Var hittar jag billigast 160/60-17?

Ingen däckhandlare monterar hellre ett däck du köpt på internet än ett du köpt där du vill få det monterat. Därför kommer det att kosta mer pengar för monteringen. Däckhandlare måste oxå överleva. Det funkar inte att komma med lite fikabröd och förvänta sig att nån ska vara schysst..

Råkat ut för motsatsen att gummikillen vill att man ska köpa och hämta däcken från nätet själv för då kan de köra allt svart utan att riskera att skatteverket börjar kolla antal bestälda däck vs antal monteringskvitton.

Orkar inte räkna alla ggr som det handlats däck online och summan efter monteringen bara skilljer några hundringar. En summa som man gärna hade betalt extra för ett färskt däck då det visade sig vara ett 5 år gammalt däck med oviss förvaring som damp ner.

Är däcken alltid färskare hos handlaren än på nätet :confused:

Lite OT så här men ändå i ämnet..för en tid sedan frågade jag min chef på gummi labbet om hur man på bästa sätt ska lagra ett däck coh hur länge det kan lagras,,i princip hur länge som helst sa han,,om man lagrar det hängandes med en viss rotation för att förhindra deformering och kolsvart,+4 och med en jättehög luftfuktighet(nästan vatten)
Eftersom däck innehåller till 50% naturgummi och 10%syntetgummi och 30% kimrök/silicat+lite övriga kemi och vulkmedel.
Gummit och kimrök/silicat är "döda"produkter som inte förändras i sig själva utan yttre på verkan.
Han rek mej att inte ta in däcken i vinter utan låt dom ligga ute i garaget med en filt eller liknande på - grader inga problem

Problemet är att motorcykeldäck INTE!! har ngt "antifreeze" i gummiblandningen vilket gör att dom INTE!! mår bra av minusgrader, bildäck har dock detta och överlever till skillnad mot just motorcykeldäck som blir "torra" mm!!:krama

Kan du berätta vad som händer med ett MC-däck utan antifreeze som ligger stilla på en vind i minusgrader?

Det är så man förundras över hur patetisk denna tråd
faktiskt är när man läser trådskaparens inlägg -GRATTIS!! :tummenupp:tummenupp:tummenupp

Ibland så saknar jag minusknappen här på sporthoj när man ser hur patetiska vissa handlare är.

Dig vill man ju inte handla av ens om du säljer till halva priset kompis!

...ett stycke koben för att sedan besöka närmaste välsorterad däckhandlare nattetid!!:rolleyes:
Ds!

bara för att du gillar att skaka galler så betyder det ju inte att alla andra här på sporthoj saknar moral.

Last edited:
Problemet är att motorcykeldäck INTE!! har ngt "antifreeze" i gummiblandningen vilket gör att dom INTE!! mår bra av minusgrader, bildäck har dock detta och överlever till skillnad mot just motorcykeldäck som blir "torra" mm!!:krama
Vad är antfreeze i ett däck?????vet du vad som skiljer ett bildäck från ett mc däck??

jojo men jag har aldrig hört talas om nåt som ska vara"antifreeze" i gummi men jag kan kolla på jobbet på måndag om det finns nåt,,kan till och med kolla med labbet

Tror tyvärr att du har fel i det du skriver ang att kräsen blir utan då just kräsen (om man nu kallar överlevnad för detta:va) kommer att överleva dessa som "ger" bort arbetet - tyvärr en ganska enkel ekvation som man tilllämpar i alla former av arbeten, dock ej här på SH när det kommer till att jaga gratis varor/tjänster!!:krama

En däckhandlare som inte har något att göra mitt på dagen i januari alt juni byter hellre ett däck åt någon på fem minuter för en hundring i fickan än står och nekar samme person och står kvar och sparkar på sin däckhög utan att ha tjänat en krona.

Du vekar btw helt otrolig i din argumentation. Jag drar.

Har redan börjat då jag har en massa tillverkare tillhands,,kan ju också vara så att det skiljer mellan tillverkare då han jobba på Pirelli innan han kom till oss(därför jag fråga honom,,man ska nyttja sin kontakter)

Nåt rent frostskydds medel finns inte till gummi tillverkning a la glykol..
vad vi tror det kan bero på är att man använder olja som är dålig tålighet av minus grader,den blir kristalliserad..
Det som är lite underligt att Dunlop säljer ett däck som inte tål minus det förutsätter att alla mc ägare använder varmgarage..

jag har pdf fil om dom troligaste oljorna..att tillverka gummit till däck är inte raket forskning utan det är uppbyggnaden av däcket och olika blandningar som är kruxet..

utyre mc däck

Ytyre.se har någon köpt mc däck i deras e-shop.Såg annonsen här till höger på sporthoj.com är dom seriösa??? någon som vet.

Varför alltid leta det billigaste. Är inte däck en sån produkt som borde kosta lite med tanke på säkerhet mm. det är ju trots allt skillnad .på däck o däck!

Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär