Var fylla olja i gaffel?

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Ja, vart ska man egentligen hälla i oljan i en vanlig hedlig teleskopgaffel?

har en marzocci (stavning? ) gaffel som ska renoveras men har inte den blekaste hur/ var man ska fylla på olja efteråt. Jag har alltså verkstadsmanualen till hojen och gaffeln, sprängskisser, isär/ ihop plockning men inte ett knyst om oljan :näsblod :arsele

Så ja, vart? I pluggarna längst upp på benen? Hälla i innan man stoppar ner benen? Underifrån? osv...

Ok för jag hittade att det stod att det ska vara 500ml/ ben, men man kanske inte kan gå på volymen då utan bara nivån?

Nivån är viktigare.

Har man bara öppnat bottenpluggen och låtit det rinna ut så kan man inte alls vara säker på att man verkligen fått ur all vätska. För att vara säker på att gaffelbenet verkligen är tomt så måste man ta isär allt. Är 20% av oljan kvar och man fyller på 500 ml ny vätska så kan man alltså helt plötsligt ha 600 ml i gaffelbenet.

Ok, för benen ska plockas isär helt. Nya packboxar och så ;)

Men då vet jag, då satsar jag på volymen eftersom jag inte har någon nivåmätare.

Jättemånga tack för hjälpen! :tummenupp

Förresten: Hur vet man annars vad som är rätt nivå egentligen?

Jag körde med ett stålmåttband då jag skulle ha X antal mm i gaffeln

De var väl något sådant jag funderade på att man får köra med om man inte har superverktyget från biltema :)

Gör rätt så blir det bra. Att gå på vilken volym som skall i gaffeln slår ofta fel då det ligger kvar mer än man tror på ytorna. Bästa sättet är att justera in rätt nivå med hjälp av ett enkelt verktyg du hittar på Biltema: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC...are-gaffelben/

Jo det verkar nog som att jag får gå på måttet ändå.

Men frågan är då, vad är rätt mått egentligen? Står som sagt inte ett piss om olja i min skitmanual, och det lär ju vara ett visst avstånd upp till kanten man ska ha? Är det något man räknar ut eller är det förutbestämt?

Hur påverkad olika oljemängder gaffeln egentligen förresten?

Gaffeln är till Honda CRM 125 R -91 om någon råkar ha något i bakhuvudet ;)

Missa nu inte o lufta gaffeln när du fyller på så blir det bra skall du se

Missa nu inte o lufta gaffeln när du fyller på så blir det bra skall du se

Och då kommer vi till den underbara följdfrågan, hur gör man de?

Har liksom inte den blekaste, trodde man slapp de på vanlig teleskopgaffel :näsblod

Och nivån, någon som vet hur man räknar ut den/ vet vad den ska vara?

Det är inte så att du läser under fel kapitel? Kolla kapitlet för service eller under tekniska data. Det vore mycket märkligt, för att inte säga otroligt om de utelämnat en så basic sak i en servicemanual.

Det är inte så att du läser under fel kapitel? Kolla kapitlet för service eller under tekniska data. Det vore mycket märkligt, för att inte säga otroligt om de utelämnat en så basic sak i en servicemanual.

Har lusläst manualen och jag kan verkligen inte hitta något :va

Ska läsa igenom skiten igen för säkerhetsskull....

Och då kommer vi till den underbara följdfrågan, hur gör man de?

Har liksom inte den blekaste, trodde man slapp de på vanlig teleskopgaffel :näsblod

Och nivån, någon som vet hur man räknar ut den/ vet vad den ska vara?

Tryck ihop gaffelbenet och fyll på så mycket olja så att du har marginal. Pumpa med gaffelbenet så att du får runt oljan överallt i gaffeln innan du toppar upp till rätt nivå och skruvar på locket.

Tryck ihop gaffelbenet och fyll på så mycket olja så att du har marginal. Pumpa med gaffelbenet så att du får runt oljan överallt i gaffeln innan du toppar upp till rätt nivå och skruvar på locket.

Aha okej! Då blir de kanske inte så lurigt ändå med luftningen i alla fall.

Men om jag fattat det hela rätt så är det inte så viktigt att få exakt rätt oljenivå, eller? Utan mest att det inte blir för mycket så att det inte ryms när man trycker ner gaffeln, eller alldeles för lite så att dämparen i sig får käka luft...

Ska ge mig på det här idag tänkte jag, om jag lyckas palla upp hojen på något bra sätt, skiter det sig så skiter det sig... Då köper jag en fräsch usd gaffel istället och skiter i de satans originalgafflarna :yoparty

Edit: Självklart jättemånga tackar till alla som hjälp till!! :Bugar

Hittade lite siffror i manualen nu i en liten tabell

Oil level R&L 155mm. Det är alltså måttet från oljan upp till kanten på benet?

Men frågan är då, vad är rätt mått egentligen? Står som sagt inte ett piss om olja i min skitmanual, och det lär ju vara ett visst avstånd upp till kanten man ska ha? Är det något man räknar ut eller är det förutbestämt?

Hur påverkad olika oljemängder gaffeln egentligen förresten?
Läser du i en användarhandbok/manual, eller i en verkstadshandbok?

Det är olika mellan olika gafflar/hojar, dvs du måste ha rätt mått till just din gaffel.

Storleken på luftspalten påverkar hur gaffeln reagerar, framför allt snabba rörelser, dvs dom som är viktigast för att få bra väghållning/grepp.

Men om jag fattat det hela rätt så är det inte så viktigt att få exakt rätt oljenivå, eller? Utan mest att det inte blir för mycket så att det inte ryms när man trycker ner gaffeln, eller alldeles för lite så att dämparen i sig får käka luft...
Jo, det är väldigt viktigt! Kanske inte på 0,1mm när, men det ska inte diffa mycket från det som är angivet! För liten spalt kan göra så att packboxarna ledsnar och du får en stum gaffel, för stor spalt ger en svampig gaffel.

Viktigt också att vet om man skall mäta med fjädern i eller ur!

Ah ja vet, men tror ni de stod i manualen? :brinnerup

Aja får försöka reda ut det, men vad jag förstår är det med fjädern i...

Edit: Ja nu är det klarrt, fick ganska bra resultat också! Packboxarna i båda benen bytta, snåla lite så jag bytte ingen annat men verkar som det blev riktigt bra ändå :tummenupp

Det jag stötte på var att jag verkligen inte fattade hur oljenivån skulle kunna bli 155 millimeter. När gaffeln var utsträckt var nivån en halv kilometer ner i avgrunden, och om det nu är meningen att man ska mäta med ihoptryckt gaffel kommer frågan hur fan man ska lyckas med det med fjäder i... MEN jag hittade i alla fall att det skulle vara 470cc olja i så jag gick på de, verkar som det blev perfekt. Torkat ur och gjort rent allt så det var inte så mycket gammal olja kvar i alla fall :tummenupp

I alla fall, tack så mycket för hjälpen från alla!

Last edited:
Du mäter med hoptryckt gaffel!
Du skall inte skruva ihop toppdelen/locket (med justerskruvar mm) med gaffelbenet innan du fyller/mäter!

Nåväl, det kommer inte att skada gaffeln om det bli lite fel, så om det känns helt galet när du kör kan du alltid plocka isär och mäta igen. Hoppas det funkar för dig nu. Posta igen om det blir problem så löser vi det.:tummenupp

Aha ;)

Men om man då ska mäta med fjädern i, ska den bara ligga löst i då?

Aja, gaffeln känns i alla fall jävligt bra nu till skillnad från tidigare, och läckaget är som bortblåst på båda sidorna :tummenupp

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti