var köpa blinkrelä för diod?

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
-
Jo ett blinkrelä, 3-poligt. hittar inte på sidorna som säljer blinkers, bara motstånd.

ok, hade sökt innan jag gjorde tråden om det gått. skulle du kunna länka till tråden?

finns ett speciellt relä som klarar alla olika blinkers.
Märket är Team10 tror det är JOFRAB som har dem

jag kör med Biltema reläet. lastar med totalt 10W på varje sida. men man måste ha det som inte har felvarnare.

The final blink..

jag kör med Biltema reläet. lastar med totalt 10W på varje sida. men man måste ha det som inte har felvarnare.
Eftersom ingen "orkar" läsa tråden i ämnet..
För sista gången:
"Vanliga" blinkrelän är oftast av termoelektrisk-mekanisk typ (=billigast).
Det betyder att det är STRÖMMEN genom reläet som bestämmer blinkhastigheten!
Med blinkdioder blir strömmen mkt lägre och då även blinkhastigheten fel. Alla andra laster än märklast ger fel frekvens! Står det 2x21W SKA det vara 2x21W last och inget annat.
I princip (utan extra features hos reläet) erfordras endast TVÅ poler för att få blinkfunktion.
Biltemas relä består av ett "vanligt" mekaniskt slutande relä som styrs av en enkel vippa on-off-on-off-on.....
Pga detta så är det helt okänsligt för pålagd last, 1mA till 10 000mA (10A) funkar precis lika bra.
För att det ska "ticka" måste elektroniken ha lite matningsström och för det erfordras en extra pinne på reläet som ska kopplas till jord.
Detta gör att det oftast inte bara är att "byta relä", inte pinkompatibelt alltså utan man måsta tänka till lite betr hur det är kopplat på hojen.
Dvs , en smula elkunskap är nödvändig.
Det kanske inte är helt okänt fenomen att hojtillv hellre säljer ett "inhouserelä" (där två pinnar är "skiftade" för att j-as lite) för SEK 482.50 (plus moms) än tillåter hojägare att använda ett Biltemarelä för 39.90...
Utan att veta så misstänker jag att samma förhållande gäller laddregulatorerna också, det man betalar för är egentligen bara kontaktdonet och dess "egna" märkesspecifika koppling.....

Kunnskap är mackt - och hjälper upp ekonomien.. :yoparty

Last edited:
Jaha, så man behöver annat relä också... inte konstigt att några dioder bara lyser svagt =)

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025