Jo, alltså det handlar ju om resonansfrekvenser egentligen. Alltså inte dämpning (även om sanden kanske till viss del kan dämpa, men det är mer eller mindre försumbart).
Genom att ha tyngder långt ut sänker man den frekvens som styret lättast svänger med och eftersom motorn ger en mängd olika frekvenser kommer styret (oftast) att svänga med den frekvensen.
På min gamla CB hade jag ett styre som gick att ändra vinklar på, så att yttersta rörbiten i princip bara är så lång som själva handtaget. Så när jag fyllde det med sand så kom det inte sand i mittsektionen, det blir ungefär samma som KetogaN:s clip-on styre (om han inte bytt på sin GSX-R…?). Att fylla HELA styret (om man har ett klassiskt styre) är givetvis inte att rekommendera om man inte vill undvika wheelisar…
Och visst säker man resonansfrekvensen ytterligare om man flyttar vikten utåt, men det ger en fingervisning om hur mycket som behövs att prova med blyhagel. Det handlar trots allt om att ändra resonansfrekvensen så att den kommer ner under dom starkaste frekvenserna motorn generar. För det skulle ju också kunna bli värre om man sänker resonansfrekvensen till en frekvens där motorn genererar mycket vibrationer, så det är nog alltid bra att testa…
Annars kan man ju alltid sätta på ett längre styre med klenare dimension, så sänker man också resonansfrekvensen…
Fast jag tror KetogaN skiter i vilket… bara det inte skakar, typ