Var hitta stor gjutgärns stekplatta till grillen?

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Va hos en polare idag och stekte pannkakor på grillen :yoparty Och efterssom jag älskar att laga mat utomhus måste jag nu ha tag på en likadan stekplatta :)

Någon som vet var man kan hitta en plan stekbar gjurtgärnsskiva, rund ca 54cm i diameter och 4 - 5 mm tjock? Helst i stockholm då jag antar att frakten kan bli lite dyr :gnissla

Hade du inte behövt en så stor så hade en vanlig stekpanna i gjutjärn funkat (om du hade kunnat "offra" den till grillen). Det brukar funka till kolbullar iaf. Och om det skulle varit pannkakor du skulle steka utan t.ex. kött så hade jag rekommenderat en Muurikka.

Annars så kan jag rekommendera att göra våfflor på grillen. Det enda man behöver till det är ett våffeljärn av gjutjärn avsett för att användas på en vedspis. Brukar kunna finnas på loppmarknader och auktioner. :tummenupp

Skillnaden på morsans recept för våfflor som ska göras på grillen jämfört med de som ska göras inne i el-järnet är att i receptet för ute-våfflorna så är det inga ägg och lite mera mjölk i förhållande till mjölet.

Hade du inte behövt en så stor så hade en vanlig stekpanna i gjutjärn funkat (om du hade kunnat "offra" den till grillen). Det brukar funka till kolbullar iaf. Och om det skulle varit pannkakor du skulle steka utan t.ex. kött så hade jag rekommenderat en Muurikka.

Annars så kan jag rekommendera att göra våfflor på grillen. Det enda man behöver till det är ett våffeljärn av gjutjärn avsett för att användas på en vedspis. Brukar kunna finnas på loppmarknader och auktioner. :tummenupp

Skillnaden på morsans recept för våfflor som ska göras på grillen jämfört med de som ska göras inne i el-järnet är att i receptet för ute-våfflorna så är det inga ägg och lite mera mjölk i förhållande till mjölet.

Jo jag övervägde en stekpanna men det är inte samma sak.. :gnissla Det va så grymt med ett stort stekbord :yoparty

Ang våfflorna.. mitt recept brukar man blanda med vatten och hälla i smält fett :gnissla Men förstår idén blir nog grymt gott!

Det är en Muurikka du ska ha.
Googla på "muurikka" och/eller "stekhäll" så hittar du massor av olika utföranden, prisklasser och inköpsställen.

:bow Tack till både duckie och Esquire Vart en Muurikka 48cm stekplatta kosta 465.- :tummenupp

Ska inte bara göra pannkanor.. va dock dom som fångade mitt intresse!! Och nä dom blir väldigt jämna i tjocklek men inte så perfekt runda :grillmästare :D

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back