Var i Göteborgsområdet kan man köpa begagnade turboaggregat?

Thallid

Kusk!
Gick med
3 Oct 2003
Hoj
Damcykel
Hej!

Jag har ett litet projekt på G där ett lagom stort turboaggregat ingår i receptet. Problemet är att jag har 0 kontakter inom motorvärlden, så jag har ingen aning om var man kan få tag på ett sådant. Då kom jag att tänka på Sporthojs Turbo & Dragracing-avdelning.
Aggregatet bör hålla en storlek av lagom stort, d.v.s. komma från någon motor på runt 3 liter eller mer. Jag har kikat runt lite på ett par skrotar, men inte ett enda aggregat har jag hittat. Någon som har en aning om något käckt ställe i Göteborgsområdet som sysslar med sådant och har begagnat?

Dessutom, hur noga är det med oljetryck, kylning etc? Jag har ställt frågan på lite olika ställen men fått lite skiftande svar :tungan Vissa säger att det är helt lungt, ett självsörjande system fungerar. Medan andra säger att det är extremt viktigt med rätt oljetryck för att aggregatet skall må bra. :va
Aggregatet kommer att figurera kompressor i en jetmotor, så det kommer att bli ganska varmt.

Tacksam för svar!
// Thallid

Thallid skrev:
Hej!

Jag har ett litet projekt på G där ett lagom stort turboaggregat ingår i receptet. Problemet är att jag har 0 kontakter inom motorvärlden, så jag har ingen aning om var man kan få tag på ett sådant. Då kom jag att tänka på Sporthojs Turbo & Dragracing-avdelning.
Aggregatet bör hålla en storlek av lagom stort, d.v.s. komma från någon motor på runt 3 liter eller mer. Jag har kikat runt lite på ett par skrotar, men inte ett enda aggregat har jag hittat. Någon som har en aning om något käckt ställe i Göteborgsområdet som sysslar med sådant och har begagnat?

Dessutom, hur noga är det med oljetryck, kylning etc? Jag har ställt frågan på lite olika ställen men fått lite skiftande svar :tungan Vissa säger att det är helt lungt, ett självsörjande system fungerar. Medan andra säger att det är extremt viktigt med rätt oljetryck för att aggregatet skall må bra. :va
Aggregatet kommer att figurera kompressor i en jetmotor, så det kommer att bli ganska varmt.

Tacksam för svar!
// Thallid
Kylning och bra smörjning är ett MÅSTE (säger jag som har bränt 3 agregat)
Du ska helst ha ett som är vätskekylt (tar mindre stryk då),vara NOGA med att låta den gå på tomgång ett tag innan du stänger av/kör iväg så den kyls ner,och det VIKTIGASTE av allt: HA RÄTT STORLEK PÅ TURBON ANNARS HÅLLER DET INTE OM DET ÄR FÖR LITET!!!
och ett tips från mej: jag hade köpt ett renoverat/utbytesturbo som jag vet funkar och inte ett som är beg. då det är som att köpa grisen i säcken (menar slitna lager) :tummenupp

Jag har tröttnat och slutat med och trimma bilar (hoj är fan så mycket roligare) men har kvar en skitbra bok här om du vill köpa den för en peng.
I den står ALLT och då menar jag ALLT=tips,felsökning,storlekar,tabeller,vatteninsprut,hur man sätter ihop det,vad man ska göra och inte göra....kort o gott ALLT
hoa till om du vill kika på den,den kommer hjälpa dej skitmycket :tummenupp

index.php

index.php

Tackar för svaren! :tummenupp
Skall kolla lite mer noggrant på företagen sen.

Skorpan: Tackar för erbjudandet om boken! :Bugar Men ska tyvärr inte ha den på en vanlig motor, utan turbon skall själv få agera motor i en jetmotor. Livslängd är inget jag prioriterar direkt, bara den inte skär under gång... då kan det gå illa :tungan

// Thallid

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...