Var köpa alurör till clip-ons?

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Hoj
TZ 250 -99
Halloj, Undrar om någon vet var man kan köpa alurör i lpm som man kan kapa upp till styrändar?
22 mm x 3 mm tjocklek. (Gärna i skåne..)

Mvh Crallan

Har också letat i skåne, verkar vara kört.
Det ska väll inte vara vanlig aluminium, ska det inte vara dur-aluminium???
//Björn

Men någonstans borde det ju finnas i ett av Sveriges mest tätbebyggda områden?!

Om du hittar någon butik som säljer över disk så hojta till för jag har inte hittat någon. www.alutrade.se har rör i rätt tjocklek och bra leglering (T6 samma som man tillverkar bla crosstyren i), deras lager ligger i växjö men jag vet inte hur pigga de är på att sälja till privatpersoner.

Återkom gärna med resultatet någon form av sambeställning borde ju vara intressant då där går åt några styren årligen i RR sverige.

När jag byggde mina turbogrejor vintern 04-05 fanns det en firma i Malmö som hette Metallvaruhuset. Verkar som de blivit uppköpta av Tibnor nu, men det kan ju vara värt att kolla upp det! Låg i närheten av Meca raceway. De sålde till privatpersoner och var väldigt bra. Hade allt! Jag skulle ha en uddadimension (alurör med 2 mm gods och 50 mm innerdiameter) och de fanns på 6-meterslängder. Fick egentligen inte köpa mindre än en 6-meterslängd, men han gick ut på lagret, tog ett 6-metersrör och kapade av en meter som jag behövde och sa "Oj, jag hittade en spillbit. Den får du för en 50-lapp." Det är service det. Så leta leta!

Tibnor har inte 3mm godstjocklek hemma och de var inte villiga att ta hem sist jag kollade med dem men försök gärna.

Jag har använt alurör 22mm yttre diameter 2mm godstjocklek från Metallvaruhuset under fyra års tid. Det har fungerat utmärkt. Någon risk för sprickbildning eller andra tecken på utmattning har jag aldrig märkt av. Tvärt om böjer de sig vackert som bananer vid en marksyning, men det ser jag bara som positivt då de alltså absorberar en del av energin istället för att skicka den vidare till någon annan känsligare och dyrare del på cykeln. Det blir billiga kraschpuckar. Rören finns oftast i lådorna för spillbitar och när man kapat upp dem i lagom längder blir styckepriset för en styrhalva cirka 20 kr.

Kan höra mig för på Materialcenter å skicka till er...
Pm:a storlek så kollar jag pris.

När jag byggde mina turbogrejor vintern 04-05 fanns det en firma i Malmö som hette Metallvaruhuset. Verkar som de blivit uppköpta av Tibnor nu, men det kan ju vara värt att kolla upp det! Låg i närheten av Meca raceway. De sålde till privatpersoner och var väldigt bra. Hade allt! Jag skulle ha en uddadimension (alurör med 2 mm gods och 50 mm innerdiameter) och de fanns på 6-meterslängder. Fick egentligen inte köpa mindre än en 6-meterslängd, men han gick ut på lagret, tog ett 6-metersrör och kapade av en meter som jag behövde och sa "Oj, jag hittade en spillbit. Den får du för en 50-lapp." Det är service det. Så leta leta!

Sweet, visste inte att Metallvaruhuset fanns i Malmö, kombinerat med Teddys tankar om 2 mm, anar jag att en plan börjar ta form:fattartil

Om du hittar någon butik som säljer över disk så hojta till för jag har inte hittat någon. www.alutrade.se har rör i rätt tjocklek och bra leglering (T6 samma som man tillverkar bla crosstyren i), deras lager ligger i växjö men jag vet inte hur pigga de är på att sälja till privatpersoner.

Alutrade var klart svårflörtade, sålde endast till företag, och hade inte ens i sitt kundsegment någon som sålde till privatpersoner, eller sålde över huvudtaget..:huvet

Sweet, visste inte att Metallvaruhuset fanns i Malmö, kombinerat med Teddys tankar om 2 mm, anar jag att en plan börjar ta form:fattartil

Då hade de telefonnummer 040-389120 (hittat i min mobil), men på hitta.se får jag inget resultat på det numret. Kanske nerlagt eller uppköpt, kanske inte. Det var ju inte så länge sedan jag var där, men mycket kan hända på 3 år. Ring och se vart du kommer :D

22mm finns endast i 1,5 mm hos Tibnor, 22mm stång väger 1,03kg per meter
GÖTEBORG (fd Metallvaruhuset)
EXPORTGATAN 51 A
422 46 HISINGS BACKA
031-58 35 00
fax 031-58 37 20

Då hade de telefonnummer 040-389120 (hittat i min mobil), men på hitta.se får jag inget resultat på det numret. Kanske nerlagt eller uppköpt, kanske inte. Det var ju inte så länge sedan jag var där, men mycket kan hända på 3 år. Ring och se vart du kommer :D

Jag kan köpa ut på någon av mina firmor och sälja vidare. Säljer till självkostnadspris (inkl frakt) plus en liten slant (symbolisk summa, för att inte skatteverket ska bli intresserad av mig pga det här).

Vilken dimension är det som de flesta vill ha (om någon nu är intresserad)?
Är det tillräckligt många som hör av sig köper jag på mig ett litet lager och kan sedan leverera med väldigt kort tidsmarginal.

Nu vet jag inte om det blev ett gruppköp av det här men jag överlåter det åt relevant moderator att hålla ordning på mig.

Bra initiativ! Jag ar pa om det blir ett gruppknull eh...kop menar jag :)

/Lasse

Jag kan köpa ut på någon av mina firmor och sälja vidare. Säljer till självkostnadspris (inkl frakt) plus en liten slant (symbolisk summa, för att inte skatteverket ska bli intresserad av mig pga det här).

Vilken dimension är det som de flesta vill ha (om någon nu är intresserad)?
Är det tillräckligt många som hör av sig köper jag på mig ett litet lager och kan sedan leverera med väldigt kort tidsmarginal.

Nu vet jag inte om det blev ett gruppköp av det här men jag överlåter det åt relevant moderator att hålla ordning på mig.

Alutrade är kanske mer hjälpsamma om du ringer som företag och beställer några längder. För även om Tibnor kan leverera 2mm gods så känns det säkrare att ha 3mm T6 vilket fabrikanterna har original.

Samtidigt som du roffar åt dig av 22mm rören så försöker du vaska fram 15 mm rör i längre bitar. Sen åker du till Biltema och köper ett rörbockningsverktyg för just 15 mm ytterdiameter, det kostar 159 kr. Med hjälp av den kan du tillverka billiga kåpstag. När du ändå är i farten köper du någon av deras röravskärare, de finns från 24:90 kr. Jag har den biligaste givetvis och den gör sitt jobb. Förut hade de ett verktyg som tog bort invändiga och utvändiga kanter på rör men jag kan tyvärr inte finna det.

*/ ?>
Back