Var köpa "fuskmocka"/alcantara-tyg till sadel

chappe

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2020
Ort
Solna
Hoj
KTM 1290 Super Adventure 2015
Hej!

Jag håller på att bygga en café racer och kommer göra en egen sadel som jag vill klä i svart fuskmocka/alcantara-tyg.

Har ni något tips på hemsida eller butik i Stockholmstrakten som säljer sådant tyg till hyffsat pris och i bra kvalité?

Mvh,

Chappe
 

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Gävle
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72
Köpte på Jofotex när jag gjorde sadel till min GS450.
http://www.jofotex.se/

Edit: Ser dock ut som dom inte har Alcantara längre. Jag beställde provbitar alcantara i olika färger av de, bl. a röd, lila osv för ca 2 år sen
 
Last edited:

chappe

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2020
Ort
Solna
Hoj
KTM 1290 Super Adventure 2015
Tack för svar. Kontaktade Top n Trim och de har tyvärr inget konstläder som liknar mocka för närvarande.

Fler tips mottages tacksamt!!

Mvh,
Chappe
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Kolla med stuff’n stil i Kungens Kurva, jag har köpt fuskskinn där och de hade massor av olika, kanske det du söker

Stoff & Stil heter det kanske förresten
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hej igen!

Har hittat ett alternativ på Stoff & Stil, se följande:
https://www.stoffochstil.se/metervara/moebeltyg/moebelmocka/svart-imiterad-moebelmocka

Tror ni denna fuskmocka hade fungerat hyffsat till att använda till MC-sadel? Tänker på att det står "möbelmocka". Finns det risk att det inte är tillräckligt slitstarkt?

Mvh,
Chappe

Möbelmocka bör ju vara tänkt att sitta på, men det lär nog bli blankslitet ganska snabbt på en MC sadel, vilket IOFS kan vara snyggt och göra att hojen ser "bruksig och använd" ut.

Däremot lär du aldrig kunna köra i regn eller lämna hojen ute när det är risk för regn om du inte samtidigt tillverkar ett överdrag som skyddar mockan.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Möbelmocka bör ju vara tänkt att sitta på, men det lär nog bli blankslitet ganska snabbt på en MC sadel, vilket IOFS kan vara snyggt och göra att hojen ser "bruksig och använd" ut.

Däremot lär du aldrig kunna köra i regn eller lämna hojen ute när det är risk för regn om du inte samtidigt tillverkar ett överdrag som skyddar mockan.

Fast det som det länkades till är ju 100% polyester, dvs inte riktigt mocka-skinn. Lär inte vara några problem med regn, förutom möjligen att fuskmockans ytskikt absorberar fukt om hojen stått utomhus under en regnskur. Funkar säkert bra, och var ju inte så dyrt heller så jag hade testat.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Hej igen!

Har hittat ett alternativ på Stoff & Stil, se följande:
https://www.stoffochstil.se/metervara/moebeltyg/moebelmocka/svart-imiterad-moebelmocka

Tror ni denna fuskmocka hade fungerat hyffsat till att använda till MC-sadel? Tänker på att det står "möbelmocka". Finns det risk att det inte är tillräckligt slitstarkt?

Mvh,
Chappe

Jag har kollat på mockan och tyckte inte det var något för mig men jag föredrar även ett tyg mer åt nubuckhållet. Undra om det inte var den som var mer som sammet fast det är bara att glida förbi och titta, skrapa hårt med nageln nära kanten. Martindale på 20000 är inte jättebra men duger säkert ett tag ändå. Alcantara ligger på ca 150000 men kostar också.
Mocka jag tvekade på men kunde tänka mig testa https://www.skapamer.se/mockaimitation-145-148-cm

Som Ola säger är det bara att testa. Det är bra att testsy om man inte tidigare har erfarenhet att sy sadel innan man köper ett bättre tyg.
 
Last edited:
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top