Var fan har min olja tagit vägen?

Excalibur

Hata höst o vinter
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Honda CBR600FSport-01
Har en CBR600FS (-01:a, säger sig självt). Gått ca 1070mil.

När jag köpte den var oljenivån perfekt (vid 1000 mil). Har därför inte lagt någon tid på att kolla oljenivån på de 70 mil jag själv kört.

En morgon när jag startade hojen såg jag att den röda varningslampan "Fuel-Injection" börjat lysa. Konstigt, kanske kan vara oljetrycket tänkte jag och böjde mig ner för att kolla oljenivån. Såg inte någon olja i fönstret... Så jag tog bilen till macken och köpte 2 liter olja (För att fylla på och ha resten hemma i reserv). Men jag hällde och hällde och hällde och tillslut efter ca 1,7 LITER OLJA såg jag åter nivån i oljefönstret.

Varför FI-lampan lampan lyser vet jag fortfarande inte exakt, eftersom jag ej hunnit till en verkstad och kollat det med rätta verktygen, men det borde ju vara oljetrycket.

Men hur i all världen kan hojen käka 2 liter olja på 70mil??? Den läcker inte en droppe, det har jag kollat. Och avgaserna är lätt vita när hojen är kall och i princip genomskinliga när hojen blivit varm, ingen förbränning av olja där heller verkar det som. Kollat kylvattnet lite snabbt men det verkar inte som det läckt ut något till kylsystemet.
Då ställer jag mig frågan HUR FAN KAN 2 LITER OLJA FÖRSVINNA PÅ 70 MIL???

Är det något troll som har kommit och tömt ut oljan för mig? Men vem fan tar sig tid till det?

Tilläggsfakta:
De fyra dagarna innan upptäckten stod hojen ute (på inhängnat område) i den skånska fuktiga våren över nätterna (ca 4 grader ute). Kan detta ha med saken att göra?
Jag gjorde även mina två första stoppies dagarna innan, kan detta påverka?

Kom gärna med funderingar och tips...

MvH Excalibur

Excalibur skrev:
Har en CBR600FS (-01:a, säger sig självt). Gått ca 1070mil.

När jag köpte den var oljenivån perfekt (vid 1000 mil). Har därför inte lagt någon tid på att kolla oljenivån på de 70 mil jag själv kört.

En morgon när jag startade hojen såg jag att den röda varningslampan "Fuel-Injection" börjat lysa. Konstigt, kanske kan vara oljetrycket tänkte jag och böjde mig ner för att kolla oljenivån. Såg inte någon olja i fönstret... Så jag tog bilen till macken och köpte 2 liter olja (För att fylla på och ha resten hemma i reserv). Men jag hällde och hällde och hällde och tillslut efter ca 1,7 LITER OLJA såg jag åter nivån i oljefönstret.

Varför FI-lampan lampan lyser vet jag fortfarande inte exakt, eftersom jag ej hunnit till en verkstad och kollat det med rätta verktygen, men det borde ju vara oljetrycket.

Men hur i all världen kan hojen käka 2 liter olja på 70mil??? Den läcker inte en droppe, det har jag kollat. Och avgaserna är lätt vita när hojen är kall och i princip genomskinliga när hojen blivit varm, ingen förbränning av olja där heller verkar det som. Kollat kylvattnet lite snabbt men det verkar inte som det läckt ut något till kylsystemet.
Då ställer jag mig frågan HUR FAN KAN 2 LITER OLJA FÖRSVINNA PÅ 70 MIL???

Är det något troll som har kommit och tömt ut oljan för mig? Men vem fan tar sig tid till det?

Tilläggsfakta:
De fyra dagarna innan upptäckten stod hojen ute (på inhängnat område) i den skånska fuktiga våren över nätterna (ca 4 grader ute). Kan detta ha med saken att göra?
Jag gjorde även mina två första stoppies dagarna innan, kan detta påverka?

Kom gärna med funderingar och tips...

MvH Excalibur

skumt....men FI står ju för fuelinjection, alltså bränsleinsprutning. Det har väl inget med oljetrycket att göra, tror du har en annan röd lampa för oljetrycket isf.

Om man kollar i oljegluggen så skall ej motorn vara igång.

Konstigt med oljan i vilket fall som helst, det skulle og verkstan kunna svara på bäst.

Lycka till

Så mycket olja försvinner inte på 70 mil om man inte har tok-läckage. Som sagt ovan så ska motorn ha varit avstängd ett tag innan man kollar nivån för att alla olja ska ha hunnit rinna tillbaka ner i tråget. Har du kollat luftburken? Det kan ju vara så att den trycker olja genom vevhusventilationen, men nästan två liter? Nä, nått är konstigt, kanske nån granne som behövde lite olja till traktorn? :)

Edit: Hade du hojen i rätt vinkel när du kollade, var den rak? Den kanske lutade åt "rätt" håll när du kollade första gången, och åt "fel" håll när du kollade nu? Hade du den ståendes på stödet så blir det ju fel.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka