Var hittar jag billigast 160/60-17?

Jag formligen kräks över detta fenomen här på SH när det kommer till däck, tillbehör mm - vore kul om alla gnällspikar (läs: gratisfolket) resonerade på samma sätt när det gäller deras egna arbete och produkter som dem tillhandahåller vilket DOM GARANTERAT INTE GÖR!!:arsele

Ska man alltså betala mer än vad man behöver bara för att bevisa för någon att man inte är snål? what?:confused:

Superviktigt att en firma sköter sig, helt klart!!:tummenupp

Men att jaga ören samt ngn krona för att köpa ett däck känns i allra högsta grad patetiskt - hade det handlat om 500kr eller mer hade det vart en annan 5'a!!:krama

Varför just en gräns på 500kr? I mitt fall rör det sig om styvt 200kr vilket motsvarar 25% skillnad mellan utyre och dackonline. Är det så att dina priser ligger 500kr över nätpriserna? Det hade i så fall varit patetiskt!

Varför just en gräns på 500kr? I mitt fall rör det sig om styvt 200kr vilket motsvarar 25% skillnad mellan utyre och dackonline. Är det så att dina priser ligger 500kr över nätpriserna? Det hade i så fall varit patetiskt!

Men de är väl bara o beställa ifrån u tyre o spara dina 25 procent.

:D

Det är tyvärr inte så enkelt här på SH:krama, först måste man gnälla satan över precis ingenting för att sen få så många sympatier över ngt som var självklart redan från början och först då beställa det däck som hellst skulle vart gratis inkl montering!!:rolleyes:

Vem är det som gnäller i den här tråden egentligen? :va

Jösses, tipsa om ett billigt däckställe istället för att lipa som en barnunge.

Last edited:
Ingen som har svarat på trådskaparens fråga ännu! Bara en massa patetiskt dravel i inläggen

Lite märkligt???han frågar om nån har erfarenhet om en firma,,inge konstigt alls många frågar om någon handlat här eller där,,,då sker nåt kul,,in kommer diverse folk med en viss däckhandlare i spetsen och börjar spy galla över att han vill va ekonomisk utan att för den skull bli blåst....enklast hade väl vart o bara svara på frågan.

Köp av utyre..det hade jag gjort.

Bara för att det gnälls från en annan handlare så ska jag kolla sidan.

Lånar tråden lite!

Behöver själv köpa ett nytt bakdäck.

Om man beställer ett däck från någon internetsida vad kostar det ungefär att åka till verkstad och få det monterat? Har inga sådana verktyg själv eller kunskap för den delen.

Eller ska man köpa däck direkt på verkstad? Kanske man kan få det monterat billigare då?

Lånar tråden lite!

Om man beställer ett däck från någon internetsida vad kostar det ungefär att åka till verkstad och få det monterat? Har inga sådana verktyg själv eller kunskap för den delen.

Eller ska man köpa däck direkt på verkstad? Kanske man kan få det monterat billigare då?

köper du från dackonline kan dom skicka däcket direkt till en av dom utsedd monterare i din trakt.
annars brukar priserna för att få ett däck krängt kunna variera från 75 pix och uppåt (däntaget från hojen då).
En del krängare tar mer för bara krängning om du inte köper däcket där, men det verkar rätt ovanligt nu för tiden.

köper du från dackonline kan dom skicka däcket direkt till en av dom utsedd monterare i din trakt.
annars brukar priserna för att få ett däck krängt kunna variera från 75 pix och uppåt (däntaget från hojen då).
En del krängare tar mer för bara krängning om du inte köper däcket där, men det verkar rätt ovanligt nu för tiden.

Tack för svar! Däcket i fråga är ett 160/60 r17. Kollade på däckonline och hittade ett hyfsat billigt däck för 950kr, men att dom sen skulle ha 250kr för att montera 1 däck lät lite häftigt.

Ska ändå byta hoj till nästa år så vill bara komma billigt undan. Om man köper riktigt billiga däck på u-tyre som trådskaparen nämner, hittade nämligen fram+bak för 1100kr :O, kan man ändå åka och montera dom få däckonline for 250kr/st ?

EDIT: Kan man mixa däck eller ska de helst vara samma modell?
Vad innebär de olika beteckningarna på däcken, mitt däck ska vara "R" men de flesta är "ZR"?

Lånar tråden lite!

Ingen däckhandlare monterar hellre ett däck du köpt på internet än ett du köpt där du vill få det monterat. Därför kommer det att kosta mer pengar för monteringen. Däckhandlare måste oxå överleva. Det funkar inte att komma med lite fikabröd och förvänta sig att nån ska vara schysst. Orkar inte räkna alla ggr som det handlats däck online och summan efter monteringen bara skilljer några hundringar. En summa som man gärna hade betalt extra för ett färskt däck då det visade sig vara ett 5 år gammalt däck med oviss förvaring som damp ner.

Ingen däckhandlare monterar hellre ett däck du köpt på internet än ett du köpt där du vill få det monterat. Därför kommer det att kosta mer pengar för monteringen. Däckhandlare måste oxå överleva. Det funkar inte att komma med lite fikabröd och förvänta sig att nån ska vara schysst. Orkar inte räkna alla ggr som det handlats däck online och summan efter monteringen bara skilljer några hundringar. En summa som man gärna hade betalt extra för ett färskt däck då det visade sig vara ett 5 år gammalt däck med oviss förvaring som damp ner.

Det finns fortfarande en hel drös med företag som byter ditt däck gör en skitsumma oavsett vart du köpt gummit. Kräsen blir utan.

Jo jag kan förstås tänka mig det! Man får väl höra runt lite i närheten (skåne) och se vad dom tar för mc-däck montering.
Däremot att få gamla däck vore ju absolut ingen höjdare!

Ingen som har svar på mina andra frågor?

1. Kan man mixa däck eller ska de helst vara samma modell?
2. Vad innebär de olika beteckningarna på däcken, mitt däck ska vara "R" men de flesta är "ZR"?

1) Ja du kan "mixa" dina däck, så länge som du har ett bättre däck fram vid regnkörning då bakdäcket annars lätt skuffar undan framdäcket, i torrt inga problem vid vanlig körning!!:tummenupp

2) Hastighetsbetäckningar!!:tummenupp

Tack för svaret!

Ledsen att din lokala handlare inte jobbar gratis åt dig,
jag menar, för han har ju själv allt gratis i form av personal,
lokaler, maskiner, material mm mm!!:rolleyes:

:krama

Jag påstår inte på något sätt att jag vill ha däcken monterade gratis. Men givetvis frågar man runt så man hittar ett bra erbjudande. Det är inget konstigt med det i min mening. Klart värt att spendera några minuter letandes och spara några hundra kronor!

Sen vill jag särskilt komma undan billigt eftersom jag ska sälja hojen till nästa år och varje krona extra jag spenderar går tyvärr i sjön.

Nyheter
Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer