Var får jag tag på genomskinlig gele-coat?

xtreme

Småhojsmissbrukare
Gick med
9 Oct 2003
Hoj
Såld
Jar är rätt kass på att gjuta kolfiber.... tror att jag misslyckats 8 gånger på raken nu! Hade jag bara haft genomskinlig gele-coat kunde jag reparerat mina missar! Var får jag tag på sånt? Övriga tips när det gäller kolfiber emottages varmt! :tummenupp

Som den glada amatör jag är så har jag använt vanlig polyesterplast (samma som när man gjuter glasfiber), och det har blivit skapligt. Det är väl inte riktigt rätt om man ska dra nytta av kolfiberns alla goda egenskaper, men det ser tufft ut iaf... (Har aldrig orkat börja med pre-preg, vaccumformar, och ugnshärdning..) Om jag har fått porer i ytan efter gjutning så har jag bara byggt upp dom med polyester efteråt, sen våtslipat och till sist klarlackat.

EDIT: Om du beslutar dig för att testa, var noga med att inte få slipdamm etc. i porerna, för då kommer det att se ut som en "dimmig" fläck efter att du har fyllt i den. För övrigt så är det väl luftbubblor som är din största fiende när du gjuter, så det bästa vore ju om man hade en vacuumform. Har faktiskt hört talas om folk som har testat sopsäck och dammsugare med hyfsat resultat....

Last edited:
Du får gå till en färgaffär som kan blanda till transparent (transparant?) gele-coat. Hur man nu gör det är väl en värre fråga, om det ens går? Vet inte hur man annars tillverkar sådan färg.

Ekholm skrev:
Som den glada amatör jag är så har jag använt vanlig polyesterplast (samma som när man gjuter glasfiber), och det har blivit skapligt. Det är väl inte riktigt rätt om man ska dra nytta av kolfiberns alla goda egenskaper, men det ser tufft ut iaf... (Har aldrig orkat börja med pre-preg, vaccumformar, och ugnshärdning..) Om jag har fått porer i ytan efter gjutning så har jag bara byggt upp dom med polyester efteråt, sen våtslipat och till sist klarlackat.

EDIT: Om du beslutar dig för att testa, var noga med att inte få slipdamm etc. i porerna, för då kommer det att se ut som en "dimmig" fläck efter att du har fyllt i den. För övrigt så är det väl luftbubblor som är din största fiende när du gjuter, så det bästa vore ju om man hade en vacuumform. Har faktiskt hört talas om folk som har testat sopsäck och dammsugare med hyfsat resultat....

Jag har testat med polyester men den blir ju så tunn och rinnig... jag skulle vilja ha något som är mer som spackel.

Jo jag vet... :huvet Det är ett jäkla skitgöra att få den dit man vill, sen får man låta det härda och fylla på i omgångar. Det SKA finnas genomskinlig gelcoat, men var vette fan? Du har testat google misstänker jag?

Rena chansningar efterom jag inte vet var felet består av...

Ordentlig genomvätning av första lagret hjälper mycket...
Rolla på epoxy på duken på den sida som ska ligga mot formen.

Annars går det ju att klarlacka efteråt!

Jag antar att du jobbar med epoxi. Polyester är inte lika klart så det blir aldrig lika fint med det.
Epoxi går att pensla direkt på formen, sedan låter du den härda så länge att den har blivit som en styv gelé (inte mer). Då lägger du på kolfibern och väter igenom den ordentligt. Använd en miniroller för att trycka fast kolfibern mot det första lagret samtidigt som du rollar ut den nya epoxin så att det blir jämt fördelat. Är det skarpa hörn som är problemet så måste du tillbaka till "basics" och lära dig att laminera helt enkelt. Det övar man billigast och bäst med polyester och glasfiber. Har du läst Lars Vibekes "bok" ? Annars klicka Här!.

Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats