Var köpa däckpasta?

Sorry Gubbstuff, glömde. Ta med en syltburk el dyl och ta ett snack med en däcksnasare. Helt klart smidigast.

Jag kör med blåvit tvål. (Ej flytande, dårå.)

Motarderna använder diskmedel, funkar bra säger Krattan

GSXR1100R skrev:
Motarderna använder diskmedel, funkar bra säger Krattan

Jajjemensan, och eftersom vi spyr ut så mycket skit i vår miljö tog jag det mogna beslutet att försöka dra mitt strå till stacken för en bättre värld och använder Änglamarks KRAV-märkta diskmedel. Jag kränger mina däck ekologiskt, det ni!

Teddy skrev:
Jajjemensan, och eftersom vi spyr ut så mycket skit i vår miljö tog jag det mogna beslutet att försöka dra mitt strå till stacken för en bättre värld och använder Änglamarks KRAV-märkta diskmedel. Jag kränger mina däck ekologiskt, det ni!

Fint av dig! Hur går det föresten med hemmabygget av kat till räsern!?

Kat? Katt? Det har vi två stycken uppe i lägenheten. Katalysator? Det används inte såvitt jag vet. Katamaran??? Nej, jag förstår inte. Vad menar du?

Teddy skrev:

Visst, funkar skitbra......

Det är sällan jag säger emot Teddy, mannen som tänker först och talar sen, men det finns en anledning till att däcksgubbarna inte köper tvål, såpa eller diskmedel. Däckspasta torkar vilket radikalt minskar risken för att däcket vrider sig på fälgen. Så sent som förra året frågade en förundrad A-förare varför jag krångla med pasta när det funkade lika bra med tvål.Senare samma dag kom han och lånade pasta när hans framdäck hade flyttat sig nästan tio centimeter.

Har hört att dom som använt Michelins däckpasta på mc-fälgar på effektstarka hojar fått däcken att snurra på fälgen! Blev rekomenderad av en däcksfirma att inte köpa den en gång när jag ville ha däckspasta!?

Sen behöver man inte göra som dom flesta brukar göra att smörja jättemycket runt hela däcket! Den biten man trycker ner för hand innan man börjar använda däcksjärnen behöver inte smörjas så mycket. Brukar hoppa upp på fälgen ändå när man pumpar upp däcket.

Använd däckspasta i mycket måttliga mängder,inte diskmedel,som sagt,du får lätt däckspinn på fälgen...hur jag vet? 10 år inom racing plus det lilla faktum att jag har en däckfirma...jag bjuder gärna på en slurk till raceåkare ... :banana

Swedie skrev:
Vanlig WD40 funkar oxå.

NEJ!!!!

Aldrig mineraloljebaserade smörjprodukter på gummi!!! Bara för att WD40 el dyl är utspätt blask så innebär det inte att det inte är skadligt för gummit och då speciellt kanske på regndäcken som kan ryka av o på många gånger.

EDIT1/Tror du mig inte häll en droppe olja på ett däck och låt det ligga en stund. Sen tar du en ren trasa och gnuggar och ser vad som sker....

Kör sen samma med lite tvål el dyl.

EDIT 2/ Det gäller för all meckning med gummi. Speciellt vanligt är det att man tabbar sig när det ska brytas med bussningar och skit under bilar. Silikonspray kan vara bra för dylika ändamål men tvål/såpa duger länge.

Likadant gäller medbringarna på drevet, det är gummiklossar. Mektips är att använda lite silkonspray så är det lätt att få loss och ihop grejerna.

Last edited:
Hmmm...intressant. Innan jag beslutade mig för att använda diskmedel frågade jag runt bland "alla" och "alla" hade den åsikten att om man inte fick tag på däckpasta gick det lika bra med diskmedel eller såpa som torkar efter att däcket monterats så att det inte roterar på fälgen. Det låter som att jag fått höra en gammal sanning som inte gäller längre. Kanske diskmedel och såpa var tillräckligt för femton, tjugo år sedan men inte längre? Det är nog dags att titta förbi en däckkrängare och stryka honom lite medhårs.

thundrace skrev:
Använd däckspasta i mycket måttliga mängder,inte diskmedel,som sagt,du får lätt däckspinn på fälgen...hur jag vet? 10 år inom racing plus det lilla faktum att jag har en däckfirma...jag bjuder gärna på en slurk till raceåkare ... :banana

Och varför skulle detta nu betyda att du vet vad du talar om? :va :7peta

:)

(jag tycker om när folk kommer in och dödar en sån här evighetsdiskussion)

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back