Var hitta en 50cc stötstångsmotor?

Ring Albert på 2 hjul service i Alingsås, han har ett par Honda motorer på 50cc med stötstänger, hälsa från Dante
Ps. Jag söker en QA50 om någon har..
 
btw. Om någon känner sig sugen på att jaga sponsorer till projektet så får denne person 10%. Givetvis gör vi i så fall en mer detaljerad plan över vad som behövs samt vilka målsättningarna är. Världsrekord bör det i alla fall bli om bara hojen tar sig över mållinjen.

Själv känner jag mig inte lockad av att jaga sponsorer så grundplanen är att hålla en rimlig budget.
 
Honda50.jpg:) Nu har jag hittat rätt objekt... tror jag... Den anländer imorgon.
Blir en genomgång av motorn och sedan får den rulla som vanlig moped under sommaren.

Bore x stroke: 42 x 35.6mm (1.65x1.40")
Compression ratio: 8.5:1
Cylinders: 1 (49.322 cc, combustion chamber 6.6 cc), cast iron cylinderhead
Valves: 2 overheadvalves, with push rods
Average piston speed: 6.764 m/s
Rating: 1.8 HP(1.3kW) at 5700 rpm
Gearbox: automatic centrifugal gearbox

Det blir 2.2Nm eller 5.8 bar BMEP, så det finns lite att jobba med. Och dom gör väl en 40-45km/h standard.

En snabb kalkyl säger att med överoptimistiska 100% fyllnadsgrad(vid atmosfärstryck) så skulle motorn vid 5700 rpm pumpa 0.14 m3/min luft, även om jag lyckas dubbla varvtalet till 11400rpm utan att nåt brister så pumpar den bara 0.28m3/min. Minsta turbon RHB3 saknar spec för luftflöden under 0.5 m3/min... Plus att alla "vet" att det är omöjligt med turbo på encylindriga motorer. Mission impossible?
Jag har några ess i skjortärmen men dom håller jag för mig själv fram till hösten.

Eller om man vänder på problemet så är rekordet ca 100km/h med stötstänger och 50cc, för att slå det så behöver jag väl en så där 10hk skulle jag gissa med tanke på tophastigheten för en gammal 125a. I en streamliner räcker det nog med 5-6hk för att slå 100km/h skulle jag gissa.

8.5:1 i kompression är väl knappt så att man behöver kompsänka för de laddtryck som kan bli aktuella ens i bästa fall.
 
Last edited:
Så kom moppen nyss, och den är finare än vad jag hoppades få för 2800kr.

Om det finns någon ingenjörsstudent med lämplig inriktning som läser tråden så har jag examensarbete att erbjuda. Ingen lön erbjuds, men dock sannolikt ett världsrekord samt ett roligare examensarbete än de flesta andra som går att finna.

Ventilmekanismen måste modifieras för att tåla högre varvtal. Vilket förslagsvis är ett FEM-jobb
Insug, avgasrör mm ska optimeras i GTPower
En streamliner ska konstrueras, i lämpligt aerodynamiskt simuleringsprogram.

Att ha lärt sig GTpower är sedan en bra merit för den ingenjör som vill jobba med motorer. Har varit handledare åt tre examensarbetare tidigare så jag anser mig veta vad som krävs. Och här finns jobb för en till tre studenter beroende på hur väl all optimering ska göras.
 
Fan va skönt det är med folk som har galna idéer!

Kan tänka mig sponsra med några krokiga titanventiler som kan bli lätta fina små stötstänger...:tummenupp

Denna dansk verkar ha bra koll på doos and donts vad gäller överladdade 50cc-motorer, (dock ej stötstänger, han varvar ju till 13500 vilket ger 8-10 häst...)
Tydligen ska en setalis-kompressor från en 125cc peugot Jetforce scooter vara bäst lämpad.

http://thekneeslider.com/archives/2009/01/13/supercharged-honda-50-racing/

elsberghonda2.jpg
 
Kan tänka mig sponsra med några krokiga titanventiler som kan bli lätta fina små stötstänger...:tummenupp

Kan vara intressant fast krokiga stötstänger blir nog snabbt ännu krokigare... sen var jag inne på kolfiber men har inte räknat på om kolfiber skulle hålla.
Sen står små titanventiler också på önskelistan, vet inte hur stora ännu men det handlar väl om i storleksordningen 20mm. Kanske från nån crf50 eller nåt.

Det var nån som länkade till den där killens hemsida tidigare, men nu kollade jag lite på den igen. Ser bla att dom laddar 5-12 psi, = 0.3-0.83 bar. Kan ju vara bra att veta... En kompressor skulle varit betydligt enklare men den stjäl också mer effekt från motorn än en turbo som främst tar sin energi från värmen i avgaserna.
 
Har inget att bidra med i tråden längre men jag följer med spänning!

Vore kul att hjälpa till på ett sånt här projekt men jag har dessvärre ingen relevant kompetens.
 
Stötstänger gör du i tunnväggiga stålrör med ipressade ändar av härdat stål :tummenupp
Lätt och starkt :yoparty
 
Stötstänger gör du i tunnväggiga stålrör med ipressade ändar av härdat stål :tummenupp
Lätt och starkt :yoparty

:tummenupp Min designplan var likadan men med kolfiberör och limmade ändar i härdat stål, om det håller... Plan B var alu, och plan C är stålrör. Fast nu när tvingar mig fundera så kan det ju rent av bli lättare med tunnväggigt stålrör än med alu och tjockare väggar. Vipporna tror/hoppas jag man kan göra i alu, och sedan titanventiler och lämpliga fjädrar.
 
Roligt projekt :tummenupp Synd att jag redan gjort mitt exjobb för några år sedan.
 
Honda CUB 50 är världens vanligaste fordon med över 50 miljoner producerade så en motor borde inte vara några problem alls att hitta. Billigt borde det vara där till.

Tycker detta låter mycket intressant. Får inspekteras när det börjar ge sig.
 
Honda CUB 50 är världens vanligaste fordon med över 50 miljoner producerade så en motor borde inte vara några problem alls att hitta. Billigt borde det vara där till.

Tycker detta låter mycket intressant. Får inspekteras när det börjar ge sig.

Läst hela tråden? :7peta Jo, men grossisterna sålde ingen av CUB-versionerna i sverige. Dock hittade jag ju min Amigo(importerad från Belgien) nu och den har samma motor som cubben. Så det var bara att passa på och nypa den även om jag nog inte kommer röra den före hösten.
 
Säg inte det, vad har du för kompetens(er)? Det kommer ju bli ganska många områden inblandade här. Fast du bor ju lite ocentralt. :tungan

Jag kan allt. Problemet är att jag inte är riktigt bra på något relevant för det här projektet, mitt område är mer körning än hårdvara. Och så elhojar då...

Nåja, du kan ju hojta till om du behöver hjälp att kolla på/handla något i huvudstadstrakten.
 
Nåja, du kan ju hojta till om du behöver hjälp att kolla på/handla något i huvudstadstrakten.

Samma här.
Bara att hojta i tråden om du behöver något,
har du tur finns det i någon låda! :tummenupp

/e
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top