Var byta däck om man vill komma in med hela hojen

Ja,
Det är ju något så förbaskat svårt.
Vet att du är ironisk men det är fler däckverkstäder som inte kan än tvärtom har jag märkt. Här i bushen där jag bor åkte jag till den största däckhandlaren och han började prata om spännband taket osv och när jag nämnde depåstöd såg han helt frågande ut.
 
Tyvärr ett vanligt pris idag. Men hittar du en mc verkstad i Skåne som gör det billigare så säg till.

Har du pratat med mitonga ?

Jag lossar mina själv, first stop i landskrona har gett mig riktigt bra pris då jag kommer in med egna däck o löst hjul.
 
Ja,
Det är ju något så förbaskat svårt.

Jag har fått repad sving, repad fälg och hjulbult som inte var åtdragen bland annat. Det är bara att glömma att hjulen ska vara i linje med den verkshöjden. :hihi
Så, nog verkar det vara lite för svårt för en del däcksverkstäder.
 
Lite OT, men jag hade en Pontiac med 375 däck bak, och 275 fram. Hade med mig dessa sommardäck i bakluckan för att byta från vinterdäcken..i Norge av alla ställen.

Förutom att det kostade typ 1500,- att byta så hade de satt de breda däcken fram!!!
 
Jag har fått repad sving, repad fälg och hjulbult som inte var åtdragen bland annat. Det är bara att glömma att hjulen ska vara i linje med den verkshöjden. :hihi
Så, nog verkar det vara lite för svårt för en del däcksverkstäder.

Dessutom vill de flesta inte betala mer än nödvändigt, billigt ska det vara...

Så de som är duktiga tjänar inga pengar på att byta däck...
 
Dessutom vill de flesta inte betala mer än nödvändigt, billigt ska det vara...

Så de som är duktiga tjänar inga pengar på att byta däck...

Även om så vore fallet så vill företagen inte betala för en duktig däckkrängare även om han har fasta kunder som följer honom från ställe till ställe. Jag har en polare som jobbat med att kränga däck i 20 år eller nåt sånt snart, och han är i den sitsen. Nyanställda gymnasiemekaniker i verkstan få mer i lön än vad han får. Duktig är han, och snabbt jobbar han, men lön för prestation? Nä.
Så, jag förstår att det bara är klantarsel som jobbar med det till en majoritet. Inte direkt ett framtidsyrke.
 
Alltså, hur svårt är det att vränga däcken själv? Köp tre däcksjärn på Biltema (eller ännu hellre bättre kvalitet), lite monteringsfett och en enkel balanseringsmojäng - totalt för mindre än vad EN montering kostar på Dyra Däcksverkstaden och du är igång. En enkel hävarm för att pressa loss däcket från fälgkanten är också lätt att ordna.

Tar väl en halvtimme eller så men då VET du att det är korrekt monterat, du köper billiga kvalitetsdäck via tex Tirendo etc och du slipper vara beroende av att nån timanställd klåpare ids kolla två gånger att de gör rätt.
 
Även om så vore fallet så vill företagen inte betala för en duktig däckkrängare även om han har fasta kunder som följer honom från ställe till ställe. Jag har en polare som jobbat med att kränga däck i 20 år eller nåt sånt snart, och han är i den sitsen. Nyanställda gymnasiemekaniker i verkstan få mer i lön än vad han får. Duktig är han, och snabbt jobbar han, men lön för prestation? Nä.
Så, jag förstår att det bara är klantarsel som jobbar med det till en majoritet. Inte direkt ett framtidsyrke.


Tyvärr är ju konsumenterna dumma i huvudet eftersom vi betalar lika mycket/lite för usla jobb som för bra jobb. Dåliga hantverkare utan yrkesstolthet har samma lön som en riktig trollkarl med lång erfarenhet som aldrig skulle slarva på en fläck.

Dock gör detta faktum att man åtminstone kan välja att endast leja de allra bästa även om det är väntetid.
 
Vad är folk beredda att betala då? Ska man montera och balansera på rätt sätt så krävs extra utrustning till maskinerna, vilket till mina kostar ca 8000kr i inköp. Sen ska man köpa hem ventiler och balansvikter också, vilka kostar mer än för bil.
 
Vad är folk beredda att betala då? Ska man montera och balansera på rätt sätt så krävs extra utrustning till maskinerna, vilket till mina kostar ca 8000kr i inköp. Sen ska man köpa hem ventiler och balansvikter också, vilka kostar mer än för bil.

För mig är det väl värt några hundra, men eftersom att jag tröttnat på att få mina prylar repade och tillbakalämnade i trafikfarligt skick har jag skaffat prylar så jag kan kränga däck själv, så vet jag att det blir ordentligt gjort. Det tar en halvtimme från monterat till monterat för två däck, och är inte så värst jobbigt så det kan jag tänka mig att göra nån gång eller två per hoj per säsong, och en hög med gånger på banhojen. :hihi
 
Alltså, hur svårt är det att vränga däcken själv? Köp tre däcksjärn på Biltema (eller ännu hellre bättre kvalitet), lite monteringsfett och en enkel balanseringsmojäng - totalt för mindre än vad EN montering kostar på Dyra Däcksverkstaden och du är igång. En enkel hävarm för att pressa loss däcket från fälgkanten är också lätt att ordna.

Tar väl en halvtimme eller så men då VET du att det är korrekt monterat, du köper billiga kvalitetsdäck via tex Tirendo etc och du slipper vara beroende av att nån timanställd klåpare ids kolla två gånger att de gör rätt.

Inte alls svårt om man bor i hus eller har tillgång till garage.
Om man bor i lägenhet och måste stå på gatan å meka med Tjack-Steffe och Pundar-Pelle som publik så kan det vara värt att betala några hundringar extra för att slippa allt bök som gatumekande för med sig.
 
Inte alls svårt om man bor i hus eller har tillgång till garage.
Om man bor i lägenhet och måste stå på gatan å meka med Tjack-Steffe och Pundar-Pelle som publik så kan det vara värt att betala några hundringar extra för att slippa allt bök som gatumekande för med sig.

Gatan? Jag håller till på köksbordet :D
 
Även billig utrustning kostar ju några tusenlappar och beroende på hur ofta man byter däck så kan det ta rätt lång tid att spara in. Jag skulle absolut kunna köpa in utrustning om intresse skulle finnas då jag redan har det mesta
 
Precis, däcket vränger du på soffbordet framför TV-n... Men en kall öl inom räckhåll.:fyllisar
 
Även billig utrustning kostar ju några tusenlappar och beroende på hur ofta man byter däck så kan det ta rätt lång tid att spara in. Jag skulle absolut kunna köpa in utrustning om intresse skulle finnas då jag redan har det mesta

Det dyraste är väl kompressorn, även om man inte absolut måste ha en sån. Utan den så blir det inte så värst många tusenlappar man måste lägga. Tror jag la 2000 inklusive kompressorn. Det har jag definitivt sparat in på egna däckbyten nu.
Sedan är det alltid roligt när polare vill låna prylarna för att kränga själva. :hihi
 
Biltema har en grunka för losstagning av mcdäck från fälg och skyddsplastgrunka för påkrängning av dito.
Däckjärnen har jag också köpt på biltema, köp Både små ock stora, då går det smidigt.
Kan man inte använda nämnda grunka till att trycka dit nya däcket? Blir två verktyg i ett, först trycka dän sen trycka på.
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top