Var hitta inert mineralolja?

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Är på jakt efter en kemiskt ren olja som är helt inert.
Den skall vara optiskt klar och inte reagera med/lösa upp någon typ av plaster. Självklart får den heller inte vara elektriskt ledande.
Var hittar man detta?
Finns det något användbart på biltema?

Det tänkta användningsområdet är kylmedium till en LED-lampa med hög effekt. Lampan kommer vara helt oljedränkt med en kylfläns på baksidan för bättre värmeavledning till oljan, som i sin tur leder värmen till omgivande lamphus.

Måste det vara mineralolja? Jag hade leta reda på silikonolja som används som kylmedium i högspänningstransformatorer, den är helt klar. Vet inte var man kan köpa det som privatperson tyvärr, men det ökar ju upp möjligheterna för dig.

Måste det vara mineralolja? Jag hade leta reda på silikonolja som används som kylmedium i högspänningstransformatorer, den är helt klar. Vet inte var man kan köpa det som privatperson tyvärr, men det ökar ju upp möjligheterna för dig.
Typ DOT 5?
Eller den kanske är färgad?
Som gammal datornörd (har sett det användas i samband med överklockning av processorer) tänkte jag spontant på Fluorinert: http://en.wikipedia.org/wiki/Fluorinert

Inte en mineralolja, men tror det motsvarar dina krav annars. Thermal verkar ju vara inne på något liknande.
Det skulle kunna funka, men jag tror den är svår att få tag på och dyr.

Paraffin är ett samlingsnamn på olika oljor. Den kan vara flytande eller fast och bestå av estrar, stearinsyror eller alkaner. Graden av inerthet kan nog diskuteras. Jag skulle nog gå på silikonolja i första hand.

Kan nog vara bra att ha lite koll på brytningsindex också.

Vad är det för LED som kräver så pass mycket kylning?

/Nyfiken

Kan nog vara bra att ha lite koll på brytningsindex också.
Mjo. Blir det för stor spridning får jag tänka om eller sätta lins framför.
Vad är det för LED som kräver så pass mycket kylning?

/Nyfiken
10W avsedd för 12 V.
Kommer köras på 4*LiPo=~16 V alternativt 32 V.
Blir det ändå för klent hade jag tänkt testa 20W.
Det blir en dyklampa.

Måste det vara kylmedium framför dioden? Räcker det inte om den kyls bakifrån? Min cykellampa har tex bara kylflänsar på baksidan. Jag hittar inte effekten just nu, men 900 lumen ger den iaf med en SSC P7 LED och 8,4V. Eftersom batteriet är på 4,4Ah och den lyser 2,5-3h på maxeffekt så borde effekten vara nånstans mellan ~12 och ~14W ungefär, om jag inte räknar helt snett iofs :rolleyes:

Eftersom du kommer att ha den i vatten borde ju kylningen inte vara något större problem?

Vi dykare avgör vår manlighet genom att avgöra vems ljusbild som bländar mest.

Och kylning blir problem även under vatten. Dessutom är det bra om lampan inte smäller direkt ovan vattnet.

matolja/frityrolja? (även om silikonolja känns som det hitils bästa förslaget)

Måste det vara kylmedium framför dioden? Räcker det inte om den kyls bakifrån? Min cykellampa har tex bara kylflänsar på baksidan. Jag hittar inte effekten just nu, men 900 lumen ger den iaf med en SSC P7 LED och 8,4V. Eftersom batteriet är på 4,4Ah och den lyser 2,5-3h på maxeffekt så borde effekten vara nånstans mellan ~12 och ~14W ungefär, om jag inte räknar helt snett iofs :rolleyes:

Eftersom du kommer att ha den i vatten borde ju kylningen inte vara något större problem?
Det ska inte va nån kylfläns framför, bara bakom.
Vi dykare avgör vår manlighet genom att avgöra vems ljusbild som bländar mest.

Och kylning blir problem även under vatten. Dessutom är det bra om lampan inte smäller direkt ovan vattnet.
Framförallt tycks manligheten bland dykare främst avgöras av hur mycket ens prylar kostar.
Har aldrig stött på någon så prylfixerad hobby tidigare, och alla använder säkerhetsargument typ:
"Eftersom du inte la 10 000 kr på din lampa så är du en OSÄKER dykare som borde hålla sej på land!"
matolja/frityrolja? (även om silikonolja känns som det hitils bästa förslaget)
Kemiskt reaktiv. Härsknar. Färgad.

Lägg gärna upp lite mer info om lampan.

Dyker endel själv, men har stannat av lite pga av ekonomiska själ.
Lite jobbigt att hålla på fullt ut med 2 snordyra hobbys :död

Jag gillar att ha koll på nördiga hobbys. Vad mer kastar en dykare pengar på?

Mjo. Blir det för stor spridning får jag tänka om eller sätta lins framför.10W avsedd för 12 V.
Kommer köras på 4*LiPo=~16 V alternativt 32 V.
Blir det ändå för klent hade jag tänkt testa 20W.
Det blir en dyklampa.

20W, kylning ? Jag har en kompis som dök väldigt mycket förut och han byggde en lampa med halogen 120W. Den gick att tända på land också, en kortare stund. Fanns inga kylflänsar eller olja i den.

20W, kylning ? Jag har en kompis som dök väldigt mycket förut och han byggde en lampa med halogen 120W. Den gick att tända på land också, en kortare stund. Fanns inga kylflänsar eller olja i den.

Fast det är skillnad på Halogen och LED.
Det finns gott om Halogen på över 100W som inte har några problem med kylningen då halogen faktiskt ska bli mycket varm för att fungera bra.
En LED som TS tänkte bygga med går åt helvete om den blir varm.
Redan när man kommer upp på några enstaka watt blir det problem. 10W är definitivt tillräckligt för att blåsa en LED pga överhettning redan efter väldigt kort tid om den inte får tillräcklig kylning.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park