Var hittar jag ett passande slip-on

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Jag har ett 4-1 system enligt bilden. Jag behöver ett nytt eller gammalt slip-on för att kunna besikta, för det jag har tror jag inte går igenom, om de startar hojjen, och det gör de väl? Jag vill dessutom kunna sätta på ett tystare emellanåt, när hustrun ska åka med.

Det sitter på GSX 750 F 1994, systemet är från 1991 om det har betydelse. Det kanske hör till en GSXR egentligen eftersom jag fick kapa bort lite kåpplast på undersidan, för att få på kåpan.

Helst ska det andas lika bra...

Var kan man hitta ett sånt, var kan man börja leta?
 
Last edited:
Om systemet ser ut som på bilden, hur har du tänkt att fästa din nya ljuddämpare?

V&H ser ju ut att ha mellanrör och ljuddämpare som en del, ivf inte något man ska ta isär utan att lossa popnitar. Då får du antingen hitta slipon med matchande mellanrör (alternativt tillverka mellanröret) eller kapa av mellanröret och ordna fästanorning för vanliga ljuddämpare.

Dock föreslår jag ett tredje alternativ, att låta systemet vara som det är och sätta på en förlängning på befintlig ljuddämpare. Du kommer få tillverka förlängningen själv (tex en burk med stoppning och perforerat rör igenom som du fäster med två st skruvar från vardera håll i slutet på ljuddämparen) för jag tror inte det finns att köpa färdigt.
 
Ja, det ser ut som på bilden. Jag tänkte att man kunde hitta ett som passade direkt, men det kanske är en önskedröm, eller ett med ett passande mellanrör som du säger.
 
Smidigaste lösningen om det bara är för bes så åk till ica och köp ett par runda stålull bollar som man rengör spisplattor med . Tryck in dessa och lägg ett stålband över utblåset och sedan en slangklämma .
Funkar kanon och de skiter i om du tar bort den direkt. Bara ljudet är ok!
:tummenupp
 
Ja, det ser ut som på bilden. Jag tänkte att man kunde hitta ett som passade direkt, men det kanske är en önskedröm, eller ett med ett passande mellanrör som du säger.
Men när du ska byta mellan åkningarna måste du av med underkåpa för att komma åt rörklämman som fäster mellanröret, sedan lossa i fästet för slipon, montera dit nya ljuddämparen. Inte bara otympligt och smutsigt att meka där utan en ny ljuddämpare kostar säkert från tusen kr och uppåt.

Förutsatt att du lyckas tillverka en förlängning själv (med hjälp från SH är allt möjligt) så kommer du undan betydligt billigare och kan säkert ha den i ryggsäcken om du snabbt och enkelt vill byta.

Jag kan tänka mig att du kan utgå från en termos i rostfritt, kapar av ena ändan så du får ut den inre väggen, gör massa hål i den inre delen, gör tillräckligt stort hål i varsinn ände av termosen, linda innerdelen med avgasbandage och in med den i termosen igen, sedan får du klura på hur du enklast vill fästa burken. Absolut enklast är att borra två diskreta hål i slutet på ljuddämparen och två hål i termosen (ett hål rakt igenom alltså). Sedan ta en lång gängad skruv som vid montering träs igenom alla hål och fäst med en vingmutter på undersidan.
 
Termoslösning låter ju bra, men jag vill ha en lösning som är lite mer permanent tror jag. Slutröret sitter fast med två fjädrar och en bult så jag byter det på 5 minuter, om jag skulle hitta en liknande men tystare burk. Jag har fått rekommendationen att skruva ut innehållet och trä en colaburk över mittenhålet på insatsen, så man tvingar ut avgaserna i ullen, men det är ju mer bök än att byta hela paketet.

Finns det nån avgasrörsspecialist, fnulare som ni känner till som löser det mesta?
 
Termoslösning låter ju bra, men jag vill ha en lösning som är lite mer permanent tror jag. Slutröret sitter fast med två fjädrar och en bult så jag byter det på 5 minuter, om jag skulle hitta en liknande men tystare burk. Jag har fått rekommendationen att skruva ut innehållet och trä en colaburk över mittenhålet på insatsen, så man tvingar ut avgaserna i ullen, men det är ju mer bök än att byta hela paketet.

Finns det nån avgasrörsspecialist, fnulare som ni känner till som löser det mesta?
Permanent lösning på ett tillfälligt problem?

Trodde ett krav var att göra minsta möjliga påverkan på flödet i systemet. Om det inte stämmer så är ju den absolut enklaste lösningen att göra som Couglin tipsade om.
Stalboll_1.jpg
 
Tack för era kreativa lösningar, det går ju att åka till besiktningen såklart med dessa. Men om jag nu ska ta några semesterdagar med frugan så skulle det vara trevligare att ha en tystare normaldämpare på.

Det måste ju finnas nån pipa som kan passa på min hoj, kanske med några mindre justeringar.

Om jag inte hittar nåt till besiktningsdags, så blir det stålullsvarianten.

Jag letar vidare...
 
Har du någon insats i dämparen eller är det bara ett perforerat rör?

Det ser ut som ett V&H SuperSport system och det gick att köpa en extra-tyst insats till dom rören som funkar, dämpar ljudet ganska bra under en 5-6000 varv. Över 5000 vrålar det som ett gammalt 4-1 ska göra. :)

Har kört med ett V&H SS med extra insatsen på min Kawa sen början på 90-talet och aldrig fått problem med polis eller besiktning, tycker inte det är någon skillnad om man plockar ur insatsen förutom ljudet på lägre varv.

Du kan kolla med MotoSpeed om det går att få tag på en insats om du inte har någon idag, det kanske räcker för att få ner ljud-nivån.
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top