Var fanns flaggvakten....

Status
Ej öppen för fler svar.

Fröken

Radical Riders
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Glömt
Hoj
R-hoj
Läste för ett tag sedan i en tråd om att depåchefen på Knutstorp hade varit borta från sin postering under pågående körning. Detta är inte bra. Men vad som är bra är att Ni i Sydskanes Emse tog del av denna information och har gjort något åt det.
Igår på Knutstorp uppfattade jag det som att våra egna depåchefer skötte sig mycket bra. :tummenupp



MEN.......



Vad gjorde flaggvakten efter raksträckan?

Jo, mitt under pågående körning tog hon sin vovve på en liten kisserunda på insidan av banan, med hörlurar och vänd med ryggen mot banan. Vad tycker ni som körde om detta? Hon hade ingen kontroll på sin postering/banan under denna tid. (Och hon gjorde det vid flera tillfällen).

Mellan kisserundorna hade hon hunden stående vid posteringen. Är detta ok? Vad hade hänt om hunden fått för sig att hoppa över staketet ut på banan. Staketet är faktiskt inte så högt. Se bilden! Där kommer ni i XXX km/h i en inbromsning. (Det har hänt på en annan bana i Sverige att en hund sprang ut på banan under pågående körning. Hunden dog, bilen i detta läget kraschade och föraren chockades.)

Jag kommer att skicka detta till Styrelsen i Sydskanes Emse för jag vill med garanti få en förklaring på detta, personligen anser jag att detta är vansinnigt men att jag postar det här är för att jag vill veta vad ni som kör anser om detta.

Dessutom tror jag att detta är inhyrda, avlönade och utbildade flaggvakter.

EDIT: Bilderna är borttagna då det är emot mitt moraliska tyckande att hänga ut en person på det viset. Trådskaparen borde veta bättre. /Moderator Corbendallas
 
Last edited by a moderator:

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Var det någon som åkte omkull?
Missade hon något!
Sedan kan man ju iof undra vad fan hon sysslade med samt hur hunden stod ut med era GP ljud ifrån alla mcs o varför hade inte han/hon den hörselkåpor?
Detta är väl ett fall för att skicka in till djurskydd eller något!
Hon misshandlar sin hund i princip!
 

-nemesis-

Medlem
Gick med
7 Jun 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki Z750 -04, gsx-r 750 -07
Var detta något som hände mer an en gång under dagen? Jag såg det när vi satt och åt, och då var det avflaggat för avåkning och alla var inne i depån. Då kan det ju inte spela så stor roll att man tar hunden några meter.. Eller?
 

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
YZF R6 -00
Föreningen har regler för hur en funktionär skall bete sig när de flaggar för SSEMSE. Var dessa regler finns numera vet jag inte för jag hittar inte dessa på hemsidan längre.

Förr var det i alla fall så att man bland annat inte fick ha med sig husdjur när man stod som flaggvakt.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Var det någon som åkte omkull?
Missade hon något!
1. Nej
2. Nej

Jag såg också detta och de var under samma lunch som -nemesis- då det stod en Martin Ohlsson-lastbil som skulle över banan. Vad jag kunde se så pågick ingen körning på just då.

Eftersom Fröken (TS) har skickat ärendet vidare till styrelsen så överlåter jag åt dem att svara på hennes fråga.

Kan bara ifrågasätta en sak, varför rapporterade inte Fröken detta när hon såg det. Tid måste ju ha funnits då det t.o.m. fotograferades? Vi som var där och körde fick uppmaningen att rapportera om vi såg något vi tyckte var fel så detta kunde rättas till omedelbart. Det ingår i vårt åtagande som medlemmar att agera med ANSVAR, HÄNSYN och OMDÖME som inspirationskälla. Att inte rapportera detta direkt verkar i mina ögon oansvarigt, vi delar väl alla ansvaret för vår säkerhet?
På vår briefing efter körningen framkom inte att vi fått några klagomål eller synpunkter på oss arrangörer eller våra funktionärer så det är lite märkligt att det dyker upp dagen efter i en tråd på Sporthoj...

Till slut vill jag tillägga att jag som deltagare igår inte på något sätt kände mig otrygg eller osäker på banan, hoppas fler känner på det viset?

Tack till er som organiserade och roddade! :tummenupp

/ Mikael Pålsson
Depåchefsansvarig
 

Canoly

Guest
Lite trist och kanske typiskt svenskt att ständigt finna ursäkter för en felaktig handling. Alla spekulationer om att hundpromenaderna endast skedde under körningsuppehåll är rent nonsens.

Flaggvakten ifråga hade noll koll på vad som hände på banan vid dessa tillfällen och det var ett flertal tillfällen. Jag och Fröken satt som åskådare på läktarplats och bilderna är tagna sen eftermiddag.

Tanken på att vi under pågående körning skulle leta oss ner i depån för att rapportera till någon fanns inte eftersom vi var där av rent intresse för att
kolla körningen. Vi gick en depå och hälsningsrunda innan vi satte oss på läktaren.

Det finns säkert andra än publiken som borde känna ansvar för att allt fungerar en sådan dag.

// Fotografen
 

Hunt

Nu ännu långsammare...
Gick med
21 Nov 2005
Ort
Annelöv
Hoj
frugans gula VTR om jag frågar snällt
Det var observant av dig Fröken att notera flaggvaktens beteende:tummenupp

Att ta upp denna händelse med Styrelsen kan du göra men den kommer omgående att bollas över till depåchefsgruppen då det är ju en solklar fråga för dem. Det är de som är ansvariga för genomförandet och säkerheten vid våra körningar.
 

Deagol

En vit en vit
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Höganäs
Hoj
ZX 10 R NINJA -09
Föreningen har regler för hur en funktionär skall bete sig när de flaggar för SSEMSE. Var dessa regler finns numera vet jag inte för jag hittar inte dessa på hemsidan längre.

Förr var det i alla fall så att man bland annat inte fick ha med sig husdjur när man stod som flaggvakt.

Tja det har varit lite si och så sista tiden verkar det som. Sist jag körde på SRW så körde en tjej av i hårnålen, bara rakt ut , inget allvarligt. Jag fick själv tuta på flaggvakten för att dom skulle gulflagga, samma sak i vit grupp tydligen, avåkning efter hårnålen, då fick föraren själv varna min polare så att han inte skulle köra rakt in i hojen som låg på banan.

Det kan gå jäkligt fort när någon går av, det handlar om sekunder, det är därför man måste vara altert och på sin vakt som flaggis. Dom som kör har inte en chans utan flaggisarna så det vore fint om man tog det på allvar när man flaggar. (och jupp, jag har flaggat på srw, knutstorp och anderstorp :banana )
 

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
YZF R6 -00
Bra!
Och då kan man fundera vilken som bryr sig!

Jag hade gjort det om jag hade kört.

Flaggvakterna är där för att informera förare på banan om hur det ser ut längre fram längs bansträckningen. 5 sekunders fördröjning innan flaggan kommer ut kan ge ytterligare avåkningar / påkörningar så jag hade brytt mig, ja.
 

Canoly

Guest
Tja det har varit lite si och så sista tiden verkar det som. Sist jag körde på SRW så körde en tjej av i hårnålen, bara rakt ut , inget allvarligt. Jag fick själv tuta på flaggvakten för att dom skulle gulflagga, samma sak i vit grupp tydligen, avåkning efter hårnålen, då fick föraren själv varna min polare så att han inte skulle köra rakt in i hojen som låg på banan.

Det kan gå jäkligt fort när någon går av, det handlar om sekunder, det är därför man måste vara altert och på sin vakt som flaggis. Dom som kör har inte en chans utan flaggisarna så det vore fint om man tog det på allvar när man flaggar. (och jupp, jag har flaggat på srw, knutstorp och anderstorp :banana )

Det verkar som om den före detta Generalen och sedermera franske presidenten ( de Gaulle ) har klart för sig vad det handlar om:tummenupp
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Tanken på att vi under pågående körning skulle leta oss ner i depån för att rapportera till någon fanns inte eftersom vi var där av rent intresse för att kolla körningen. Vi gick en depå och hälsningsrunda innan vi satte oss på läktaren.

Det finns säkert andra än publiken som borde känna ansvar för att allt fungerar en sådan dag.

