Var börjar rödmarkeringen? yzf 750r -95

Gick med
20 Apr 2007
Hoj
YZF750r streetfighter, zx6r -01 Såld
felkod yzf 750r -95

Min hoj är en yzf 750r -95

Mätaren är yzf 750r -93

Min streetfighter hade bara en budget cykeldator när jag köpte den. Så jag åkte till skroten och hittadeen till en 93. När jag koplade in den så märkte jag att varvräknaren visade en felkod, har sett på youtube att mätarna finns där rödmarkeringen börjar vid 11.500 rpm och några med rödmarkerings början vid 13.000 rpm

Är det nogon som vet när dom bytade och ifall det kan bero på det att min mätare krånglar?

Felkoden består av att mätaren först åker upp till 7.000rpm sen dör den helt och till sist så stården på det varvtal motorn har, det skiftar med en sekunds mellan rum och går i en lop, alltså 7.000, 0, rätt, 7.000, 0, rätt....

Last edited:
jag hade rött vid 13000 -13500(minns inte så noga) på min -93

Har du TPS givare? Jag gissar bara, men så är det på min, att om TPS:en antingen är trasig, eller att man kopplat ur den, så får varvräknaren spunk på det sättet du beskriver.

Är inte det felkoden för exupen? Jag minns inte helt, och har inte servicemanualen här.

edit: enligt exup brotherhood, verkar det vara felkoden för bränslepumpen.

Last edited:
fråga 1: vad är en tps givare?

fråga 2: om det skulle vara felkoden på bränslepumpen, vad skulle vara fel med den i så fall? pumpen går och hojen startar

Jag är kanske helt ute och cyklar, på min hoj får jag bara en felkod via varvräknaren. Det verkar ju som det ev. finns flera felkoder till 750:n. Kanske läge att skaffa en bra verkstadsmanual.

TPS=ThrottlePositionSensor, en givare som sitter på förgasaren och som mäter trottelöppningen och förser tändenheten med info. En liten mojäng som antagligen sitter på trottelaxeln. Hojen funkar även om den är trasig, på min så förställs tändningen maximalt.

Men som sagt, fråga runt bland andra YZF ägare eller skaffa en manual, det kan ju vara något helt annat.

Hojen funkar även om den är trasig, på min så förställs tändningen maximalt.

Är förställs maximalt = så tidig tändning som möjligt? Borde i så fall inte så sen tändning som möjligt vara det säkra alternativet?

Är förställs maximalt = så tidig tändning som möjligt? Borde i så fall inte så sen tändning som möjligt vara det säkra alternativet?

maximal förtändning, vet inte varför de valt det som safemode... Plockar jag bort TPS:en får jag 2-3 hkr till i bänk, men en varvräknare som löper amok :rolleyes:

Exupen är avgasventilen som sitter efter grenröret. Du ser vart det går två wirar, själva motorn sitter monterad på högersidan av ramen under tanken. När du gasar så ska du se att wirarna rör sig och ventilen öppnar, rör det sig inte så har du något problem med servomotorn till exupen.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg