Var det bättre förr

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Sålda
Hittade en rolig text på nätet. Mycket man förträngt :hihi

ja, och de som tror att 70-talet var en svart/vit tid (setts på TV) kan sluta läsa här.
När jag var liten brukade vuxna tråka ihjäl mig med deras tröstlösa berättelser om hur svårt det var när de växte upp; som att gå 3 mil uppförs - båda vägarna - varje dag till skolan genom snöstormar som pågick
åretrunt, bärandes sina syskon på ryggen till skolan som var en ombyggd lada utan isolering, där de ändå lyckades hålla en 5:a i snitt trots deras heltidsjobb efter skolan på det lokala sågverket där de jobbade
för 1 krona i timmen så att de kunde hålla familjen från att svälta ihjäl.
Jag minns att jag lovade mig själv att när jag växte upp så skulle minsann inte jag häva ur mig en massa sån skit på mina barn om hur svårt jag hade det och hur lätt de har det nu.

Men...
Nu när jag börjar närma mig den mogna åldern av 30 så kan jag inte undgå att se mig omkring och se dagens ungdom. Ni har det så himla lätt! Jag menar,jämfört med min barndom lever ni i nån satans utopi! Jag ogillar att säga det, men ni, dagens ungdom, vet inte hur bra ni har det.

Jag menar, när jag var barn så inte fan fanns det nåt internet - när vi ville ha reda på någonting fick vi gå till biblioteket och slå upp det själva! Det fanns ingen e-post heller. Vi var faktiskt tvungna att skriva ett brev, med penna och papper, och sen gå hela vägen ner till brevlådan och posta det. Efter det tog det en vecka innan brevet kom fram och sen fick vi vänta på svaret ytterligare en vecka.

Det fanns inte heller MP3:or eller Napster. Om man ville stjäla musik så fick man vackert gå till skivaffären och snatta den själv. Eller så fick man vänta till på lördag och hoppas att de spelade låten på Tracks-listan för att kunna spela in den på band, men DJ'n brukade vanligtvis snacka över hela början på låten och sabba alltihop ändå.

Vill du höra om att ha det svårt? Vi kunde minsann inte bara ladda hem porr. Du var tvungen att muta nån alkis som kunde köpa dig ett nummer "Fib Aktuellt" på närbutiken. Antingen det, eller så fick man nöja sig med underklädessektionen i Ellos-katalogen. Det var de alternativ vi hade.

Vi hade inte sånt lyx som "samtal väntar". Om du snackade i telefon och nån annan ringde så fick de upptaget. Och inte fanns det "Nummerpresentation"heller. När telefonen ringde så hade du ingen aning om vem det var. Det kunde vara din rektor, din mamma, en försäljare eller din spritlangare. Du var helt sonika tvungen att svara och ta en chansning.

Inte hade vi några flashiga Nintendo Game Cube eller PlayStation 2 tv-spel med högupplösande 3D-grafik - vi hade Atari 2600. Du kunde lätt se vilka rikemansbarnen var - de hade Intellivision istället. Vi hade inte "Grand Theft Auto" och "Tekken 3", vi hade "Space Invaders", "Pong" och "Asteroids" - och grafiken sög! Din gubbe var en liten fyrkant och det fanns inte massor med levels och olika vyer och bilder - det var samma bild. Hela tiden. Det fanns inte några böcker om "Hur man vinner i...", för om de hade funnits en
"Hur man vinner i Space Invaders" skulle den bara innehålla en rad: Bli inte skjuten. Du kunden inte vinna eftersom spelet bara blev svårare och snabbare tills du dog. Precis som livet.

När du gick på bio fanns det inte någon "stadiumplacering". Alla säten var i samma höjd. Om en lång kille satt framför dig så... taskigt läge. Inte fanns det nån jäkla kabeltv heller. Vi hade 2 kanaler och inte nån text-tv heller. Ville du veta vad som skulle visas fick du läsa det i tidningen. CartoonNetwork existerade inte. Tecknat kunde du bara se på lördagmorgon mitt i Gomorron Sverige. Fattar du!? Vi fick vänta HELA VECKAN, era bortskämda små skitungar!

Det är det jag säger, ni barn har det alldeles för lätt. Ni är bortskämda.Jag svär, ni skulle aldrig ha klarat er i fem minuter på 70-talet!

Så jävla sant...vi som var unga på 70-talet hade det hårt. :gnissla

Andra saker som inte fanns:

String-trosor
CD-skivor
Bärbara telefoner
Fjärrkontroller
Internet
Knapptelefoner
Återuppringning
Mobiltelefoner

Dagens ungdom (som jag själv) uppskattar oftast inte detta.

Vi är ju vana vid att allt är så "lätt" och "bra" så vi tycker ju vardagen är helt som den ska vara.

Visst, vi har det lätt, men vi har ju ingen erfarenhet att jämföra med!

Långa farbron skrev:

String-trosor
CD-skivor
Bärbara telefoner
Fjärrkontroller
Internet
Knapptelefoner
Återuppringning
Mobiltelefoner
OT..
Hörrö du långafarbron, haru skrämt nåra mer folk på hoj det senaste? :-)

Edit/

Om nu stringtrosor stavas med ett "-" enligt dig, varför gör inte "knapptelefoner" det, eller "fjärrkontroller"? :-)
Enda gången man använder "-" är när ett av orden är en förkortning så som i Tv-bilaga Cd-fodral osv..

