Har en CBR600FS (-01:a, säger sig självt). Gått ca 1070mil.
När jag köpte den var oljenivån perfekt (vid 1000 mil). Har därför inte lagt någon tid på att kolla oljenivån på de 70 mil jag själv kört.
En morgon när jag startade hojen såg jag att den röda varningslampan "Fuel-Injection" börjat lysa. Konstigt, kanske kan vara oljetrycket tänkte jag och böjde mig ner för att kolla oljenivån. Såg inte någon olja i fönstret... Så jag tog bilen till macken och köpte 2 liter olja (För att fylla på och ha resten hemma i reserv). Men jag hällde och hällde och hällde och tillslut efter ca 1,7 LITER OLJA såg jag åter nivån i oljefönstret.
Varför FI-lampan lampan lyser vet jag fortfarande inte exakt, eftersom jag ej hunnit till en verkstad och kollat det med rätta verktygen, men det borde ju vara oljetrycket.
Men hur i all världen kan hojen käka 2 liter olja på 70mil??? Den läcker inte en droppe, det har jag kollat. Och avgaserna är lätt vita när hojen är kall och i princip genomskinliga när hojen blivit varm, ingen förbränning av olja där heller verkar det som. Kollat kylvattnet lite snabbt men det verkar inte som det läckt ut något till kylsystemet.
Då ställer jag mig frågan HUR FAN KAN 2 LITER OLJA FÖRSVINNA PÅ 70 MIL???
Är det något troll som har kommit och tömt ut oljan för mig? Men vem fan tar sig tid till det?
Tilläggsfakta:
De fyra dagarna innan upptäckten stod hojen ute (på inhängnat område) i den skånska fuktiga våren över nätterna (ca 4 grader ute). Kan detta ha med saken att göra?
Jag gjorde även mina två första stoppies dagarna innan, kan detta påverka?
Kom gärna med funderingar och tips...
MvH Excalibur
När jag köpte den var oljenivån perfekt (vid 1000 mil). Har därför inte lagt någon tid på att kolla oljenivån på de 70 mil jag själv kört.
En morgon när jag startade hojen såg jag att den röda varningslampan "Fuel-Injection" börjat lysa. Konstigt, kanske kan vara oljetrycket tänkte jag och böjde mig ner för att kolla oljenivån. Såg inte någon olja i fönstret... Så jag tog bilen till macken och köpte 2 liter olja (För att fylla på och ha resten hemma i reserv). Men jag hällde och hällde och hällde och tillslut efter ca 1,7 LITER OLJA såg jag åter nivån i oljefönstret.
Varför FI-lampan lampan lyser vet jag fortfarande inte exakt, eftersom jag ej hunnit till en verkstad och kollat det med rätta verktygen, men det borde ju vara oljetrycket.
Men hur i all världen kan hojen käka 2 liter olja på 70mil??? Den läcker inte en droppe, det har jag kollat. Och avgaserna är lätt vita när hojen är kall och i princip genomskinliga när hojen blivit varm, ingen förbränning av olja där heller verkar det som. Kollat kylvattnet lite snabbt men det verkar inte som det läckt ut något till kylsystemet.
Då ställer jag mig frågan HUR FAN KAN 2 LITER OLJA FÖRSVINNA PÅ 70 MIL???
Är det något troll som har kommit och tömt ut oljan för mig? Men vem fan tar sig tid till det?
Tilläggsfakta:
De fyra dagarna innan upptäckten stod hojen ute (på inhängnat område) i den skånska fuktiga våren över nätterna (ca 4 grader ute). Kan detta ha med saken att göra?
Jag gjorde även mina två första stoppies dagarna innan, kan detta påverka?
Kom gärna med funderingar och tips...
MvH Excalibur