Var hitta en lämplig låsringstång?

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Jag är i färd med att byta ett drevpar i lådan, men har svårigheter med en låsring som sitter trångt till. Den sitter mellan två drev, och gången är att denna låsring skall öppnas och skjutas ner till drev "4", varpå dom yttersta två dreven kan skjutas in så att låsringen utanför det yttersta drevet kan tas bort. Därefter kan dreven dras ur. Dom vinklade låsringstängerna jag har är inte tillräckligt grunda för att kunna frigöra låsringen "3" på bilden. Det är helt enkelt för trångt mellan dreven. Suzuki rekommenderar att låsringarna i lådan byts och jag kan förstå det. Donatorlådans låsring fick jag förstöra innan jag kom vidare.

Så min fråga är: finns det någon här på SH som har tips på tillräckligt grund vinklad låsringstång?

Skärmbild 2022-03-21 151555.jpg20220321_142502.jpg
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Ibland kan två små skruvmejslar vara räddarna i nöden.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ibland kan två små skruvmejslar vara räddarna i nöden.
+1. Satt nyligen med ett liknande jobb och då var det två små plattmejslar som gjorde jobbet. Hade fixat det med mina minitänger från Biltema men de var på annan plats just då.

 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Hade köpt flera modeller från BT, men ingen passade. Man brukar säga att nöden är uppfinningarnas moder, så även här.

Aven rak modell kunde jag med hjälp av en gasbrännare bocka käften som jag ville ha den. Sen var det faktiskt inga som helst problem att ta ut dem låsringen :) (är det ingen mer än mig som kallar dem segersäkringar?)

Bilden visar hur min modifierade tång ser ut mot en normal

20220322_151231.jpg
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Visste inte att segersäkring var ett varumärke. Men om det är så gör jag lika med en massa andra saker också.

Masonit
Frigolit
Plexiglas

Är några jag kommer på rakt upp och ner (även tops som skrivits ovan) men är förmodligen fler.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Ha ha, jag är väl själv delaktig i att tråden handlat mer om benämningen av låsringar. Men när allt kommer omkring är det endast två personer som svarat på ämnesfrågan. Verkar inte vara många på SH som mekat med en växellåda till Suzuki :LOL:
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top