Var köpa kopplingsgrepp?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Nån som har tips på vart man billigast köper vanliga kopplingsgrepp till en R1 -05? mitt orginalgrepp är böjt efter att hojen vält, nu behöver jag ett nytt.

Har kikat lite på ebay och konstaterar att där får man dem för typ $10..
men då tillkommer frakt på $30-$40.. känns lite "sådär"..

Vart hittar jag dem i Sverige? antar att de är sjukt dyra hos Yamaha själva..

Grevens

Broms & kopplingsgrepp för 295:- :tummenupp

p_20081120150300.jpg

Last edited:
Varning för billiga bromsgrepp på ebay! Jag köpte grepp från "3bbbmotors" i Taiwan, det visade sig att bromsgreppet hade en undermålig konstruktion. Bromsgreppet består av två delar som är fjäderbelastade för att ta upp slacket för justeringen. På ett originalgrepp sitter dom över en bussning som går hela vägen genom de två halvorna. På 3bbbmotors-greppet gick bussningen bara ca 1mm in i en del. Resultat: fjädern gjorde att delarna pressade i axiell riktning och det blev stor friktion i infästningen med resultat att greppet inte släppte helt utan bromsen låg på lite grann. En undermålig konstruktion alltså, undvik Kina-tillverkat skit är mitt tips, köp beg original eller från en seriös tillverkare. Marknaden verkar flöda över av diverse Kinatillverkat skräp och det är mycket viktigt att vi konsumenter upplyser varandra om bristerna och bojkottar de värsta exemplen.

Varning för billiga bromsgrepp på ebay! Jag köpte grepp från "3bbbmotors" i Taiwan, det visade sig att bromsgreppet hade en undermålig konstruktion. Bromsgreppet består av två delar som är fjäderbelastade för att ta upp slacket för justeringen. På ett originalgrepp sitter dom över en bussning som går hela vägen genom de två halvorna. På 3bbbmotors-greppet gick bussningen bara ca 1mm in i en del. Resultat: fjädern gjorde att delarna pressade i axiell riktning och det blev stor friktion i infästningen med resultat att greppet inte släppte helt utan bromsen låg på lite grann. En undermålig konstruktion alltså, undvik Kina-tillverkat skit är mitt tips, köp beg original eller från en seriös tillverkare. Marknaden verkar flöda över av diverse Kinatillverkat skräp och det är mycket viktigt att vi konsumenter upplyser varandra om bristerna och bojkottar de värsta exemplen.

Jag ser poängen..

Frågan är om det även gäller kopplingsgrepp? (bara ett sånt jag behöver).

Är vanlig vajerkoppling på R1:an, så jag har lite svårt att se hur själva konstruktionen av kopplingsgreppet kan gå så fel så att det blir farligt/ökar slitage?

Jag ser poängen..

Frågan är om det även gäller kopplingsgrepp? (bara ett sånt jag behöver).

Är vanlig vajerkoppling på R1:an, så jag har lite svårt att se hur själva konstruktionen av kopplingsgreppet kan gå så fel så att det blir farligt/ökar slitage?

Jag köpte både kopplings och bromsgrepp, kopplingsgreppet var OK, det är ju en simplare design som du säger.

Jag vill bara varna för att det säljs mycket skit på ebay. Det räcker tydligen inte att kolla säljarnas feedback. Mycket av skitet tillverkas i Kina, de kan tydligen kopiera andras designer hur som helst utan rättsliga påföljder, sedan tillverka med en obefintlig kvalitetskontroll. Det är en tråkig utveckling om de tar över marknaden med sina låga priser, och seriösa tillverkare slås ut.

en kompis till mig drog i backen ifjol pga kinahandtag.
framhjulet låste sig....

mvh/mattias

En liten grej.. när ni säger "kvalitetsgrejer" och inte kinaskit.. är det orginal som åsyftas då? Får en känsla av att en del grejer som säljs i Sverige oxå är just det där "kinaskitet", men bara för att folk köpt det hos en välkänd handlare i Sverige så är det bra grejer.

Jämför gärna Pysch länk och bild till grepp hos Grevens med denna som är från en säljare med just "kinahandtag" på ebay. Ser "ganska" lika ut.

Bifogat

• grepp.jpg
    grepp.jpg
    15.9 KB · Visningar: 46
En liten grej.. när ni säger "kvalitetsgrejer" och inte kinaskit.. är det orginal som åsyftas då? Får en känsla av att en del grejer som säljs i Sverige oxå är just det där "kinaskitet", men bara för att folk köpt det hos en välkänd handlare i Sverige så är det bra grejer.

Jämför gärna Pysch länk och bild till grepp hos Grevens med denna som är från en säljare med just "kinahandtag" på ebay. Ser "ganska" lika ut.

Många är troligen samma på ebay som greven säljer.
Men det finns andra som inte är det med, men modellen som greven säljer är kopier rakt av från original, iallafall till min Honda.

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard