Var byta däck...och val av däck

Hyperhybris

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
Ducati HM
Hej alla!
Det är som så att däcken på min Hypermotard är slutkörda och ska bytas. Frågan är ju bara vilken däckkrängare i 08-området man ska anlita. Eller kanske det t.o.m. är bäst att vända sig till märkesverkstad... :va

Sen så behöver jag förslag på vilka däck som kan vara lämpliga. Jag tog kortet för ett år sedan och min körstil är inte speciellt agressiv. Men man vill ju naturligtvis utvecklas och köre lite mer utmanande. (Kanske t.o.m. blir någon kurs i år.) Om däcken håller en säsong så är jag helnöjd, men även däck som slits snabbare (pga bättre grepp, vad-vet-jag etc.) kan komma på fråga.

Förslag mottages tacksamt :Bugar

Mvh,
Hh

Du ska ha Dunlop Sportsmart Sportmax 120/70-17 och 180/55-17.
Så ere bara.

Hojdack.se och din Vianor verkstad, byter mina i Arninge, kunnigt folk o prisvärt med lösa fälgar.

Last edited:
Jag säger ring runt till alla däckfirmer och kolla vad dom tar för att kränga däcket år dej de lönar sej Wheeler dealer är väl bäst i stockholm på kockgatan 62 men bor man en bit från stan så finns de def alternativ såväl söder om stan som norr och däck ska de va Michelin Pilot Power 2CT

Du ska ha Dunlop Sportsmart Sportmax 120/70-17 och 180/55-17.
Så ere bara.

Är lite osäker på benämningarna när man kollar priser på nätet. Däckonline.se visar dessa:

Dunlop Sportmax Sportsmart 120/70 ZR17 TL 58(W) M/C. 1246 SEK
Dunlop Sportmax Sportsmart 180/55 ZR17 TL 73(W) M/C. 1583 SEK

Överensstämmer dessa med Sportbikes förslag eller finns det "varianter"? Är priserna ok?

Är tacksam för all hjälp! :Bugar

/Hh

Hojdack.se och din Vianor verkstad, byter mina i Arninge, kunnigt folk o prisvärt med lösa fälgar.

Har kollat runt lite och detta verkar vara det billigaste alternativet (Sportmax Sportsmart, 3658 Kr inkl. byte med hjulen kvar på hojen s.a.s.). Dessutom jobbar jag ett stenkast från Vianor i Bromma.

Dock ställer jag mig frågande till följande:
Kan man lita på att Vianors folk har koll på hur hjulen ska monteras samt slack på kjedja etc. för alla olika hojtyper? Eller ska man ta med sig serviceboken vid bytet?

/Hh

Har kollat runt lite och detta verkar vara det billigaste alternativet (Sportmax Sportsmart, 3658 Kr inkl. byte med hjulen kvar på hojen s.a.s.). Dessutom jobbar jag ett stenkast från Vianor i Bromma.

Dock ställer jag mig frågande till följande:
Kan man lita på att Vianors folk har koll på hur hjulen ska monteras samt slack på kjedja etc. för alla olika hojtyper? Eller ska man ta med sig serviceboken vid bytet?

/Hh
Eftersom dom bara byter däck, och man får anta att du har korrekt kedjespänning från början, så behöver du inte oroa dig för kedjan iaf. Bara att bulta ihop grejerna igen.

Wheeler dealer!

Köpte sportsmart av honom där i våras till förra hojjen. Kosta 3400 monterat å klart på fälg.

Han är grym!

pratar ni både fram o bak eller enskilt däck? jag e ny på det här

pratar ni både fram o bak eller enskilt däck? jag e ny på det här

Jag pratar om både fram och bak. 180 brett bak och 120 fram 17". Minns inte profilen på däcken, men betalade totalt 3400:-

I det ingick montering och balansering, men montera dem på hojjen gjorde jag själv.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka