Var hittar man en RC30?

Tack för svaren!

TLRR, visst kan man inte prestandamässigt mäta den med dagens hojar men det är inte det jag är ute efter. Provde en GSX-R 1000 -02, visst den gick som en raket men dessa moderna radfyror saknar helt charm och karaktär, fick inget ha begär.

Fortfarande har ingen snyggare hoj byggts och ljudet är helt underbart.

Alla ovanstående påstående enligt mig alltså :hihi


Har sett det fina exemplaret på mobile.de dock lite för dyr för mig.
Stämmer att det fanns en för någon månad sedan som såg fin ut och priset var rimligt men någon hade monterat ett rektangulärt framlyse :kocko
 
Last edited:
Tror att det fanns en i Västerås för ett par år sen.
Reportage i tidningen om entusiaster och då var en RC30 med. Tror att det var i lokaltidningen om jag inte minns helt fel.
 
jontemorrum skrev:
Står en RC30 hos Oves Motor i förådet!!Är Stigsens egna hoj,används aldrig!!Har man gott om flis så........
Menar du Micke Stigsson?
 
BjörnB skrev:
Tack för svaren!

TLRR, visst kan man inte prestandamässigt mäta den med dagens hojar men det är inte det jag är ute efter. Provde en GSX-R 1000 -02, visst den gick som en raket men dessa moderna radfyror saknar helt charm och karaktär, fick inget ha begär.

Fortfarande har ingen snyggare hoj byggts och ljudet är helt underbart.

Alla ovanstående påstående enligt mig alltså :hihi


Har sett det fina exemplaret på mobile.de dock lite för dyr för mig.
Stämmer att det fanns en för någon månad sedan som såg fin ut och priset var rimligt men någon hade monterat ett rektangulärt framlyse :kocko

Sittställningen är ganska så jobbig,påminner om SP-1 men då är RC30 ett par nummer mindre.Känns lite som man sitter uppepå hojen och inte "i" med fötterna bakom arslet.Påfrestande för familjelyckan,men man vänjer sig :D .Kååålfajberkåpor,titanstakar,titan ventilbrickor(Engelskt ord?),
Lågfritionskolvringar och smidda kolvar sitter redan original + en massa annat godis som diverse magnesium och titanskruvar.140 på ettan vid 14,500 rpm = ej startsnabb från stillastående.
Håller på och bygger om min TLR för att komma i närheten av kulhetsfaktorn som man hade från denna RC30. Skickar med ett par bilder
 
Håller med BjörnB om at RC30:an är en av de snyggaste hojarna som tillverkats.
Träffade en kille med en RC30:a(i nyskick) ute vid Rosenhill, men han var inte intreserad av att sälja sin pärla.
Jag förstår honom :)

BjörnB, lycka till med sökandet och hoppas du också hittar en pärla.
 
Last edited:
TLRR skrev:
idol-lista ????? Har en del sköna kort på den, hojen är ju inget märkvärdigt idagens mått mätt men man åkte 8-or runt värstingarna då både på bana och gata,som sagt tidigare chassiet :yoparty Hade ett ständigt brett flin när man var ute o gasa.KUL minnen :)

Om inte jag har fel så besitts varvrekordet på ringen av en viss Dähne...på just en RC30
 
Att den har en del titan i sig visste jag, tex vevstakar, men att kåporna var i kolfiber var nytt för mig, måste varit mycket extremt på den tiden.

Den höga ettan gillar jag eftersom man får en skapligt tätstegad låda istället.
Lite racemässigt att starta med grundgas och slirande koppling. :tummenupp

Enda jag inte riktigt kan med är 18"-hjulet bak. Däremot 17" fram tror jag?

Vad tror ni är det ekonomiskt vansinne att ge 120 kkr för 650 milaren på mobile.de? Kan man räkna med att få tillbaka (de flesta) pengarna om man vårdar den väl med plussar på med 1000mil till på mätaren?
 
Har du pengarna och hojen är fin så tycker jag att du ska köpa. Värdeminskningen är inget problem om du är beredd att annonsera ut den internationellt igen sen.
 
Therudeboy, tack för tipset.

Hade sökt på "RC30" utan träff. Skulle skrivit "RC-30" för att hitta denna.

Söker egentligen en fin originalare som inte tävlats med men de växer inte på träd!
 
En kille på mitt sommarjobb hade haft en RC30 på 80-talet, och han blev alldeles till sig när jag visade mig vara lite intresserad! Gick knappt att få¨r tyst på honom. :) Verkade vara dåligt med hojintresset på elutveckling på Volvo PV annars. :rolleyes:

På Isle of Man-DVDn 2003 pratar dom om NC30, som verkar vara en 400. Stämmer det? Nån som har bilder?

EDIT: Här fanns det visst en bild: Klicka!

EDIT igen: Det var visst ingen NC30, utan en NC24 såg jag nu. Sorry! :rolleyes:
 
Last edited:
Inte värre att få tag på delar till den än till min...faktiskt lättare...den finaste 400:an som någonsin gjorts i mitt tycke! En sån skulle jag kunna tänka mig...fast den är en långsam dieseltraktor... :tungan
 
McFille skrev:
Inte värre att få tag på delar till den än till min...faktiskt lättare...den finaste 400:an som någonsin gjorts i mitt tycke! En sån skulle jag kunna tänka mig...fast den är en långsam dieseltraktor... :tungan

Ne, ok. Jag är nog lite bortskämd med Yamahas grejer till RD 350. Tror dom har de flesta delarna i Sverige för det brukar inte ta lång tid att få det man har beställt. Hade mycket väl kunnat tänka mig en sån NC30. Ungefär lika mycket effekt som min, men man skulle sakna 2T-knuffen! :)
 
McFille skrev:
Inte värre att få tag på delar till den än till min...faktiskt lättare...den finaste 400:an som någonsin gjorts i mitt tycke! En sån skulle jag kunna tänka mig...fast den är en långsam dieseltraktor... :tungan

Får nästan hålla med dig där.... klart finaste 400an.

Dock e inte min klar än - sen ligger den inte långt ifrån ;)
 
I mitt desperata sökande efter RC30 hittade jag 2st NR 750 till salu!

Pris 40.000 Euro, trodde faktiskt de var dyrare än så.
Kul att få ett motorhaveri och lämna in till den lokale mc-handlaren för "borrning"
 
Back
Top