Förlåt Förlåt Förlåt Förlåt Förlåt Förlåt..
Man ibland måste jag...
/Skriver fel allt som oftast med...

Last edited:
Långa farbron skrev:
Nej :hihi blev ni så rädda ??

Ville ju bara hälsa ju :7peta :lol
Hehe, nej då, det var ett trevligt tilltag!
Inte många andra gör sånt! Och att du kände igen mig vid namn! Antingen så är du en som har koll, eller så spammar jag här för mycket! ;-)

Hultan skrev:
Hehe, nej då, det var ett trevligt tilltag!
Inte många andra gör sånt! Och att du kände igen mig vid namn! Antingen så är du en som har koll, eller så spammar jag här för mycket! ;-)

Ja du leder med 6.08 inlägg per dag mot mina 5,85 :lol

Försöker väl ha lite koll på GBG:arna och sedan har du lite ovnalig färgkombination på hojen.

Långa farbron skrev:
Ja du leder med 6.08 inlägg per dag mot mina 5,85 :lol

Försöker väl ha lite koll på GBG:arna och sedan har du lite ovnalig färgkombination på hojen.
Å fan skriver jag så in i helvete!
Japp färgen är schööön! ;-)
Nä skämt o sido, det är alltid kul med lite gemenskap!
Skall du med ut nästa fredag, eller kanskle med till WCX-festen på lördag?

Hultan skrev:
Å fan skriver jag så in i helvete!
Japp färgen är schööön! ;-)
Nä skämt o sido, det är alltid kul med lite gemenskap!
Skall du med ut nästa fredag, eller kanskle med till WCX-festen på lördag?

Nästa fredag skall tyvärr jag på kalas hos min bror i Borås hans sambo fyller år.Men skulle det ändra sig så säger jag till,risken är ju att jag bara åker upp och äter tårta och sen drar hem igen.

WXC festen får jag hoppa,kommer att gå på mässan.

Åren rullar vidare, bara att anpassa sig till dagsaktuellt läge... :) Inga större skäl blicka bakåt, bara gilla läget... och jag är kanske en gränsmäniska som var "barn" på 70-talet, och ung tonåring i början av 80-talet...

..MEN utifrån ett Sporthojsåkarperspketiv mm så..... var det tex enklare kring att ta hojkort 1982 än 2004... :tungan Bara öva lite på 125an, slänga på sig en skinnjacka och boots, klara serpentinen, i låg fart, och lätt kvittera ut lätta A-kortet som automatisk blev tungt A när man fyllde 18... :D

/B

Last edited:
Långa farbron skrev:

String-trosor
CD-skivor
Bärbara telefoner
Fjärrkontroller
Internet
Knapptelefoner
Återuppringning
Mobiltelefoner

Du glömde en sak... Push-up BH :tungan

hahaha :rofl :rofl :rofl

jag säger bara, det bästa med att vara uppväxt på åttitalet är att tv-spelen kom till. Hur i själva fan klarade ni er utan dom?

FOLK ÖVER 30 BORDE VARA DÖDA

Enligt dagens lagstiftare och byråkrater borde de av oss, som var barn
på 50-, 60- och 70-talet inte ha överlevt.
Våra barnsängar var målade med blybaserad färg.
Vi hade inga barnsäkra medicinflaskor, dörrar eller skåp,
och när vi cyklade bar ingen av oss hjälm.
Vi drack vatten från trädgårdsslangen och inte ur flaskor.

Vi åt bröd med smör, drack läsk med socker i, men blev aldrig
överviktiga, därför att vi alltid var ute och lekte.
Vi delade gärna en läsk med andra och drack ur samma flaska,
utan att någon faktiskt dog av det.

Vi använde timmar på att bygga lådbilar av gamla skrotade saker, och
körde i full fart ned för backen, bara för att lite senare komma på
att vi hade glömt att sätta på bromsar.
Efter några turer i diket lärde vi oss att lösa problemet.

Vi gick ut tidigt om morgonen för att leka ute hela dagen,
och kom hem först när gatubelysningen blev tänd.
Ingen kunde få fatt i oss på hela dagen - ingen mobiltelefon.

Vi hade ingen Playstation, Nintendo eller X-box - på det hela taget
inga TV-spel, inte 99 TV-kanaler, inget surround-sound,
inga mobiltelefoner, hemdatorer eller chat - rooms på Internet.
Vi hade vänner! Vi gick ut och fann dem!

Vi ramlade ned från träd, skar oss, bröt armar och ben, slog ut tänder,
men ingen blev stämd efter dessa olyckor. Det var olyckor.
Inga andra kunde få skulden - bara vi själva.
Kommer du ihåg olyckorna? Vi slogs, blev gula och blå
och lärde oss att komma över det.

Vi hittade på lekar med pinnar och tennisbollar och åt jord och gräs.
Trots alla varningar, var det inte många ögon som blev
utstuckna, och gräset växte inte inuti oss i resten av våra liv.
Vi cyklade och gick hem till varandra, bankade på dörren,
gick rakt in och blandade oss i samtalet.

Vissa elever var inte så kvicka som andra i skolan, så de föll igenom
och var tvungna att gå om ett år.

Denna generation har fostrat några av de mest riskvilliga,
de bästa problemlösare och investerare någonsin.
De sista 50 åren har varit en explosion av nya idéer.
Vi hade frihet, fiasko, succéer och ansvar,
och vi lärde oss att förhålla oss till alltihop.

Och du är en av dem.
Grattis!!!

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph