mälarlaser förut men det var lite dyrt.

Okej, men dom firmorna brukar ha gott om material iaf.
Fast 8mm är en ganska så ovanlig storlek, kolla med verktygsmakare och företag som sysslar med trådgnistring också.

Ska du ha småbitar brukar grossister sälja skrotbitar till just skrotpris ur sina bingar!

Avgasbygge på mitt nu sålda Seven bygge (med en busa 08 maskin).
i-zvvK688-XL.jpg

i-9M5j3M6-XL.jpg

0,9mm rf godstjocklek, alla delar (J bends, kollektorer etc) från SPDexhaust. Svetsat av Mattias hos "Supramannen". Kapningar inmätning etc dock gjort av mig....jälla pilljobb!

Nu har jag lokaliserat en firma www.greinet.se som gladeligen säljer rörböjar och stång som metervara till privatperson, kapa så stor eller liten bit som man vill ha och även plattstång för att vattenskära flänsar. Dessutom kostade livsmedelsböjar 90 grader 38mm x 1,5 tjockt bara 90kr st vilket är betydligt billigare än allt jag hittat på nätet. Supertrevlig säljare var det också och som sagt priserna var inte så hutlösa som jag blivit förvarnad av alla. :yoparty

har du behov av en rostfri 4-1merge för 38mm rör så har jag en ny liggande (1500 kr ,1800kr+frakt ny)

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla