Var får jag tag i raisers?

SkogsOlle skrev:
www.hyperbolt.com säljer de anodiserade risers billigt! 27 pund tror jag att det var! Riktigt snygga.

/ Olle

tja! det lät bra, men hittar dom inte... Har du direktlänk?

Edit: såg nu, men inga fatbar vad jag förstår, sen måste man ju borra i dom också, annars riktigt balla!

Last edited:
CPMS skrev:
Visst har du förstått ritningen rätt.

Styröverfallen till crossar och SF-kronor är gjorda av aluminium och sitter med bultar nergängade i kronan så jag har bara vänt på allt. Man kan alltid sätta in HeliCoil i överfallet om man vill men jag tror inte det behövs, efter anodisering blir gängen betydligt starkare och det verkar som risken att det "skär" i gängen är mycket mindre. Skruvarna blir M8 och gängas in 20mm i överfallet så det borde hålla.

Monterar man denna typ av styrhållare direkt i kronan kan man använda pinnbult och gänglåsning om man vill, då är man säker på att skruven verkligen är i botten av överfallet

Egentligen är detta bara en del av styrfästet som jag håller på med - FatBar styre på en ZX7R USD gaffel som ska sitta på min GPZ.

Ville inte borra kronan för risers så jag har en 5mm rostfri platta som sitter i stolpen och befintliga clip-on fästhål, borrade ur clip-on hålen i kronan men eftersom det är en rejäl gjutning runt dom hålen på undersidan tror jag det är OK ändå.

Plattan ska sitta med fastgängade och fastsvetsade M8 pinnbultar med Lockingmuttrar på undersidan, styrhållarna sitter med försänkta bultar upp genom plattan.
Ev. en tvärmonterad styrdämpare ska även sitta i plattan.

Så här det tänkt att det ska se ut när det är klart:

Ser riktigt fint ut det där! Vad har du för mått på själva raiserna? (är det ett ord :va )
Om du tillverkar ett par till dig själv som kan passa för min också så är jag klart intereserad.

Lycka till med bygget!

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...