// Fotografen
Konstig inställning Jan. Både du och Jane har ju varit med och grundat föreningen och ni är så vitt jag vet fortfarande medlemmar (tror t.o.m. att du är hedersmedlem). Att man då inte känner mer ansvar för att det ska fungera i den är för mig en gåta? Det känns lite som "vi" och "dom" mentalitet, kanske även det typiskt svenskt?

Om ni nu inte har något intresse av att rapportera det på plats så förvånar det mig att intresset är så stort att rapportera det så här i efterhand på Sporthoj. Fast det finns kanske nåt intresse i det, vad vet jag?

Vår ordförande har bollat frågan vidare till oss i DC-gruppen och vi får diskutera det som hänt.

Tja det har varit lite si och så sista tiden verkar det som. Sist jag körde på SRW så körde en tjej av i hårnålen, bara rakt ut , inget allvarligt. Jag fick själv tuta på flaggvakten för att dom skulle gulflagga, samma sak i vit grupp tydligen, avåkning efter hårnålen, då fick föraren själv varna min polare så att han inte skulle köra rakt in i hojen som låg på banan.

Det kan gå jäkligt fort när någon går av, det handlar om sekunder, det är därför man måste vara altert och på sin vakt som flaggis. Dom som kör har inte en chans utan flaggisarna så det vore fint om man tog det på allvar när man flaggar. (och jupp, jag har flaggat på srw, knutstorp och anderstorp :banana )
Just hårnålen på SRW är ett stort problem då torn 10 som har ansvar för denna inte kan se 100% av kurvan. Vi påtalar det specifikt innan körningen men räckena som sitter där skymmer. Så har det varit i alla år sedan SRW byggdes om och jag vet faktiskt inte vad vi ska göra åt problemet. :(

Jag hade gjort det om jag hade kört.

Flaggvakterna är där för att informera förare på banan om hur det ser ut längre fram längs bansträckningen. 5 sekunders fördröjning innan flaggan kommer ut kan ge ytterligare avåkningar / påkörningar så jag hade brytt mig, ja.
Som sagt, ingen av de 100 som var där och faktiskt körde har rapporterat något till oss, det är bara tre som inte var på banan (varav två tydligen inte kände det som viktigt just vid tillfället) som nu ser det som en stor brist. I övrigt håller jag med dig till 100%.
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Mycket bra att det rapporterades :tummenupp

Som sagt, ingen av de 100 som var där och faktiskt körde har rapporterat något till oss, det är bara tre som inte var på banan (varav två tydligen inte kände det som viktigt just vid tillfället) som nu ser det som en stor brist. I övrigt håller jag med dig till 100%.

Som förare tittar man nog mer efter flaggor än de funktionärer som håller flaggorna.
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Jag hade gjort det om jag hade kört.

Flaggvakterna är där för att informera förare på banan om hur det ser ut längre fram längs bansträckningen. 5 sekunders fördröjning innan flaggan kommer ut kan ge ytterligare avåkningar / påkörningar så jag hade brytt mig, ja.

De hjälper sällan men du kanske fiskör jag har svårt o se målflagg ibland så jag brukar ta ett bonusvarv innan jag fattar=)
 

Canoly

Guest
Du har helt rätt i två av dina påståenden, ja, jag var med och startade Sydskanes Emse och föreningen bär mitt förslag till namn och dessutom är jag som du påpekar hedersmedlem.

Jag misstänker att hedersmedlemskapet tillkom eftersom jag jobbade ideellt i styrelsen utan att köra på banan och därmed uteblev en möjlighet till kompensation för mitt arbete.

Vi satt på läktaren för att kolla när vit grupp körde d.v.s den mest intressanta med tanke på farten. Tiden vi satt där bör har varit från strax före 15.00 till 16.00 och bilderna är tagna under den tiden. Tre gånger medan vi kollade luftades vovven.

Med tanke på att körningen startade kl.09.00 hade vovven säkerligen luftats
många gånger. Du anser att det var ansvarslöst/dåligt att inte slå larm när det återstod 30-45 minuter av dagens körning på 7 timmar får stå för dig. Om nu alla varit blinda i 6 timmar kunde det kvitta med den snabba återkopplingen.

Däremot för framtiden anser jag att det är värdefullt för föreningen att veta vad man betalar för.

Jag har dessvärre sett sämre flaggvakter under tävling, när dagens sista race pågick och 3-4 varv återstod blev jag vittne till att flaggvakten helt resolut stoppade ner flaggorna i sin påse utan att snabbt kunna flagga vid behov. Det känns dumt att låta dåliga exempel styra.

Dom som själv kör på bana vet hur viktigt det är med fungerande flaggvakter, därför passar dessa mycket bättre till denna uppgift än inköpta kanske något ointresserade flaggvakter.

För att inte bli missförstådd vill jag påpeka att under mina år som fotograf på tävlingar har jag träffat många mycket kompetenta flaggvakter. Hur kan jag bedöma det som inte själv kör ? Jo, att vara åskådare ger en hel del och sen har jag genomgått en snabbkurs i att flaggvakta på tävling vid ett tillfälle då Knutstorp hade ont om funkisar, om jag minns rätt var Sanne i styrelsen med på samma övning.

Jag trodde i min enfald att tråden tog slut när föreningens ordförande tackade fröken för hennes uppmärksamhet, men tydligen vill vissa ändå fortsätta att hacka på medlemmarna.

// Jan
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Har varit funkis ett par gånger och fattar inte hur man kan ta med sig en hund ut på banan. :va
Tycker det är ägarens/flaggvaktens ansvar, tar man på sig ett jobb får man sköta det rätt!

Tycker allt har fungerat bra på SRW dom gånger jag varit där, som funkis.

Keep up the good work Micke! :tummenupp
 

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
YZF R6 -00
De hjälper sällan men du kanske fiskör jag har svårt o se målflagg ibland så jag brukar ta ett bonusvarv innan jag fattar=)

Ovasett om man fiskör eller kör så det ryker så skall man alltid ha uppsikt över flaggposteringarnas flaggor. Det kallas respekt för sina medtävlande ( övriga förare i gruppen) att man kan sakta ner tempot och vara uppmärksam vid entenuell flaggning. JAG har ingen lust att köra över en av de som kör i min grupp på SSEMSE. Flaggor skall respekteras oavsett vilken varvtid du sätter.
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Känns lite som pajkastning nu...

Det är ju rätt uppenbart att om man är inhyrd för att flagga är det det man ska göra o inte valla sin hund! Oavsett om det händer nåt eller ej. Sen tycker jag inte hunden har nåt där att göra överhuvudtaget (även om det på bilden faktiskt ser ut som den är kopplad(?)).

Det är väl bara att ta upp nästa gång man hyr in flaggvakter för de verkar ju ta till sig vad ni säger. Tex var det ju andra (strängare) regler för var man fick stå och fota vilket jag med flera fick erfara. (Det var faktiskt just den nämnda flaggvakten som satte gränser för var man fick stå vilket jag tycker är helt ok!)

Fortsätt den inslagna banan att försöka förbättra som ni gjorde efter förra gången det kom klagomål så ordnar detta också sig till det bättre för alla!

Det finns oftast saker att förbättra med det mesta, men som redan sagts: KEEP UP THE GOOD WORK!:tummenupp
 

Gadde

Medlem i lowbudgetracing
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Malmö
Hoj
Fireblade-08(Gata), Fireblade-08(Racehoj) R6-00 (Racehoj till salu)
Tjena!

En tanke jag fick ang flaggvakter, hör eg inte till denna tråden.
Första 2 varven e de ju sk omkörningsförbud, (undantag finns väl vid stora luckor/hastighets skillnader).
Varför gulflaggar inte alla flaggpositionerna dessa varven så folk ser/uppmärksammar var dom finns?
Många vet ju säkert var dom finns, men vissa kanske kör bana för första gången i sitt liv.
Ja, jag vet inte, det var en tanke bara :rolleyes:

Mvh // Gadde
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Mycket bra att det rapporterades :tummenupp

Som förare tittar man nog mer efter flaggor än de funktionärer som håller flaggorna.
För att förtydliga, det är ingen av de 100 + 8 instruktörer + 4 i styrelsen som faktiskt var på banan och körde som har klagat på att det flaggades dåligt, för sent eller inte alls.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top