Var får jag tag på RIKTIGT blåa LED's?

Stephen

Action figure sold separately
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
Letar ny...
jag ska göra s.k. angel eyes till min Retta och jag undrar vart jag kan få tag på RIKTIGT (Japp det ska vara stora borstäver) blåa LED-dioder (lysdioder).

Jag vet att kunskapsbasen här inne är enorm så någon måste ju veta..
Uppskattar all hjälp jag kan få. Skicka gärna med en länk eller så..

Jag skickar med några bilder på hur det kommer att se ut...
//Peter

Bifogat

• angel1.GIF
    angel1.GIF
    26.8 KB · Visningar: 271
  • angel2.GIF
    angel2.GIF
    29.3 KB · Visningar: 180
  • angel3.GIF
    angel3.GIF
    26.3 KB · Visningar: 109
ELFA.
(har du inte varigt fattig för så...)

om du vill ha en billig variant så finns det juh (blå) led "ficklampor" på jula för typ 39:- :hihi

Men jag vill minnas att jag sett en annons för just blå leds..
här är den!! [Click me!] :tummenupp

Hoppas att det duger!!

jag köpte blåa dioder på ELFA som jag monterade i mitt tangentbord, dom lyser jäkligt bra (så bra att det lyser upp rummet när det är mörkt), så nog finns dom där alltid.

/xf

Stephen skrev:
jag ska göra s.k. angel eyes till min Retta och jag undrar vart jag kan få tag på RIKTIGT (Japp det ska vara stora borstäver) blåa LED-dioder (lysdioder).

Snyggt är det, men... om du tänker låta dem lysa när du kör så ber du om att bli stoppad av farbror blå(!).

Trafikförordningen (1998:1276) 3. kap 76 §:
76 § Under färd på väg får från ett fordon
1. inte visas annat än vitt eller gult ljus framåt, samt
2. inte visas vitt ljus bakåt annat än vid backning eller vid arbete som kräver vitt ljus.
Detta gäller dock inte lykta med annan färg som föreskrivits för fordonet.

Som parkeringsljus/motsv. borde det inte vara någon fara. :tummenupp

69:an skrev:
Snyggt är det, men... om du tänker låta dem lysa när du kör så ber du om att bli stoppad av farbror blå(!).

Trafikförordningen (1998:1276) 3. kap 76 §:
76 § Under färd på väg får från ett fordon
1. inte visas annat än vitt eller gult ljus framåt, samt
2. inte visas vitt ljus bakåt annat än vid backning eller vid arbete som kräver vitt ljus.
Detta gäller dock inte lykta med annan färg som föreskrivits för fordonet.

Som parkeringsljus/motsv. borde det inte vara någon fara. :tummenupp
man kan koppla dem via en switch så är det bara att slå av dem om farbror blå kommer... :tummenupp

Stephen skrev:
man kan koppla dem via en switch så är det bara att slå av dem om farbror blå kommer... :tummenupp

Koppla dem på parkeringljuset...

Jag tror inte det kommer att synas när du kör halvljus... iallafall inte så mycket att farbror blå ser... halvljuset lär ju dränka det blå...

Elfa har bra dioder

Stephen skrev:

Ta inte illa upp men ...vad är poängen med blåa "angel eyes". På dagen syns dom dåligt. När det är mörkt så använder du väl halvljus om så inte lär du se/synas dåligt och så lär det inte dröja länge innan du blir stoppad.....så vad är poängen?

/

Nysse skrev:
Ta inte illa upp men ...vad är poängen med blåa "angel eyes". På dagen syns dom dåligt. När det är mörkt så använder du väl halvljus om så inte lär du se/synas dåligt och så lär det inte dröja länge innan du blir stoppad.....så vad är poängen?

/
Posera, min vän.. Jag är posör. :tomten . Och sen ser det snygg ut..
Vintern är till för att skruva och detta var något jag ville ha på hojen..

Har satt in en del vita dioder i segelbåten som nattbelysning då det inte drar mycket ström. Det känns som du behöver ett större antal dioder så kolla på ebay.de eller ebay.com. Brukar kunna hitta 50 eller 100 pack riktigt billigt. Vissa säljer även förberedda med motstånd för att kunna koppas in direkt på 12 V.

Kolla t.ex. länken: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=66948&item=3875602138&rd=1

Stephen skrev:

Hur poserar man med något som inte syns på dagen och som dränks av halvljuset på kvällen? Kom inte och säg att du kör utan halvljus på kvällen, för jag tar för givet att du kör med posörvisir och då lär du krocka med allt som kommer i din väg. :rolleyes:

Stephen skrev:

Jag vet inte hur du har tänkt dig monteringen men om du "bara" ska posera så behöver du inte ha ljusstarka led´s. Titta lite på ljusledare som du kan bygga själv i plexiglas eller liknande, då behöver du bara några st dioder. Eller så finns det färdiga lysdiodslister/led-moduler men allt beror på hur anpassningen av utrymmet ser ut.

/

Lurch skrev:
Hur poserar man med något som inte syns på dagen och som dränks av halvljuset på kvällen? Kom inte och säg att du kör utan halvljus på kvällen, för jag tar för givet att du kör med posörvisir och då lär du krocka med allt som kommer i din väg. :rolleyes:
Klart jag kör med halvljus... :tummenupp
Sen är det lite synd att folk är så negativt inställda till lite roliga mods på hojen.. Är det något annat än miniblinkers eller avgassystem/slipon så är det genast dåligt..
Jag gillar att modda, det gör mig glad..
Du gillar att gnälla, det gör dig glad.. :tungan
nej seriöst.. jag gillar utseendet på det hela...

Nysse skrev:
Jag vet inte hur du har tänkt dig monteringen men om du "bara" ska posera så behöver du inte ha ljusstarka led´s. Titta lite på ljusledare som du kan bygga själv i plexiglas eller liknande, då behöver du bara några st dioder. Eller så finns det färdiga lysdiodslister/led-moduler men allt beror på hur anpassningen av utrymmet ser ut.

/
jag har redan en ritning på det hela så jag vet hur det ska byggas. Att ha en ljusbrygga är ingen dum ide men eftersom jag har fått tag i kit som nästan är färdigbyggda så är det bara dioderna som fattas...
Men din ide var inte dum alls...

Stephen skrev:
Klart jag kör med halvljus... :tummenupp
Sen är det lite synd att folk är så negativt inställda till lite roliga mods på hojen.. Är det något annat än miniblinkers eller avgassystem/slipon så är det genast dåligt..
Jag gillar att modda, det gör mig glad..
Du gillar att gnälla, det gör dig glad.. :tungan
nej seriöst.. jag gillar utseendet på det hela...

Jag håller med dig. Varför ska alla alltid vara så jävla neggo och snusförnuftiga här inne. KÖR SÅ DET RYKER!!! :yoparty :yoparty :yoparty

Stephen skrev:

Jag vet att kunskapsbasen här inne är enorm så någon måste ju veta..
Uppskattar all hjälp jag kan få. Skicka gärna med en länk eller så..

Jag skickar med några bilder på hur det kommer att se ut...
//Peter

hög bling bling faktor, hemskt snyggt!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey