flugan
Vem vet
Ja, vart vänder man sig för att få sin brandsläckare kontrollerad och godkänd (krönt)?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Är det någon idé att lägga ner jobb på att få en gammal släckare återfylld/godkänd nu för tiden när de är så billiga att köpa nya?
De två jag köpte kostade 299/st:- (ABC-pulver 6 Kg). Tror Coop, Jula mfl säljer exakt samma släckare men att de är förpackade i olika kartonger med olika namn.Vad kostar en släckare cirkus?
Eftersom du verkar ha koll, vad säger du om: 34A 183B?För att kunna se om en släckare är bra, så står det ett nummer framför resp bokstav t.ex A21 B183..
Eftersom du verkar ha koll, vad säger du om: 34A 183B?
Vad innebär det att det är ABC-pulver?
De två jag köpte kostade 299/st:-QUOTE]
Skönt att något ibland är billigare än man tror! Skulle gissat på flera tusen annars. Då har man ju råd faktiskt.
Tyckte det var så pass billigt att jag köpte en och ha hemma ocksåSkönt att något ibland är billigare än man tror! Skulle gissat på flera tusen annars. Då har man ju råd faktiskt.
Tyckte det var så pass billigt att jag köpte en och ha hemma också![]()
Det är helt ok!
Att få pulvret att släcka glödbränder (A) går inte att få så mycket effektivare än runt 34 på bara 6 kg men de bästa 6 kg pulversläckarna har runt B233
ABC står för vad släckaren kan släcka
A= Fibröst matrial ( trä, papper, tyg m.m.)
B= Vätskebränder (bensin, disel m.m.)
C= Gas (gasol m.m.)
F= Fett (alla vet ju hur vatten reagerar med brinnande matfett och skumet i skumsläckaren består av 96% vatten, då är det inte så svårt och gissa vad som händer.)
Sedan finns det oxå special släckare för sprit, då vanligt skum bryts ner av div. spriter.
Pulver är den enda släckaren som kan släcka alla tre typer av de vanligaste brännderna. Skum är bara en AB släckare och kolsyra är en ren C släckare.
Hur stor måste den som man har i depån va? För man måste väl ha släckare eller hur är reglerna?
Men skum och även lättvatten funkar bra att slänga poolbränder av olja med.
Det är ju dock så att en pulversläckare är bäst allround i ett fordon mm. Frånsett allt som pulvret förstör.
Det är synd att kolsyresläckarna är så dyra.
/J
Beror ju på om du har en kolsyresläckare tex. De är ju inte billiga, som pulver är.
![]() |
MV Agusta inför fem års garanti
MV Agusta tar ett nytt steg... |
![]() |
MV Agusta förlänger garantin till fem år
Italienska motorcykeltillve... |
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick
Foto: Bilprovningen Nu ä... |
|
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman, Transpo... |
![]() |
Idag inleds nationella potthålsveckan
I år äger Nationella Potthå... |
![]() |
Nationella Potthålsveckan 1-7 maj
Det är återigen dags för Na... |
![]() |
Motorcykelns Dag 3 maj
Den 3 maj är det Motorcykel... |
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel
Foto: Bilprovningen Våre... |
|
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
En liten påminnelse om året... |