Var handlar man Styrvikter.

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Pratade precis med Kjell på KK-racing, han hade inga till min GSXR750.

Någon som vet var jag kan handla "riktiga" och tunga styrvikter (nu pratar jag inte om stylingvikter i aluminium) som gör nytta.

/KetogaN

Touringbutiken :rodnar vet jag har haft. Kanske har dom fortfarande?

Edit. Kom på en grej. Har sett någon tidningsartikel om en mek. som fyllde styrhalvorna med blyhagen, ska tydligen funka finfint.

Lelles har tunga grejer, köpte ett par där förra året.

Edit: Njae, det var inte ett par unga jag köpte...

Last edited:
Lite vid sidan om ämnet: Att vikter minskar högkfrekventa vibbar i styret inser jag. Men finns det nåt annat skäl köra m vikter ?
(borde vara bättre m mindre vikt i hjul o gaffel.)
/u

Nä, det är endast vibrationerna jag vill åt.

Har "aluminium styling" modellen nu (eftersom jag tappade originalvikten på ena sidan) och vibrationerna är ganska tråkiga!

Därför letar jag efter ett par gedigna styrvikter som reducerar vibrationerna så mycket som möjligt..

/KetogaN

KetogaN skrev:
Nä, det är endast vibrationerna jag vill åt.

Har "aluminium styling" modellen nu (eftersom jag tappade originalvikten på ena sidan) och vibrationerna är ganska tråkiga!

Därför letar jag efter ett par gedigna styrvikter som reducerar vibrationerna så mycket som möjligt..

/KetogaN

De som sitter orginal på Bulldogen väger ungefär 28kilo... :rolleyes:

Du borde kunna köra inom Yamaha center och kolla om de vär tillräckligt tunga för dig. :)
Om inte annat kan jag leta upp mina så kan du prova dem (de är inte till salu) om de passar styret. Tyvärr måste man ha inbyggda grejor för att de ska gå att skruva fast. Men en händig kille kan fixa det om man vill. :)

PutteLiten skrev:
De som sitter orginal på Bulldogen väger ungefär 28kilo... :rolleyes:

Du borde kunna köra inom Yamaha center och kolla om de vär tillräckligt tunga för dig. :)
Om inte annat kan jag leta upp mina så kan du prova dem (de är inte till salu) om de passar styret. Tyvärr måste man ha inbyggda grejor för att de ska gå att skruva fast. Men en händig kille kan fixa det om man vill. :)

njae. det behöver du inte göra! men tack ändå.
Det finns juh att handla som passar min hoj, frågan är bara hur tunga man ska ha.. får väl väga den vänstra original vikten som jag har kvar.

/KetogaN

Jag provade att hälla i sand i styret på en gammal Honda CB som jag hade, men det gjorde absolut INGEN nytta!
Jag funderade på blyhagel men fick aldrig tummen ur, fast på den hojen borde man använda smält bly så man fick in riktigt mycke!

Men porva med blyhagel! Jag vet att det finns på välsorterade hobbybutiker som säljer RC-flygplan... Det är inte så dyrt och lätt att prova

triple skrev:
Jag provade att hälla i sand i styret på en gammal Honda CB som jag hade, men det gjorde absolut INGEN nytta!
Jag funderade på blyhagel men fick aldrig tummen ur, fast på den hojen borde man använda smält bly så man fick in riktigt mycke!

Men porva med blyhagel! Jag vet att det finns på välsorterade hobbybutiker som säljer RC-flygplan... Det är inte så dyrt och lätt att prova

Om jag känner KetogaN rätt så är blyhagel out of the question! :)

oscar skrev:
Om jag känner KetogaN rätt så är blyhagel out of the question! :)

Blyhagel låter juh fräckt, men skramlar det inte då ? plus att det är juh inte så snygg om man kör bana och dom skulle trilla ut på något sätt.. :skrämd

/KetogaN

KetogaN skrev:
Blyhagel låter juh fräckt, men skramlar det inte då ? plus att det är juh inte så snygg om man kör bana och dom skulle trilla ut på något sätt.. :skrämd

/KetogaN

En äkta prylbög kör inte med blyhagel! :fakta :D

KetogaN skrev:

/KetogaN

Jag har ju inte provat med hagel, men sanden packade jag hårt och det rörde sig inte så mycke, inte hörbart iaf
Blyhagel är ju rätt mjuka så det borde gå att packa dom hårt och då ligger dom still!

Jo, det är sant racing är det ju INTE :rolleyes:
Men det skulle kunna ge en uppfattning om hur det blir med olika tunga styrvikter... Måste du trycka in typ 1 kg bly för att få det att sluta skaka så måste du ju hitta en lika tung styrvikt liksom...

... men coolt... nej :öl

Förmodligen gör vikten/massan mest nytta i ändarna på styret. Åtminstone för att sänka resonansfrekvensen f styret. Gäller främst att flytta resonansen till en frekvens där motorn inte ger så mycket vibrationer. Om styret vibrerar för mkt även m vikter så kan man säkert dämpa den resonansen genom att fylla styret m blyhagel, men annars gör blyet bara hojen tyngre....
/u

Styrvikter

Har fått för mig att vibrerande styre är ungefär samma sak som en vibrerande pilbåge. Kollar man på bågskyttarna så flyttar dom ut sina motvikter en bra bit ut från bågen, typ 20 centimeter, då flyttar man ut tyngdpunken och amplituden på vibrationen från bågen, och då vibrerar det mindre där man håller i den. Å andra sidan så fyller man slalomskidor med skum och allt möjligt för att dom ska vibrera mindre, och där har man inte flyttat ut dämpningen nåt alls, så egentligen har jag ingen aaning om vad jag pratar om... :D
/T

Re: Styrvikter

tob skrev:
Har fått för mig att vibrerande styre är ungefär samma sak som en vibrerande pilbåge. Kollar man på bågskyttarna så flyttar dom ut sina motvikter en bra bit ut från bågen, typ 20 centimeter, då flyttar man ut tyngdpunken och amplituden på vibrationen från bågen, och då vibrerar det mindre där man håller i den. Å andra sidan så fyller man slalomskidor med skum och allt möjligt för att dom ska vibrera mindre, och där har man inte flyttat ut dämpningen nåt alls, så egentligen har jag ingen aaning om vad jag pratar om... :D
/T
Du är inne på rätt spår. Slalomskidor och MC-styre är ju helt olika saker. Hur skulle det gått för Stenmark om han hade fyllt sina skidor med bly? Men liknelsen med bågskytte är ju rimlig. Kanske inte HELT riktig, men betydligt relevantare.

triple skrev:

Nä... för att det ska funka måste man ha tyngden långt ut på änden. Det är där största vibrationerna finns (Hävarms-effekten, du vet)...

Jo, alltså det handlar ju om resonansfrekvenser egentligen. Alltså inte dämpning (även om sanden kanske till viss del kan dämpa, men det är mer eller mindre försumbart).
Genom att ha tyngder långt ut sänker man den frekvens som styret lättast svänger med och eftersom motorn ger en mängd olika frekvenser kommer styret (oftast) att svänga med den frekvensen.

På min gamla CB hade jag ett styre som gick att ändra vinklar på, så att yttersta rörbiten i princip bara är så lång som själva handtaget. Så när jag fyllde det med sand så kom det inte sand i mittsektionen, det blir ungefär samma som KetogaN:s clip-on styre (om han inte bytt på sin GSX-R…?). Att fylla HELA styret (om man har ett klassiskt styre) är givetvis inte att rekommendera om man inte vill undvika wheelisar…

Och visst säker man resonansfrekvensen ytterligare om man flyttar vikten utåt, men det ger en fingervisning om hur mycket som behövs att prova med blyhagel. Det handlar trots allt om att ändra resonansfrekvensen så att den kommer ner under dom starkaste frekvenserna motorn generar. För det skulle ju också kunna bli värre om man sänker resonansfrekvensen till en frekvens där motorn genererar mycket vibrationer, så det är nog alltid bra att testa…

Annars kan man ju alltid sätta på ett längre styre med klenare dimension, så sänker man också resonansfrekvensen…

Fast jag tror KetogaN skiter i vilket… bara det inte skakar, typ :fakta

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...