Var köpa diagnosvarvräknare?

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Ohoj !! Jag skulle vilja ha en varvräknare att koppla in på hojen när jag tex synkar förgasarna eller ställer in bränsle/luft med mina colortunepluggar.

Har ingen fast monterad och är inte intresserad av att ha en heller, men som sagt, en någorlunda billig att koppla in tillfälligt på min v-twin vid inställningsarbeten. Några tips?

Möjligen ska denna tråden hellre vara i mekforumet? Åtgärda isåfall så att jag kan få oerhört många och givande svar på min fråga. :)

Jag stirrar konstant på mitt inlägg och uppdaterar sidan med en dåres frenesi, uppdateringsfingret åker som slutstycket i en MG42 över tangentsatsen och ögonen rinner i takt med tungan som spelar konstant över de förväntansfullt vibrerande läpparna.

Inte direkt svinbilliga men går på batteri (om man vill).

http://www.scitsu.co.uk/

Det var värst vad specifika dom var med vilken hoj som mätarna passade till. Priset var ändå en smula högt. För mig hade det räckt med en hyfsat billig stroboskoplampa med RPM funktion, eller kanske en multimeter, men den måste funka med 2 cylindrar.

Och DÄR stänger vi frågelådan för den här gången !! Jag tackar för den uppsjö av svar som formligen likt en lavin slog mig till marken. Nu ska jag bara försöka sålla bland alla de finfina svar jag fick. Jag kommer naturligtvis att delge er vilket förslag i floden jag tyckte var bäst. :)

Du verka ha bråttom så mitt tips o köpa blinkande tändhattar och ett gökur i byggsats faller tyvärr bort.

Du verka ha bråttom så mitt tips o köpa blinkande tändhattar och ett gökur i byggsats faller tyvärr bort.

Ha ha, nädå, jag har övervägt även den möjligheten. Problemet är bara att jag endast kan räkna till 100 och hundra tändpulser går så fort på två cylindrar så att jag aldrig hinner utföra någon justering innan dessa gått.
Då får jag hela tiden börja om att räkna och det brukar leda till att grannarna kallar mig katatonisk och verkstaden för snåljävel. Sedan ska man ju dividera antalet tändpulser också, och när man är klar med det så är hela projektet redan utom all räddning och de luftkylda cylindrarna överhettade. :rolleyes:

Köp en vanlig lös varvräknare för bil, 80mm, montera på en planka eller liknande eller plåtvinkel och magnet, sätt dit små krokodilklämmor på sladdarna och koppla in på rätt ställe, om mätaren inte går att ställa om för två cylindrar så får du ha den inställd för fyra och tänka lite.

Nedan utgår från den vanliga växelströmgeneratorn som har en permanetmagnet på vevaxeln omgiven av spolar med 3 sladdar till laddningsregulatorn.
Ett enkelt sätt se varvtalet (utan kalibrering) är att ta loss generatorkontakten (normalt 3 sladdar) från där den är kopplad till laddningsregulatorn och mäta växelspänningen mellan två av kontakterna/sladdarna från den obelastade generatorn med en voltmeter. Spänningen är proportionell mot varvtalet så länge generatorn inte är belastad. t.ex
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=76-043-33&toc=20596
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Ovrigt/Digital-multimeter/
http://www.rusta.se/digital_multimeter_p30951369.html
Kör man en kortare sväng och jämför hastighetsmätare med voltmeter och vet vilken växel man har i och bakhjulets omkrets så kan man sedan från utväxlingen räkna ut förhållandet mellan varvtal och visad växelspänning. Kortare sväng, ja man kör ju hojen på batteriet utan laddning så det får ju inte bli för långt....
Att ha i framtiden i verkstan förhållandet spänning, varvtal.
En tumregel är halvera spänningen och lägg på två nollor.
Dvs 70Volt är ca 3500 RPM. Men detta varierar givetvis från hoj till hoj.

Last edited:
Den finns även på Jula och Kjell & Co. Men är dyrare hos de båda. Jag tror att jag köpte min på Jula. Den känns riktigt prisvärd och fyller de flesta behov som man har om man inte ska pyssla med allt för avancerade saker.

Ja, det var lite tips att beakta. Nu när jag kollade runt på biltema såg jag denna, är den nåt att ha tror ni?

http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Batteri-och-Stromforsorjning/Batteri/Digital-multimeter/
"Varvtalsområde 300–6000 rpm (fyrtaktare)"

Klarar den den 300-6000RPM på en 8tta borde den klara 600-12000RPM på en 4a.
Eller???

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back